اجتماعیویژه

چگونه گوشی موبایلتان هک می شود؟ | بررسی راه های هک شدن گوشی همراه

در این مطلب از امت پرس درباره موضوع هک شدن گوشی های تلفن همراه مطلب اختصاصی را برایتان آماده کرده ایم که در زیر از نظرتان می گذرد. گوشی های همراه که امروز با پیشرفت تکنولوژی به پرکاربردترین ابزارهای تحلیل و کار و بانکداری و … تبدیل شده اند دردسر هایی را نیز با خود به همراه داشته است.

با توجه به اینکه سودجویان به دنبال سوء استفاده از هر روش جدید در تکنولوژی هستند مسئله هک شدن گوشی های همراه به یک دردسر بزرگ برای افراد تبدیل شده است به گونه ای امروز کمتر کسی هست که از مشکل هک شدن حساب بانکی و موبایل و … شکایت نکند.

جرایم سایبری که هکرها با هک کردن موبایل افراد از اطلاعات شخصی در فضای مجازی مثل اینستاگرام و تلگرام و … و یا اطلاعات بانکی موجود در گوشی های همراه سو استفاده می کنند.

چگونه موبایل هک می شود

1- استفاده از وایفای و مودم های عمومی ممنوع

این جمله به این معنا نیست که همه وایفاهای عمومی مخرب و آسیب پذیر هستند اما تا جای ممکن به وایفای های عمومی که شناخته شده نیستند وصل نشوید به راحتی می توانند به اطلاعات شخصی شما دسترسی یابند.

هک شدن گوشی
هک شدن گوشی

2- استفاده از شارژ های عمومی ممنوع

گوشی های همراه به وسیله کابل های USB متصل به رایانه های عمومی و یا ایستگاه های عمومی شارژ به راحتی دسترسی ببه اطلاعات شخصی را برای فرد هکر ایجاد می کند . تا جایی که ممکن است از شارژهای بی سیم شخصی در شرایط مبرم استفاده کنید. افراد هکر می توانند با چند متر سیم از طریق کابل های USB از اطلاعات شما سو استفاده کنند.

هک شدن گوشی
هک شدن گوشی

3- رمزگذاری گوشی

یکی از راه های جلوگیری از دسترسی متضرران به اطلاعات شخصی درون گوشی همراه، گذاشتن رمز می باشد که البته بهتر است این رمز ها کمی پیچیده باشند و به اعداد در دسترس مانند سال تولد رمز کد ملی یا نام شما نزدیک نباشد.

هک شدن گوشی
هک شدن گوشی

4- از گزینه two-factor authentication استفاده کنید

همانطور که می دانید برای فعال کردن نرم افزارهای فضای مجازی مانند واتس اپ تلگرام و… می بایست یک رمز یکبار مصرف که به تلفن همراه شما پیامک می شود را وارد کنید اما روشی هست که به آن احراز هویت دو عامله یا two-factor authentication گفته می شود. به کمک این روش یک رمز دائمی به شما می دهد که قبل از امدن رمز یکبار مصرف این رمز را از شما می خواهد که این خود سو استفاده از گوشی همراه را کاهش می دهد.

هک شدن گوشی
هک شدن گوشی

5- نمایش نوتیفیکیشن با جزئیات را غیر فعال کنید

پیش نمایش ها خود اطلاعات بسیاری را در اختیار سودجویان قرار می دهد. فرض کنید گوشی شما برای مدت چند ثانیه در اختیار کسی باشد با امدن نوتیفیکشن و دیدن متن آن راحت می تواند از اطلاعات شما سو استفاده کنند.

هک شدن گوشی
هک شدن گوشی

6- پاک کردن ایمیل های قدیمی

پیام های قدیمی ایمیل ها حاوی اطلاعاتی است که می تواند به راحتی بهترین و بیشترین اطلاعات را در اختیار هکرهای بزرگ قرار دهد و باید بدانید امروزه که بیشتر گوشی های موبایل که برنامه ها و گوشی ها و بک آپ های آن ها بر روی ایمیل ها ست می شود به راحتی معدن اطلاعات شخصی شما را در اختیار هکرها قرار می دهد.

هک شدن گوشی

7- وارد لینک های ناآشنا نشوید

هک شدن گوشی
هک شدن گوشی

لینک هایی هستند که به وسیله Bitly کوتاه شده اند که در واقع هیچ URL خاصی وجو ندارند و در عرض چند ثانیه یک بدافزار قدرتمند در گوشی شما نصب شده و در عرض چند ثانیه تمام اطلاعات شما در اختیار فرد سود جو قرار می گیرد.

8- صفحات کاربری خود بر روی سیستم های غریبه باز نگذارید

یکی از مشکلات اساسی که برای افراد وجود دارد باز کردن صفحات مجازی خود در سیستم هایی مانند سیستم های کار و غریبه مانند سیستم دوستان برای راه انداختن مشکل خود است که فراموشی کردن خروج از حساب کاربری به راحتی شرایط را برای فرد مورد نظر فراهم می کند.

هک شدن گوشی
هک شدن گوشی

9- آپدیت خودکار گوشی

آپدیت های به موقع گوشی باگ های گوشی را برطرف می کند و اگر کسی از گوشی شما در حال سو استفاده هستند با اپدیت از سیستم شما خارج می شود.

هک شدن گوشی
هک شدن گوشی

10- دست از ارسال لوکیشن خود بردارید

به راحتی لوکیشن خود در اختیار کسی قرار ندهید. این لوکیشن دادن ها خود راه را برای فیشینگ و دزدی ها فراهم می کند.

هک شدن گوشی
هک شدن گوشی

11- پست های ناشناخته در ایمیل را باز نکنید

در ایمیل های ناشناخته ای که برایتان ارسال می شود کمی تامل کنید و آن ها را باز نکنید گاهی این ایمیل ها با باز کردن شما را به لینک هایی ارجاع می دهند که به کمک کدهایی در کاپیوتر های دیگر اطلاعات درون گوشی شما رصد می شود.

هک شدن گوشی
هک شدن گوشی

12- گوشی های خود را بر روی سیم کارتتان ثبت کنید

امروزه با توجه به قاچاق فراوان موبایل ها خرید گوشی از مکان های معتبر باید تنها راه خرید موبایل باشد. هم چنین از ثبت نامه گوشی خود بر روی سیم کارت شخصی خود مطمئن شوید تا اگر به حسب اتفاق گوشی شما دزدی شد و یا هک شد از طریق کد IM  یا همان سریال گوشی شما بتوان گوشی را ردیابی کرد و هم چنین از یکی بودن IM و یا سریال گوشی خود با جعبه گوشی که خریداری کردید حتما مطمئن شوید تا گوشی با IM هک شده را خردیاری نکنید که این خود یکی از راه های سو استفاده از گوشی های همراه می باشد که فرد با وارد کردن اطلاعات شخصی خود راه را بریا سودجویان هموار می کند.

13- خرید اینترنتی از سایت های غیر مجاز ممنوع

از سایت های ناشناخته هرگز خرید اینترنتی نکنید و تا جایی که می توانید از ست کردن اطلاعات کارت در سایت های خرید اینترنتی خودداری کنید.

 

گزارش: حوا ابراهیم نژاد

لینک کوتاه این مطلب: https://ommatpress.ir/?p=2069

(برای کپی کردن، روی لینک کلیک کنید)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی الفاظ رکیک، ناسزا و تهمت باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

از گذاشتن لینک گروه یا کانال جدا خودداری نمایید.

دکمه بازگشت به بالا