سیاسیویژه

چرا آل سعود در منطقه با همه سر جنگ دارد؟

در این مطلب از پایگاه خبری امت پرس ، توضیحاتی درباره آل سعود خواهیم داشت! با ما همراه باشید.

کارشناس مسائل منطقه گفت: آل سعود فقط با ایران مشکل ندارد، بلکه رفتار مخربی علیه همه همسایگان در منطقه داشته است.

محمدپارسا نجفی کارشناس مسائل منطقه در گفت و گویی گفت: مسیر منطقی بهبود روابط تهران و ریاض ابتدا مستلزم تغییر رفتار مخرب ریاض، کاهش تنش و سپس گسترش روابط است، حتی اگر ده‌ها دور مذاکره برگزار شود در نهایت به تغییری منجر نمی‌شود.

وی گفت:تا زمانی که شاهد تغییر رفتار عربستان نباشیم حتی با باز شدن سفارت خانه‌ها نیز تحول خاصی در روابط تهران و ریاض صورت نخواهد گرفت.البته باز شدن سفارتخانه‌ها امر مهمی نیست، چراکه کشور‌های همسایه مجبور هستند با یکدیگر روابط حداقلی داشته باشند.

به گفته نجفی، آل سعود فقط با ایران مشکل ندارد، بلکه رفتار مخربی علیه همه همسایگان در منطقه داشته است و تا زمانی که این رفتار را تغییر ندهد نمی‌تواند رابطه حسنه‌ای با کشور‌های دیگر از جمله ایران داشته باشد.

در هفت سال گذشته روابط عربستان با بسیاری از کشور‌های همسایه از جمله قطر، ترکیه و مغرب دچار چالش‌های بزرگی شده و هر چالشی که در غرب آسیا اتفاق می‌افتد، یک پای ثابت آن عربستان است.

جلیل رحیمی جهان آبادی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در مطلبی در صفحه توییتر خود نوشته بود که روابط‬⁩ دو کشور مهم ⁧‫ایران‬⁩ و ⁧‫عربستان‬⁩ در حال احیا و ⁧‫سفارتخانه‬⁩‌ها در حال آماده شدن برای بازگشایی است، این امر آثار مهمی در کاهش تنش‌های منطقه‌ای و افزایش انسجام جهان ⁧‫اسلام‬⁩ دارد، نهاد‌های امنیتی و رسانه‌ها مراقب رذالت ⁧‫صهیونیستها‬⁩ و حماقت ⁧‫افراطیون‬⁩ باشند.

اخیرا حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه هم در گفت‌وگو با الجزیره گفت: ما چهار دور مذاکره مثبت و سازنده با مقامات ذی ربط عربستان سعودی در کشور عراق داشتیم.

به دلیل برگزاری انتخابات پارلمانی در کشور عراق و اینکه هیئت حاکمه عراق و رؤسای سه قوه همه درگیر آن هستند که در آینده بتوانند دولت جدید را شکل دهند، طبعاً نقشی که عراقی‌ها ایفا می‌کردند تحت تاثیر فضای انتخاباتی قرار گرفت.

آن چه که ما به عنوان موضع رسمی خودمان اعلام کردیم این است که هر زمان که طرف سعودی مایل باشد روابط دو کشور به حالت طبیعی بازگردد، ما آمادگی داریم و از بازگشایی سفارتخانه‌ها و سرکنسولگری هایمان استقبال می‌کنیم.

به زودی هم دیپلمات‌های ما در نمایندگی جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان همکاری اسلامی در جده مستقر می‌شوند. فکر می‌کنم هفته آینده دیپلمات‌های ما مستقر خواهند شد که این یک نشانه مثبت و خوب است.

ما در موضوع اعزام زائران خود برای حج تمتع نیز چنانچه شرایط کرونایی اجازه بدهد، در حال برنامه‌ریزی هستیم و باز در صورتی که شرایط اجازه بدهد حتی برای حج عمره.

سازمان حج و زیارت جمهوری اسلامی ایران هم دستورالعمل‌های لازم خود را برای این موضوع دارد. من شخصا فکر می‌کنم که طرف سعودی هنوز نیاز به زمان بیشتری دارد برای اینکه بتواند به یک جمع‌بندی و تصمیم برسد. ما آمادگی خودمان را برای دور جدید گفتگو‌ها در بغداد اعلام کرده ایم.

منبع : باشگاه خبرنگاران جوان

امتیاز به این مطلب post

لینک کوتاه این مطلب: https://ommatpress.ir/?p=9637

(برای کپی کردن، روی لینک کلیک کنید)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی الفاظ رکیک، ناسزا و تهمت باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

از گذاشتن لینک گروه یا کانال جدا خودداری نمایید.

دکمه بازگشت به بالا