سیاسیویژه

مشخصات سامانه موشکی باور 373

امیر سرتیپ صباحی فرد فرمانده نیروی پدافند هوایی ارتش با بیان اینکه سامانه موشکی باور ۳۷۳ به طور کامل به چرخه عملیاتی یگان‌های پدافندی پیوسته است، گفت: امروز افزایش توان رزم و مولفه‌های آمادگی دفاعی نیروی پدافند جهشی چند برابری را طی می‌کند.

به گزارش امت پرس فرمانده نیروی پدافند هوایی ارتش، اظهار داشت: سامانه‌های راداری مانند مراقب، معراج ۴، کاوش، فتح ۱۴، شهاب و نیز سامانه‌های درگیری و موشکی برد کوتاه مانند جوشن، برد متوسط مانند تلاش، مرصاد و ۱۵ خرداد، و همچنین سامانه‌های توپخانه‌ای، جنگالی و الکترونیکی بطور کامل با توانمندی متخصصان داخلی و کارکنان فنی و متخصص این نیرو در چرخه عملیاتی قرار گرفته‌اند.

وی با اشاره به اینکه قدرت پهپادی نیروی پدافند کاملا ملموس است و روندی مطلوب و رو به جلو را طی می‌کند، ادامه داد: برای اولین بار در سطح نیرو‌های مسلح تست سرد و گرم رهگیری با موشک آذرخش به وسیله پهپاد با موفقیت انجام شد؛ نیروی پدافند هوایی در زمینه علوم پدافندی تمامی ناممکن‌ها را به ممکن تبدیل کرده و امروز حتی صادر کننده علوم پدافندی به سایر کشور‌ها است.

امیر سرتیپ صباحی فرد با بیان اینکه سامانه بومی باور ۳۷۳ در رزمایش اخیر این نیرو در مسافت ۱۵۲ کیلومتری با اهداف درگیر و عملکرد بسیار خوب و موفقی داشت، افزود: آزمایش افزایش برد باور ۳۷۳ در آینده نزدیک انجام می‌شود که مایه غرور و مباهات یکایک هموطنان عزیزمان خواهد شد.

فرمانده نیروی پدافند هوایی ارتش با اشاره به اینکه در طول ۷ سال جنگ تحمیلی هیچ عملیاتی انجام نشد مگر با حمایت، اشراف اطلاعاتی و توان رزمی نیروی پدافند هوایی، افزود: عملیات بیت المقدس از جمله عملیات‌هایی بود که با چتر پدافند هوایی ارتش به موفقیت دست یافت.

وی با بیان اینکه اکرام نیروی انسانی پایور و وظیفه در راستای افزایش توان رزم و بازدهی فرآیند کاری در نیروی پدافند هوایی از جایگاهی والا برخوردار است، تصریح کرد: اعطای بیش از ۴۵۹ میلیارد تومان تسهیلات در قالب طرح‌های مختلف، اعطای تسهیلات کم‌بهره ازدواج، برگزاری مراسم ازدواج دانشجویی، واکسیناسیون کامل کارکنان، بازسازی و زدودن کهنگی از اماکن و شهرک‌های مسکونی مناطق و گروه‌های پدافندی و بخشی از اقدامات ارزنده و اثرگذار این نیرو است.

سامانه موشکی باور ۳۷۳
سامانه موشکی باور ۳۷۳

همه چیز از سیستم موشکی باور ۳۷۳

سیستم موشکی باور ۳۷۳ یک سیستم موشکی پدافند هوایی از نوع دور بُردِ سطح‌به‌هوا و خودکششی می‌باشد، که توسط وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح ایران با همکاری قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیا و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری طراحی و ساخته شده‌است. باور ۳۷۳ اولین سیستم دفاع موشکی با برد بلند است که در ایران ساخته می‌شود. موشک مورد استفاده در این سامانه از نوع صیاد ۴ می‌باشد که مجهز به یک سیستم مانورپذیری پیشرفته است. همه اجزاء سیستم باور- ۳۷۳ بر خودروهای ظفر و ذوالجناح سوار می‌شوند و متحرک هستند. طرح اولیه این سامانه، از سیستم دفاع موشکی اس ۳۰۰ نمونه‌برداری شده‌است.سیستم موشکی باور ۳۷۳ از فاصله ۴۵۰ کیلومتری هدف را شناسایی و از ۲۵۰ کیلومتری رهگیری می‌نماید و توانایی هدف‌گیری از فاصله ۲۰۰ کیلومتری، تا ارتفاع ۲۷ کیلومتر را دارا می‌باشد.

این سامانه نخستین بار در مرداد ۱۳۹۸ با حضور حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران رونمایی شد. باور ۳۷۳ اولین سامانه دفاع موشکی برد بلند تولید داخل ایران محسوب می‌شود. ساخت این سیستم پدافندی به سال ۱۳۸۷ بر می‌گردد. درست زمانی که در روسیه با روی کار آمدن دیمیتری مدودف از تحویل سامانه اس ۳۰۰ خریداری شده ایران خودداری شد.

سامانه موشکی باور ۳۷۳
سامانه موشکی باور ۳۷۳

رادار و خودروی حامل رادار

لانچرهای سامانه باور ۳۷۳، مکعب مربعی می‌باشند، که اغلب با اهداف پدافندی در ناوها، مورد استفاده قرار می‌گیرند. باور ۳۷۳ دارای پست‌های جداگانه ارتباطی و نیز پست فرماندهی می‌باشد. این سامانه از فاصله ۴۵۰ کیلومتری هدف را شناسایی و رهگیری و در فاصله ۲۰۰ کیلومتری، تا ارتفاع ۲۷ کیلومتر با هدف درگیر می‌شود.

موشک‌ها

موشک‌های باور ۳۷۳ از نوع صیاد ۴ می‌باشند. این سامانه موشکی، توانایی شلیک ۳ نوع موشک، در بردهای مختلف (مشابه اس-۴۰۰ ولی با برد کمتر) برای شکار اهداف، در بردها و ارتفاع‌های متفاوت را دارد و می‌تواند در لایه‌های مختلف دفاعی وارد عمل شود. بیشینه سرعت موشک صیاد ۴، برابر با ۶ تا ۸ ماخ است.

رادار

رادار این سیستم موشکی، از نوع رادارهای معراج ۴ می‌باشد. معراج ۴ که برای اولین بار همزمان با این سیستم رونمایی شد، یک رادار کنترل آتش، برد بلند و از نوع آرایه فازی، معرفی شده‌ است.

خودروی کشنده

خودروی سنگین ذوالجناح، به عنوان کامیون کشنده، برای حمل لانچرهای سامانه باور ۳۷۳ مورد استفاده قرار می‌گیرد. این خودرو دارای ۵ محور (۱۰ چرخ) فعال است و قابلیت عبور از رودخانه تا عمق ۱٫۵ متر، حداکثر ظرفیت بار ۳۰ تن، حمل محموله با طول ۱۰٫۵ متر، حداکثر شیب روی ۳۵٪، حداکثر شیب روی طولی ۲۰٪، وزن خالص ۲۱ تن و سامانه تعلیق مستقل را دارا می‌باشد.

امتیاز به این مطلب post

لینک کوتاه این مطلب: https://ommatpress.ir/?p=16714

(برای کپی کردن، روی لینک کلیک کنید)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی الفاظ رکیک، ناسزا و تهمت باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

از گذاشتن لینک گروه یا کانال جدا خودداری نمایید.

دکمه بازگشت به بالا