حوزه و مراجع تقلید

پیشرفت حوزه در گرو رفع مشکلات طلاب

عضو مجلس خبرگان رهبری آینده حوزه را روشن توصیف کرد و پیشرفت سریعتر حوزه را منوط به حل مشکلات طلاب به خصوص مسایل اقتصادی دانست.

به گزارش پایگاه خبری امت پرس، آیت الله احمد بهشتی درباره وضعیت کرسی های درس خارج از نظر کیفی، موضوعی و موضوع شناسی اظهار کرد: در حال حاضر کرسی های درس خارج وسیع و گسترده شدند و به همین تناسب موضوعات هم گسترش پیدا کرده است. هرکدام از آقایان برحسب سلایق خود در یک مقوله ای مشغول تدریس و فعالیت هستند و به موضوعات جدید و فقه سنتی وارد می شوند و درباره مباحثی مانند عبادات، معاملات و احکام و همچنین مسایل روز و موضوعاتی که امروز از لحاظ سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی مبتلا به جامعه است، بحث می کنند؛ به این دلیل می توان گفت که کرسی های درس خارج از نظر کیفیت و کمیت در وضعیت خوب و مناسبی هستند.

اجتهاد درباره مسایل جدید ضروری است

وی درباره به کارگیری عنصر زمان و مکان در اجتهاد، گفت: برخی از آقایان به همان روش فقه سنتی عمل می کنند و در احکام فقهی مانند قضا، ارث، حدود، دیّات، عبادات، معاملات و این قبیل مسایل بحث می کنند؛ این رویه، همان فقه سنتی جواهری است که در کتاب های فقهی مطرح است، اما امروز یکسری موضوعات و مسایل جدیدی پیش آمده که نیاز است به این مسایل هم ورود شود. معتقدم ظهور مسایل جدید به دلیل ماهیت انقلاب و جمهوری اسلامی است.

آیت الله بهشتی ادامه داد: امروز جمهوری اسلامی با مسایل مستحدثه رو به رو است به همین لحاظ عده ای از آقایان که درس خارج می گویند، در این مقوله ها نیز کار می کنند. در مجموع به نظر می رسد، مناسب آن است که هم روش سنتی جواهری را ادامه دهند و هم در مبنای فقه جواهری مسایل مبتلا به روز را نیز مورد بحث و بررسی قرار دهند.

عضو مجلس خبرگان رهبری توجه به برخی از موضوعات روز در کرسی درس خارج را ضروری دانست و افزود: در کرسی های دروس خارج باید به برخی از موضوعات خاص مثل حقوق زن، روابط خارجی، ارث زن و مرد، ارث زن از شوهر و مسایلی از این قبیل بیشتر پرداخته شود. بنده زمانی درس ارث را داشتم و در دقت هایی که کردم، رسیدم به این اصل که زن فقط از اموال منقول شوهر ارث نمی برد بلکه از اموال غیرمنقول مثل خانه، زمین و ملک نیز ارث می برد.

حوزه علمیه تحرک دارد و پویاست

وی با تأکید بر اینکه برای رسیدگی به مسایل جدید و مستحدثه افکار جوان در حوزه وجود دارد، گفت: در کرسی های درس خارج مسایل روز کشور مورد توجه است، مخصوصاً که قوه قضاییه نیز به مسایل جدید مبتلا می شود. این است که فقها و کسانی که تدریس می کنند باید به این امور توجه داشته باشند و از این نظر حوزه علمیه تحرک دارد و پویاست.

عضو مجلس خبرگان رهبری برای رسیدن به کمال، رفع کاستی و نواقص جزئی را ضروری دانست و عنوان کرد: وقتی می گوییم حوزه پویاست بدین معناست که به آنچه دارد، اکتفا نمی کند و همیشه می خواهد یک گام جلوتر برود و اشراف و احاطه اش بر مشکلات و مسایل جامعه بیشتر شود، معنای پویندگی همین است که آن جامعه یا فردی که پوینده هست، همیشه نگاه می کند و می بیند که چه کم دارد و باید چه کند که نقایص را برطرف نماید، حوزه چنین حالتی دارد و خود را ملاک و معیار قرار می دهد و نقایص را بررسی می کند و می اندیشد که این نقایص را چگونه برطرف کند. به هر حال امروز فقهی که برای حوزه مطرح است، فقه حکومتی است، قبلاً فقه حکومتی نبوده بلکه فقه شخصی، عبادات و معاملات بوده است، اما امروز فقه سیاسی مطرح است و حوزه هم برای این فقه سیاسی تلاش کرده و همچنان هم در تلاش است.

آیت الله بهشتی در پاسخ به این پرسش که آیا حوزه های علمیه در دهه های آینده نیز همپای نیازهای دین و پاسخگوی جامعه خواهند بود؟ گفت: حوزه پویاست، راکد نیست. ما هم سالها در حوزه بودیم و می دانیم، حوزه امروز با حوزه ۵۰ سال پیش بسیار متفاوت است. روحانیت شیعه یک روحانیت ایستا نیست، یک روحانیت پویاست، تحرک دارد و بر حسب نیاز زمان پیش می رود. پویایی روحانیت و حوزه به برکت انقلاب اسلامی است که حضرت امام خمینی(ره) رهبری کردند و خود یک نوآوری بود. به هر حال انقلاب، از حوزه برخاست و از یک مرجع تقلید شروع شد. روحانیت در این انقلاب پرچمدار و رهبر این انقلاب هم امام(ره) بودند، همه این موارد نشان پویندگی حوزه است و حوزه همچنان این مسیر پویندگی را ادامه می دهد.

آیت الله بهشتی برای پیشرفت سریعتر حوزه، پیشنهادی ارایه داد و گفت: رهبران و بزرگان حوزه، مشکلات طلاب مخصوصاً از لحاظ اقتصادی را رفع کنند. حوزه می تواند از امکانات وقف استفاده کند. موقوفات بسیاری است که حوزه می تواند برای خودسازی از آنها بهره بگیرد و مشکلات را رفع کند. پویایی و تحقیق و تفحص، سرمایه و امکانات می خواهد. حوزه باید در صدد باشد که این امکانات را فراهم کند تا رشدی که حوزه دارد، سریعتر انجام گیرد.

منبع: شفقنا

امتیاز به این مطلب post

لینک کوتاه این مطلب: https://ommatpress.ir/?p=2058

(برای کپی کردن، روی لینک کلیک کنید)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی الفاظ رکیک، ناسزا و تهمت باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

از گذاشتن لینک گروه یا کانال جدا خودداری نمایید.

دکمه بازگشت به بالا