حوزه و مراجع تقلید

آیا ژلیش یا کاشت ناخن حرام است؟

در این مطلب از پایگاه خبری امت پرس ، توضیحاتی درباره ژلیش یا کاشت ناخن خواهیم داشت! با ما همراه باشید

همه ما شنیده ایم که برای داشتن وضو باید مراتب و واجبات آن رعایت شود مانند رسیدن آب به به تمامی مناطق تحت وضو. برای غسل کردن نیز باید آب را به تمام نقاطی که عضو وضو یا غسل هستند برسانیم.

پس سوالی که پیش می آید یاین است اگر هر گونه مانعی روی پوست قرار بگیرد که مانع رسیدن آب به اعضا باشد، وضو و غسل صحیح نخواهد بود ؟

“شرط سیزدهم وضو: در اعضای وضو مانعی در رسیدن آب نباشد و می‌فرمایند اگر شخص می‌داند چیزی به اعضای وضو چسبیده، ولی شک دارد که از رسیدن آب جلوگیری می‌کند یا نه، باید آن را بر طرف کند یا آب را به زیر آن برساند. پس لاک زده شده به دست هم باید برطرف شود. (رساله سیزده مرجع، مسئله ۲۹۰) “

آیا ژلیش ناخن وضو را باطل میکند ؟

برای بررسی حکم ژلیش ناخن برمیگردیم به حکم شرعی لاک ناخن که با حکم ژلیش ناخن برابری میکند و هر دو مانع رسیدن آب به ناخن میشوند .

نظرات مراجع تقلید در پاسخ حکم ژلیش ناخن

  • آیت الله سید علی خامنه‌ای

نماز با لاک ژل یا همان ژلیش باطل است ؟
به طور کلی هر چیزی که جرمی دارد که مانع رسیدن آب به بدن و ناخن است، باید برطرف شود و وضو و غسل با آن صحیح نیست و نتیجتاً نماز باطل است و نیز روزه اگر محدث به حدث اکبر بوده باطل خواهد بود.


  • آیت الله سیستانی

در استفائات اگرچه اشاره دقیقی به حکم شرعی ژلیش ناخن نشده است، اما همانطور که قبلاً نیز ذکر شد حکم شرعی ژلیش ناخن با حکم لاک ناخن مشترک است و دلیل آن نیز این است که هر دو مانع رسیدن آب می‌شوند.


  • نظر آیت الله مکارم شیرازی درباره لاک ناخن و حکم شرعی ژلیش ناخن:

در غسل باید تمام موانع برطرف شود و در وضو انگشتان دست باید از لاک پاک شود، ولی در انگشتان پا اگر یک انگشت (جز انگشت کوچک) خالی از لاک باشد و بر روی آن مسح بکشند، صحیح است.


  • دفتر آیت‌الله صافی گلپایگانی

کاشتن ناخن به صورتی که برای وضو و غسل نتوانند آن را بردارند اشکال دارد

ولی چنانچه شخصی مرتکب این عمل شده باشد، در صورت امکان، ناخن مصنوعی را بردارد و وضو و غسل به نحو معمول انجام شود. در صورت عدم امکان برداشتن ناخن، با همان حال وضو و غسل به عنوان جبیره انجام شود و احتیاطاً تیمّم هم کند.

حکم ژلیش ناخن

آیا با ژلیش ناخن می‌توان نماز خواند؟

در پاسخ به این سوال باید گفت بله .

در صورتی نماز با لاک یا لاک ژل قبول است که قبل از لاک یا ژلیش ناخن وضو گرفته باشید و آب از موانع رد شده باشد . در غیر اینصورت وضو و نماز شما باطل می باشد .

یه طور جمع بندی باید گفت که نماز خواندن با لاک یا ژلیش ناخن مانعی ندارد و نماز و وضو قبول است در صورتی که وضو قبل از لاک یا ژل ناخن انجام شده باشد .

حکم شرعی ژلیش ناخن پا

در صورتی که از ژلیش ناخن یا لاک برای انگشتان پا استفاده میکنید حکم شرعی آن با دست فرق دارد . بدین شرح که اکثر مراجع تقلید مسح پا را بر روی یک انگشت نیز کافی می‌دانند و اگر فقط یکی از انگشتان پا لاک یا ژلیش ناخن نداشته باشد وضو گرفتن صحیح است .

آیا حکم ژلیش ناخن پا با دست فرق دارد ؟

برای پاسخ به این سوال باید گفت بیش از نیمی از مراجع تقلید مسح پا را بر روی یک انگشت نیز کافی می‌دانند و اگر فقط یکی از انگشتان پا لاک یا ژلیش ناخن نداشته باشد وضو گرفتن صحیح است .

حکم ژلیش ناخن با لاک ناخن برابری میکند همانطور که از منابع و سایت های مراجع تقلید این مقاله را حضور شما قرار داده ایم وضو و نماز تا زمانیکه جرم و مانعی روی اعضا نباشد صحیح است و همچنین وضو و نماز قبل از لاک یا ژلیش ناخن مانعی ندارد .
امتیاز به این مطلب post

لینک کوتاه این مطلب: https://ommatpress.ir/?p=9385

(برای کپی کردن، روی لینک کلیک کنید)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی الفاظ رکیک، ناسزا و تهمت باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

از گذاشتن لینک گروه یا کانال جدا خودداری نمایید.

دکمه بازگشت به بالا