یادداشت

۹دی، زایش فرصت از دل تهدید

قیام ۹دی از کم‌نظیرترین صحنه‌های تجمع انسانیِ اسلام و تشیع است. این قیام مهر ختام تهدیدی بود که بر مدار عُجب و نفاق متولد شد و کشور و ملت ما را دچار مشکلات فراوانی کرد که از آن جمله جری‌تر شدن دشمن و تبدیل یک‌شبه دست مخملین به دست چدنی بود.

تلخی و سرمایه‌سوزی حوادث ۲۳خرداد ۱۳۸۸ تا دی ماه همان سال بسیار جان‌سوز است که قلّه این تلخی نابود کردن سرمایه‌ای بود که از مشارکت ۸۵درصد مردم حاصل شد و به‌قول رهبر انقلاب اسلامی، جمهوری اسلامی نتوانست در پرتوی این مشارکت سر خود را – از فردای انتخابات – در مقابل چشم ملت‌های اسلامی بالا بگیرد.

هنر جمهوری اسلامی در تبدیل تهدید به فرصت یا تولید فرصت از دل تهدید، در اکثر صحنه‌های چالش‌آفرین ۴۳سال گذشته هویدا بوده است که ۹دی یکی از این فرصت‌های ماندگار است. اولین فرصت، اثبات قدرت بسیج‌گری نظام جمهوری در کشاکش تهدید بود. ۹دی برگ دیگری از دفتر جمهوری اسلامی بود که همه بحران‌های خود را با مردم حل کرده است. ۹دی تکمیل‌کننده یا استمرار صحنه‌های شکوه مردمی در دفاع مقدس؛ دوران تجزیه‌طلبی، غائله منافقین، تیرماه۷۸ و… بود که همه مشکل را مردم حل کردند.

کسی سراغ دارد که در حیات سیاسی ۳۷ساله پهلوی دوم یا ۱۶ساله پهلوی اول یک‌بار مردم ایران وارد صحنه‌ای شده باشند و مسئله‌ای را حل کرده باشند؟ قطعا خیر و علت آن‌را امام(ره) یافت که صلاحیت بسیج‌گری در ایران صرفا در اختیار دین و دینداران است. فرصت دوم توجه حزب‌الله و نظام به اهمیت و ارزش فضای مجازی بود که در بعد انسانی و ساختاری رشد کم‌نظیری یافت.

فرصت دیگر عریان شدن نفاقی بود که به لحظه زایش نمی‌رسید و شرایط موجود را چنان محاسبه کرده بود که تمامی مکنون‌های قبلی را برون ریخت و هویدا شد. فتنه۱۳۸۸ به‌سان محشر بود و تعدادی را عریان نشان داد و پالایش و ریزشی محقق شد که به‌صورت معمول امکان‌پذیر نبود.

فرصت دیگر اثبات مجدد دشمنی آمریکا بود. رئیس‌جمهور وقت آمریکا تا قبل از انتخابات۱۳۸۸ چندین نامه به رهبر ما نوشته بود و بعضا هم جواب نامه را اخذ کرده بود. اما فضای بعد از ۲۲خرداد آنان را نیز به‌سمت محاسبه‌ای برد که «کار تمام است» و اینچنین همه دشمنی خود را با هدف سرعت‌بخشیدن به اتمام جمهوری اسلامی به میدان آوردند. شبکه‌های اجتماعی را کرایه کردند و خانم کلینتون با صراحت گفت ما اقداماتی در ایران کردیم که نمی‌توانیم بگوییم. مواجهه آمریکایی‌ها با حوادث سال۱۳۸۸ تجربه ذی‌قیمتی بود که دشمن، دشمن است و ما باید از ساده‌اندیشی به‌در آییم و کمربندها را محکم ببندیم که هیچ چیز تغییر نکرده است.

۹دی بازتولید روح اسلام انقلابی بود که مجددا در کالبد ملت ایران دمیده شد و روح امید و وحدت را مجددا زنده کرد. ۹دی به‌مثابه فرقان بود که به‌قول مرحوم شریعتی هرکس بعد از رفتن حسین(ع) به کربلا بر گرد خانه خدا می‌چرخد با چرخیدن بر گرد کاخ سبز معاویه فرقی نداشت. لذا ۹دی را نباید برای یک جناح یا علیه یک جناح هزینه کرد که خیانتی بزرگ است.

۹دی پرکننده شکافی بود که از ۶ماه پیش آغاز شده بود. ۹دی باطل‌کننده نظریه «یا مردم با ما هستند یا انتخابات معیوب است» بود و دستگاه ادراکی بسیاری از دوستان و دشمنان را تنظیم کرد. نظام جمهوری اسلامی باید با این ملتی که در تعبیر امام(ره)، بهتر از ملت رسول‌الله(ص) در حجاز و ملت امیرالمومنین(ع) در کوفه است آنطور عمل کند که توقع دارد کل ایام برایشان به‌مثابه حضور در میدان ۹دی باشد.

* مدیرمسئول روزنامه همشهری 

لینک کوتاه این مطلب: https://ommatpress.ir/?p=8078

(برای کپی کردن، روی لینک کلیک کنید)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی الفاظ رکیک، ناسزا و تهمت باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

از گذاشتن لینک گروه یا کانال جدا خودداری نمایید.

دکمه بازگشت به بالا