مناسبت های مذهبیمذهبی

ولادت حضرت زینب (س) در تقویم سال 1400 چه روزی است؟

در این پست از امت پرس به تاریخ دقیق ولادت حضرت زینب سلام ا… در تقویم سال 1400 پرداخته ایم. با ما همراه باشید.

تاریخ روز پرستار و ولادت حضرت زینب (س) در تقویم شمسی برابر است با :

روز جمعه ۱۹ ماه آذر سال ۱۴۰۰

تاریخ روز پرستار و ولادت حضرت زینب (س) در تقویم قمری برابر است با :

روز ۵ ماه جمادی الاول سال ۱۴۴۳

تاریخ روز پرستار و ولادت حضرت زینب (س) در تقویم میلادی برابر است با :

روز ۱۰ ماه دسامبر سال ۲۰۲۱

پنجم جمادی الاول سال ۵ هجری قمری حضرت زینب (س)، روایتگر عاشورا از کربلا تا شام، دختر گرامی حضرت علی (ع) و حضرت فاطمه (س)، قدم به عرصه گیتی نهاد.
این بانوی بزرگوار به دلیل علم و دانش فراوان خود در بین مردم شهرت داشت. حضرت زینب (س)، در واقعه کربلا در راستای اهداف مقدس برادر بزرگوارش امام حسین (ع) و همگام با او به مقابله با ستم حاکمان و جهل مردم آن زمان برخاست. آن حضرت پس از قیام امام حسین (ع)، به اتفاق سایر اسیران به شام برده شد. حضرت زینب (س) در صبر و پایداری و پرهیزکاری، سرآمد روزگار خویش بود. ایشان همچنین از فصاحت، بلاغت و شیوایی کلام، بهره فراوان داشت و سخنانش در مجلس ابن زیاد حاکم کوفه و در کاخ یزید، در شام، در افشای ظلم و ستم بنی امیه و اثبات رسالت و مظلومیت خاندان رسول اکرم (ص) تاثیر بسزایی داشت. شایان ذکر است در ایران اسلامی، سالروز ولادت حضرت زینب (س)، به عنوان روز پرستار گرامی داشته می‌شود.

القاب مهم حضرت زینب (س) 

حضرت زینب (س) در سال ۵ یا ۶ هجری قمری به دنیا آمدند ، ایشان فرزند امام علی (ع) و حضرت فاطمه (س) می باشند ، ایشان در مدینه متولد و در دمشق به خاک سپرده شدند . واژه زینب در لغت به معنی زینت پدر می باشد که این نام زیبا را حضرت محمد (ص) پدر بزرگ حضرت زینب (س) بر او نهادند .

از القاب حضرت زینب (س) می توان به این عناوین اشاره کرد ؛ عقیله بنی هاشم، عالمه غیر معلَّمه، عارفه، موثّقه، فاضله، کامله، عابده آل علی، معصومه صغری، امینهاللّه، نائبهالزهرا، نائبهالحسین، عقیله النساء، شریکه الشهداء، بلیغه، فصیحه و شریکهالحسین اما به علت سختی های زیادی که در زندگی خود کشیده است وی را به نام « ام المصائب » می نامند .

پنجم جمادی الاولی روز ولادت باسعادت حضرت زینب کبری سلام الله علیها است.

این روز را روز پرستار می نامند و علت نام گذاری این روز به نام «روز پرستار» این است که حضرت زینب پرستاری امام زمانش حضرت زین العابدین علیه السلام و دیگر بیماران و مصیبت زدگان اهل بیت را برعهده داشت، و ضمن این که رسالت مهم نگهداری و تبلیغ از نهضت حسینی را به خوبی انجام داد، از پرستاری بیمار کربلا نیز با تحمل آن همه سختی ها و ناملایمات، آنی فروگذار نبود و تا آخرین رمق، دین خود را به مکتب و رهبرش ادا کرد.

روز جهانی پرستار چه تاریخی است؟

روز جهانی پرستار هرساله در ۱۲ ماه مه به منظور قدردانی از پرستاران، در اقصی نقاط جهان گرامی داشته می‌شود. به این خاطر که زادروز فلورانس نایتینگل پرستار انگلیسی و بنیانگذار حرفه پرستاری مدرن در ۱۲ مه است، این روز به عنوان روز پرستار انتخاب شده‌است. در ایران روز تولد زینب روز پرستار و تقدیر از زحمات آنان شناخته می‌شود

امتیاز به این مطلب post

لینک کوتاه این مطلب: https://ommatpress.ir/?p=362

(برای کپی کردن، روی لینک کلیک کنید)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی الفاظ رکیک، ناسزا و تهمت باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

از گذاشتن لینک گروه یا کانال جدا خودداری نمایید.

دکمه بازگشت به بالا