ورزشی

استقلال و پرسپولیس در سازمان بورس ثبت شدند

در این مطلب از پایگاه خبری امت پرس ، توضیحاتی درباره بورس استقلال و پرسپولیس خواهیم داشت! با ما همراه باشید.

سرپرست مدیریت نظارت بر بازار اولیه سازمان بورس گفت: دو باشگاه استقلال و پرسپولیس نزد سازمان بورس به ثبت رسیدند که ثبت آنها به منزله پذیرش در فرابورس نیست.

وحید روشن قلب در گفت و گوی اختصاصی به سوالات زیر پاسخ داد.

در رابطه با ثبت  استقلال و پرسپولیس در بازار پایه فرابورس توضیح دهید.

وحید روشن: امروز دو باشگاه استقلال و پرسپولیس به عنوان ناشر اوراق بهادار نزد سازمان بورس به ثبت رسیدند این ثبت بر اساس الزامات قانونی است.

مطابق با قانون احکام دائمی توسعه کلیه شرکت‌های سهامی عامی که مشمول ثبت نزد سازمان هستند باید نزد سازمان به ثبت رسند و کلیه معاملات آن‌ها در تابلوی بورس‌ها انجام گیرد بر این اساس با توجه به قانون و مصوبات شورای عالی بورس این دو باشگاه موظف بودند که به ثبت برسند

بنابر این با الزام سازمان خصوصی سازی این شرکت‌های دولتی باید در سازمان به ثبت برسند و ثبت این دو باشگاه در سازمان بورس صرفا بر اساس قانون است و به منزله پذیرش آن‌ها نزد بورس اوراق بهادار و فرابورس نیست.

این دو باشگاه قرار است که در کجا معامله شوند؟

وحید روشن: در صورتی که این دو باشگاه اقدامات لازم برای درج در بازار پایه فرابورس را انجام دهند و مصوبات لازم در سازمان خصوصی سازی را طی کنند معاملات این دو باشگاه در بازار پایه فرابورس خواهد بود.

باتوجه به این که این شرکت‌ها شرایط لازم برای پذیرش نزد بورس اوراق بهادار تهران یا فرابورس را در حال حاضر به علت شرایط سودآوری و زیان انباشته‌ای که داشته اند، ندارند بنابر این در بازار پایه فرابورس قرار می‌گیرند.

آیا بازار پایه فرابورس خارج از بورس است و معمولا چه شرکت‌های در آن معامله می‌شوند؟

وحید روشن: با توجه به الزام قانونی که وجود دارد که کلیه شرکت‌های سهامی عام باید معاملات شان نزد بورس‌ها انجام شود. برای انجام معاملات شرکت‌های سهامی عامی که مشمول ثبت نزد سازمان هستند، ولی در بورس اوراق بهادار تهران و فرابورس پذیرش نشده اند بازار پایه فرابورس در سال‌های گذشته ایجاد شد.

صرفا معاملات این شرکت‌ها در بازار پایه فرابورس است که قوانین معاملاتی و شرایط خاص خود را دارند و شرکت‌های که در بازار پایه هستند از شرکت‌های که در بورس و فرابورس هستند متفاوت است.

آیا سازمان بورس در حیطه خود بر این دو تیم نظارتی خواهد داشت؟

وحید روشن: بر اساس قانون بازار سرمایه کلیه شرکت‌های که نزد سازمان که ثبت شده اند موظف به ارسال اطلاعات برای کلیه سهامداران از تاریخی که این شرکت‌ها ثبت می‌شوند هستند باید اطلاعات مالی خود را بر روی سایت کدال برای همه سهامداران خود منتشر کنند تا عموم سهامداران به این اطلاعات دسترسی داشته باشند، اما باتوجه به شرایط سودآوری آن‌ها ثبت نزد سازمان به منزله تضمین و یا تایید نحوه فعالیت این شرکت‌ها نیست.

در بازار پایه چه افرادی می‌توانند معامله کنند؟

وحید روشن: با توجه به موارد معاملاتی و وضعیت متفاوت شرکت‌ها نسبت به شرکت‌هایی که در بورس و فرابورس هستند. انجام معاملات در بازار پایه فرابورس منوط بر این است که شخص سرمایه گذار برگه ریسک مربوطه را امضا کنند و اعلام کند که از کلیه ریسک‌های موجود بر این شرکت‌ها آگاهی لازم را دارد. ثبت این دو تیم نزد سازمان و درج آن‌ها در بازار پایه فرابورس به منزله تایید سودآوری و یا تایید وضعیت عملکرد آن‌ها نیست.

بعد از ثبت در سازمان بورس برای این دو تیم چه اتفاقی رقم خواهد خورد؟

وحید روشن: در صورتی که مصوبات قانونی لازم توسط سازمان خصوصی سازی ارائه شود و این شرکت‌ها اقدامات لازم برای درج در بازار پایه فرابورس را ارائه دهند این شرکت‌ها در بازار پایه فرابورس درج و سایر مراحل منوط بر مصوبات واگذاری است.

امتیاز به این مطلب post

لینک کوتاه این مطلب: https://ommatpress.ir/?p=13845

(برای کپی کردن، روی لینک کلیک کنید)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی الفاظ رکیک، ناسزا و تهمت باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

از گذاشتن لینک گروه یا کانال جدا خودداری نمایید.

دکمه بازگشت به بالا