اقتصادی

میزان نفقه زن در سال ۱۴۰۰ چقدر است؟

در این مطلب از پایگاه خبری امت پرس، همین که عقد ازدواج میان زن و مردی به صورت صحیح واقع شد ، شوهر مکلف به پرداخت نفقه به همسر خود می شود که خودداری از انجام این تکلیف ، ضمانت های اجرایی حقوقی و کیفری نیز در پی خواهد داشت . فارغ از اینکه در بسیاری از موارد ، سکونت مشترک زن و شوهر به منزله پرداخت نفقه به زن می باشد ، در شرایطی ممکن است مبلغ و میزان نفقه پرداخت شده ، محل نزاع و اختلاف میان زوجین گردد . در ادامه به نفقه زن در سال ۱۴۰۰ می پردازیم

در چنین شرایطی ، لازم است تا مبلغ و میزان نفقه زن به صورت دقیق مشخص شده تا هم حقوق زن رعایت شود و هم شوهر با پرداختنرخ نفقه تعیین شده ، تکالیف قانونی خود را به انجام رسانده باشد . به همین مناسبت ، در ادامه این مقاله به بررسی این سوال خواهیم پرداخت که مبلغ و میزان نفقه زن برای سال ۱۴۰۰ چقدر است و نحوه تعیین نفقه زن در سال ۱۴۰۰  چگونه است .

نفقه زن در قانون مدنی

یکی از مهم ترین تکالیف قانونی در روابط خانوادگی میان زوجین ، الزام شوهر به پرداخت نفقه به زوجه خود می باشد که این حکم در ضمن ماده ۱۱۰۶ قانون مدنی به این صورت پیش بینی شده است : ” در عقد دائم نفقه زن بر عهده شوهر است ” . همانطور که از این ماده مشخص است ، بر خلاف عقد موقت یا صیغه ، تکلیف پرداخت نفقه زن در عقد دائمی نکاح ، بر عهده شوهر است .

 علاوه بر این ، مطابق ماده ۱۱۰۷ قانون مدنی ، نفقه زوجه شامل همه نیازهای متعارف و متناسب با وضعیت زن از قبیل مسکن ، البسه ، نان ، اثاث منزل و هزینه های درمانی و بهداشتی و خادم در صورت عادت یا احتیاج به واسطه نقصان یا مرض می باشد .

همچنین یکی دیگر از مهم ترین احکامی که در خصوصنفقه زن در قانون مدنی مشخص شده آن است که که پرداخت نفقه به زن ، در مقابل تکلیف زن در رابطه با تمکین از شوهر می باشد . به این معنا که اگر زن بدون دلیل موجهی از تمکین در برابر شوهر خودداری کند ، پرداخت نفقه به وی الزامی نیست . از طرف دیگر ، در صورتی که مرد علی رغم تمکین نفقه زوجه را نپردازد ، زن می تواند به دادگاه مراجعه و تقاضای مطالبه نفقه تعیین شده درسال ۱۴۰۰ نماید . همچنین در صورت طلاق خلع در مدت عده نفقه زن بعد از طلاق به او تعلق می گیرد .

مبلغ نفقه زن چقدر است

گاها این سوال مطرح می شود که مبلغ نفقه زن چقدر است ؟ پاسخ به این سوال از آن جهت که همه ساله در کشور ما به اندازه ای نرخ تورم نیز بالاتر می رود ، مهم و ضروری است . به عنوان مثال ، با توجه به افزایش قیمت ها این سوال مطرح شده است که مبلغ و میزان نفقه زن در سال ۱۴۰۰​ چقدر است و به عبارت دیگر ، در صورت بروز اختلاف در خصوص تعیین نرخ نفقه زن ، چه میزانی از نفقه برای سال ۱۴۰۰  تعیین خواهد شد ؟

در قسمت پیش به بررسی مهم ترین مواردی که در رابطه با نفقه زن در قانون مدنی مشخص شده بود ، پرداختیم و همانگونه که اشاره شد ، در ماده ۱۱۰۷ قانون مدنی ، نفقه زن شامل همه نیازهای متعارف و متناسب با وضعیت زن دانسته شده است و مبلغ و میزان مشخصی برای نفقه زن مشخص و تعیین نشده است .

بنابراین ، مبلغی که برای نفقه زوجه تعیین می شود به گونه ای نیست که برای همه زنان به صورت یکسان تعیین شود ؛ بلکه نیازهای مادی در خصوص اقشار مختلف از بانوان ممکن است با دیگری تفاوت هایی داشته باشد . همچنین در تعیین میزان و مبلغ نفقه زن در سال ۱۴۰۰، توانایی مالی مرد به عنوان پرداخت کننده نفقه نیز مطرح است . به همین دلیل است که اصولا امکان تعیین مبلغ و میزان دقیق نفقه زوجه برای سال ۱۴۰۰ ​ نه تنها دشوار بوده ، بلکه عملا نا مقدور است .

نحوه تعیین نفقه زن در سال ۱۴۰۰

طبق آنچه ذکر شد ، نفقه زن در سال ۱۴۰۰ نرخ و مبلغ مشخص و ثابتی ندارد ؛ بلکه با توجه به نیازهای زن تعیین می شود . اما مطلب مهمی که در این رابطه وجود دارد و ذکر آن ضروری است ، نحوه تعیین مبلغ و میزان نفقه زن برای سال ۱۴۰۰ می باشد .

به طور کلی در صورتی که میان زن و شوهر در رابطه با تعیین مبلغ نفقه زن در سال ۱۴۰۰ توافقی وجود داشته باشد و مبلغی به عنوان نفقه زن در سال ۱۴۰۰ تعیین شده باشد ، همان مبلغ مناط اعتبار بوده و طبق توافق مذکور ، عمل خواهد شد . در غیر این صورت ، از آن جهت که تعیین مبلغ نفقه زن امری تخصصی و کارشناسانه می باشد ، دادگاه و یا شورای حل اختلاف ، تعیین مبلغ نفقه زن در سال ۱۴۰۰ را به کارشناس نفقه ارجاع می کند .

کارشناس نفقه نیز با توجه به عواملی همچون سن و سال ، جایگاه خانوادگی ، وضعیت اجتماعی و شغلی زوجه به علاوه سایر عوامل تاثیر گذار در این رابطه ، مبلغ نفقه زن در سال ۱۴۰۰ را تعیین کرده و شوهر را مکلف به پرداخت آن می نماید .

لینک کوتاه این مطلب: https://ommatpress.ir/?p=3156

(برای کپی کردن، روی لینک کلیک کنید)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی الفاظ رکیک، ناسزا و تهمت باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

از گذاشتن لینک گروه یا کانال جدا خودداری نمایید.

دکمه بازگشت به بالا