یادداشت

گردشگری و اقتصاد خلاق

جوامع برای ایجاد یک توسعه همه جانبه و پایدار و همچنین جایگزینی منابع جدید کسب در آمد به جای منابع نفتی نیازمند استفاده از تمامی امکانات و قابلیت ها هستیم در این راستا توسعه  صنعت گردشگری که اقتصاددانان آن را سومین پدیده اقتصادی پویا و روبه رشد پس از صنعت نفت و خودروسازی می‌دانند وآن را به عنوان نیاز اساسی کشور مطرح می‌کنند.

گردشگری می‌تواند به منزله نیروی محرک توسعه اقتصادی در تمام کشورها محسوب شود .آن چه کشورها رو ازدیگری متمایز می‌کند جاذبه های گردشگری است که این باعث پذیرش گردشگر ورشد وتوسعه اقتصاد کشور شود.

اقتصاد خلاق یک عامل قوی در برانگیختن ابتکار و خلاقیت و باعث رشد کارآفرینی وتوسعه اجتماعی می‌شود از نظر یونسکو یکی از بخش‌های اقتصاد جهانی است که نقش مهمی درخیرگی برای نسل آینده ایفا کند.

هدف از پیوستگی بین گردشگری وصنایع خلاق درک بهتر ضرورت ارتباط بین گردشگری وبخشهای خلاق برای توسعه سیاست هادراین حوزه بودو تاثیر فرهنگ برگردشگری ونقش غذا درگردشگری مورد بررسی قرار گرفت که ارتباط بین فرهنگ و گردشگری یکی از منابع مهم رشد گردشگری در سال های اخیر بوده است .

صنایع خلاق:

که به عنوان فعالیت های خلاق دانش محور تعریف می‌شود که تولید کننده مشتری ومکان شرکت ها را به هم وصل می‌کند ودراین راه تکنولوژی واستفاده از استعداد  ومهارت تا تجربیات و محتوای خلاق معنی دار می‌شود.درهم تنیدگی محتوای خلاق با تجربیات گردشگری به ایجاد ارزش افزوده کمک می‌کند یا بهبود شرایط رقابتی و حمایت از شد صنایع خلاق و صادرات خلاق راهبردها وخط مشی ها یکپارچه درسطح ملی منطقه ایمیلی ظهور می‌کند تا سرمایه گذاری بر رشد و توسعه فرصت های گردشگری و صنایع خلاق را افزایش می‌دهد

از ارتباط صنایع خلاق و گردشگری متوجه می‌شویم که باید قدردان تغییرات بنیادی بود که از رشد اقتصاد خلاق نشات گرفته است رشد سریع خلاقیت وگردشگری باعث ایجاد فرصت های مناسبی برای داشتن یک اقتصاد خلاق است .

رشد سریع انتقاد بنیادی استراتژی های توسعه خلاق توسعه گردشگری فرهنگی را نیز انعکاس می‌دهد گردشگری خلاق به عنوان یک شکل گسترده از گردشگری فرهنگی دیده می‌شود.

ظهور گردشگری خلاق:

همانطور که اقتصاد خلاق به وجود آمد  مرزهای بین  اقتصاد خلاق نازک شد ودانش ومهارت گسترش یافت ودر توسعه ارتباط بین گردشگری وصنایع خلاق به وجود آمد درگذشته مفاهیم گردشگری براساس تجربیات یادگیری منبعث از قلمروهای سنتی و فرهنگی بنا شده بود و مدل های جدیدتر براساس درهم تنیدگی گردشگری و صنایع خلاق به عنوان یک کل مطرح شده که نه تنها مشتری بلکه تولید کننده سیاست گذار و موسسات دانش محور را دربرمی‌گیرد. گردشگری خلاق براساس میراث فرهنگی بنا نشده بلکه براساس دانش و توسط اخلاقیات تولید کنندگان و مصرف کنندگان نیز متکی است.

گردشگری خلاق :

خلاقیت در اقتصاد دانش بنیان مهم وبه رشد اقتصادی و ایجاد مشاغل کمک می‌کند ارتباط بین صنایع خلاق با گردشگری می‌تواند تقاضا را افزایش ابتکار در گردشگری را ایجاد کند ومحصولات گردشگری احیا شود توسعه گردشگری خلاق باعث به وجود آمدن تکنولوژی های جدید که خلاقیت و فرهنگ دو اهرم قدرتمند توسعه اجتماعی وشخصی است.

به گفته کارشناسان بعد  از گردشگری ساحل و گردشگری فرهنگی گردشگری خلاق نسل سوم توریسم است که دراین نوع گردشگر فعالیتهای تجربی و روابط عمیق با زندگی واقعی مردم جامعه مقصد دعوت می‌کند.گردشگرباید به عنوان یک شهروند رفتارکند وبرای اینکه درک عمیقی نسبت به جامعه داشته باشند سعی می‌کنند در جامعه حضور پیدا کنند در گردشگری خلاق گردشگر به تعامل بیشتر آموزشی اجتماعی احساسی و مشارکت با مکان فرهنگ زندگی ومردم تشویق می‌شود. مسولان شهری باید بسترهای اجتماعی فرهنگی واقتصادی لازم را در این حوزه فراهم کنند به نظر کارشناسان مدیریت و معماری شهری حمایت از هنرهای بومی و محلی ایجاد امکان استفاده مردم از فضاهای شهری در ساعات مختلف شبانه روزحفظ و نگهداری از مجموعه های هنری و فرهنگی حمایت از هنرمندان و افراد خلاق برگزاری جشنواره ها کارگاه ها و نمایشگاه ها برای گروه های مختلف سنی ،ایجاد فضاهایی مانند کارگاه های هنری برای فراهم شدن زمینه بروز خلاقیت و ……که می‌تواند کمک قابل توجهی به شکل گیری‌های خلاق داشته باشد.در کشورهایی که گردشگری پویا است.

منابع و جاذبه های طبیعی تاریخی وفرهنگی به حد اشباع رسیده وبرنامه ریزان به دنبال ایجاد جاذبه های نوین گردشگری هستند .متخصصان با داشتن فضای مناسب در گردشگری توانستند ابتکارات ونوآوری دست پیداکنند که به تحول وپیشرفت جامعه جهانی کمک هم کرده است افزایش رقابت باعث بالا رفتن کیفیت کالای گردشگری شده و به افزایش منافع اقتصادی مردم بومی کمک کرده است .ماموریت اصلی سازمان ها وبخش ها رسیدن به اهدافی چون افزایش مدت زمان اقامت گردشگران .توسعه بازارهای جدید گردشگری بهبود کیفیت تجربیات گردشگران و جذب گردشگران مسئول پذیر تر عنوان شده است. ماهیت گردشگری خلاق در فعالیت ها وتجارب مرتبط با خودیادگیری وخود تجربه کردم که به موجب آن گردشگران مجری وخالق می‌شوند که مهارت خلاق خود را گسترش دهند

تاثیرات متقابل صنایع خلاق و گردشگری :

۱- توسعه دادن و تنوع بخشیدن محصولات وتجربیات گردشگری

۲- استفاده از تکنولوژی خلاق برای توسعه و تقویت تجربیات گردشگری

۳- افزودن جذابیت به مکان های توریستی

۴- احیا مجدد محصولات و تجربیات گردشگری

۵- غلبه کردن برمحدودیت های مدل های سنتی و فرهنگی گردشگری درمقابل گردشگری نیز برای صنایع خلاق مهم است

حمایت کردن از ابتکار و نوآوری.

بهبود تصورات از کشورها مناطق.

افزودن طرفداران محصولات خلاق.

گشودن بازارهای صادرات.

حمایت از شبکه های حرفه ای و توسعه دانش.

بهبود منابع جدید ارزش افزوده :

باکنار هم قرار دادن گردشگری بنگاه های خلاق به بهبود و توسعه محصولات بخش ها کمک می‌شود ‌.

معلومات و دانش خلاق و تکنولوژی های جدید می تواند طراحی تجربیات گردشگری جذاب و جالب را حمایت کند و راهبردهایی برای توسعه خلاقیت باعث جذب مشتری های جدید می‌شود. ارتباطات نیز می‌تواند به شناسایی روش های جدید انجام کسب و کار در اقتصاد گردشگری فراهم کند.

امتیاز به این مطلب post

لینک کوتاه این مطلب: https://ommatpress.ir/?p=12202

(برای کپی کردن، روی لینک کلیک کنید)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی الفاظ رکیک، ناسزا و تهمت باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

از گذاشتن لینک گروه یا کانال جدا خودداری نمایید.

دکمه بازگشت به بالا