اجتماعی

بازیگر نقش کمال در سریال همسران کیست؟

در این بخش از مطالب سایت امت پرس درباره بازیگر نقش کمال در سریال همسران کیست مطلبی را برای شما آورده ایم با ما همراه باشید.

بازیگر نقش کمال در سریال همسران کیست؟

فردوس کاویانی بازیگر نقش کمال در سریال همسران می باشد

بیشتر بخوانید:

علت فوت فردوس کاویانی بازیگر سریال همسران چه بود؟

بازیگر نقش کمال در سریال همسران کیست؟
بازیگر نقش کمال در سریال همسران کیست؟

فردوس کاویانی کوثرخیری  (۳ مهر ۱۳۲۰ – ۹ مهر ۱۴۰۲) بازیگر اهل ایران بود.  او دانش‌آموختهٔ رشتهٔ بازیگری و کارگردانی از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران بود که در سال ۱۳۵۰ فارغ‌التحصیل شد و بازیگری را از سال ۱۳۴۰ با حضور در نمایش‌های تئاتر آغاز کرد. او بازی در سینما را از سال ۱۳۴۹ با فیلم تجاوز به کارگردانی حمید مصداقی شروع کرد. کاویانی بازیگر فیلم‌های شهر قصه، اجاره‌نشین‌ها، بانو، میکس، سگ‌کشی و نیز سریال‌های محبوب دههٔ ۱۳۷۰ مانند همسران و آژانس دوستی بود و آخرین اثر هنری‌اش را با نقش‌آفرینی در نمایشی در سال ۱۳۹۳ اجرا کرد.

در ۲۶ تیر ۱۳۹۸ مراسم نکوداشت فردوس کاویانی در حالی در خانه سینمای ایران برگزار شد که او به دلیل کسالت در مراسم حضور نداشت. 

زندگی و حرفه

فردوس کاویانی کوثرخیری در ۳ مهر ۱۳۲۰ در کرمان به دنیا آمد. 

او در طول دوران کاری خود در نمایش‌هایی همچون بالماسکه دزدان، سلطان مار، سهراب و اسب و سنجاقک، آهسته با گل سرخ، مرگ تصادفی یک آنارشیست (کارگردان) و شهر قصه بازی کرده و یکی از آخرین تجربه‌های حضورش روی صحنه هم به نمایش تانگوی تخم مرغ داغ به کارگردانی هادی مرزبان در سال ۱۳۹۳ برمی‌گردد.

فردوس کاویانی حضور پررنگ‌تری در عرصهٔ سینما داشت و کارش را اولین بار در سال ۱۳۴۹ با فیلم تجاوز به کارگردانی حمید مصداقی شروع کرد و بعدها با کارگردانان بنامی مانند بهرام بیضایی و داریوش مهرجویی همکاری داشت. او طی فعالیتش در سینما در فیلم‌های برجسته‌ای همچون اجاره‌نشین‌ها، هامون، بانو، میکس و نارنجی‌پوش از آثار داریوش مهرجویی، سگ‌کشی از بهرام بیضایی، جایی برای زندگی به کارگردانی محمد بزرگ‌نیا و ساوالان به کارگردانی یداللّه صمدی نقش‌آفرینی کرد.

او در دهه‌های ۶۰ و ۷۰ علاوه‌بر سینما در تلویزیون نیز حضور فعالی داشت که از جملهٔ مشهورترین نقش‌آفرینی‌های او در تلویزیون، بازی در مجموعه‌های تلویزیونی محبوبی مانند محله برو بیا، محله بهداشت، همسران و آژانس دوستی بوده‌است.

کاویانی پس از مدت زیادی دوری از محافل هنری، در جشن بازیگران تئاتر در ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۶ با چهره ای لاغر و دستانی لرزان حضور یافت. وی که با گام‌هایی آرام می‌توانست راه برود و گویا از بیماری پارکینسون[۱۲] و ضعف شدید جسمانی رنج می‌برد، در شرایطی که سخن گفتن برایش سخت به نظر می‌رسید، فقط گفت: «امروز خیلی خوشحالم»

5/5 - (2 رای)

لینک کوتاه این مطلب: https://ommatpress.ir/?p=19044

(برای کپی کردن، روی لینک کلیک کنید)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی الفاظ رکیک، ناسزا و تهمت باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

از گذاشتن لینک گروه یا کانال جدا خودداری نمایید.

دکمه بازگشت به بالا