سیاسی

بعد از خروج آمریکایی ها از عراق سرنوشت “عین الاسد” و “حریر” چیست؟

به گزارش ایسنا، مقامات عراقی روز پنج‌شنبه نهم ماه دسامبر جاری و رسما از پایان ماموریت رزمی نیروهای ائتلاف آمریکایی در عراق و خروج از این کشور هفت سال بعد از تشکیل ائتلاف بین‌المللی در پی حمله داعش و تصرف مساحت‌هایی از شمال و غرب عراق در سال ۲۰۱۴ توسط این گروه تروریستی خبر دادند.

یک مسؤول امنیتی برجسته عراق در الانبار گفت، فعالیت دو پایگاه عین الاسد در استان الانبار و حریر در اربیل در چارچوب حمایت و آموزش نیروهای عراقی براساس خروجی‌های دور چهارم مذاکرات که پایان ماه ژوئیه بین مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر عراق و جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا برگزار شد، ادامه می‌یابد.

این مسؤول امنیتی توضیح داد: هر طرحی برای تعطیلی عین الاسد یا تخلیه آن از فعالیت‌های ائتلاف غیروارد است. زیرا این پایگاه مرکز مهم عملیات حمایت هوایی و تحلیل داده‌ها و مشورت‌دهی‌های لازم و مهم به نیروهای عراقی در جنگ علیه بقایای داعش است.

یک مسؤول دیگر به این خبرگزاری گفت: پایگاه واقع در شهرک البغدادی در ۹۰ کیلومتری غرب رمادی پایگاه مستحکم و حفاظت شده و همچنان دربردارنده سامانه پاتریوت است. ماموریت نیروهای عراقی حمایت کامل از این پایگاه طبق توافقنامه خواهد بود. زیرا نیروهای باقی مانده مستشاری هستند نه رزمی.

او به قرار گرفتن کامل پایگاه تحت فرماندهی عملیات عراق اشاره کرد که به معنای آن است بخشی که نیروهای ائتلاف در آنجا هستند جزو پایگاه دانشکده است و تیپ هفتم ارتش عراق در آن مستقر است.

از طرفی، شرحبیل البغدادی، مدیر منطقه البغداد گفت، عناصر نیروهای ائتلاف مستقر در پایگاه عین الاسد تنها نیروهای مستشاری هستند و روی آموزش و مجهز سازی نیروهای ارتش عراق کار و طرح‌هایی خاص در عملیات نابودی داعش در الانبار آماده می‌کنند و هیچ نیروی رزمی ائتلاف در آنجا وجود ندارد.

العبیدی افزود: زمانی که نیروهای ائتلاف برای پشتیبانی از نیروهای عراقی در جنگ علیه داعش وارد این پایگاه شدند که تعدادشان بیش از ۱۰۰۰ نیرو نبود به رغم این مساله ما مطمئنیم که این تعداد در حال حاضر در داخل پایگاه نیست. البته ما هیچ‌عقب‌نشینی و خروج هیچ‌ نیرویی را از این پایگاه ندیدیم.

او تاکید کرد: آخرین باری که در آنجا نیروهای ائتلاف را دیدیم بیش از شش ماه پیش بود یعنی از زمان عقب‌نشینی‌شان از مواضع‌شان در مرزهای عراق و سوریه تا به کسانی که داخل پایگاه عین الاسد بودند، ملحق شوند به طوریکه در آن زمان بیش از ۷۰ خودرو وارد آن شدند.

مسؤول امنیتی در منطقه تاکید کرد: نیروهای ائتلاف حاضر در پایگاه از دو ماه پیش اکثر کارمندان و پیمانکاران عراقی را اخراج کردند به رغم اینکه آنها قبلا بعد از کسب موافقت فرماندهی عملیات مشترک در آنجا کار می‌کردند.

این مقام افزود: کارمندان عراقی در پایگاه جز تعداد بسیار اندکی باقی نمانده‌اند به بسیاری از آنها اجازه ورود به پایگاه را نداده‌اند. فعالیت‌ آنها به آماده سازی و اداره مناطق اطراف پایگاه خلاصه می‌شود.

یک مسؤول محلی عالی رتبه در شهرستان القائم غرب الانبار و مرزهای مشترک با سوریه گفت:‌ در صورت خروج عملی ائتلاف اوضاع روال مثبتی پیدا می‌کند.

او توضیح داد: از مهمترین نکات مثبت خروج نیروهای ائتلاف رهایی از وحشت موشک‌ها و پهپادهای متقابل بین ائتلاف و گروه‌های مقاومت است که وحشت ساکنان این مناطق را برمی‌انگیزد. این مساله بسیاری از خانواده‌ها را به مهاجرت از مناطق‌شان وادار می‌کند.

فرماندهی عملیات مشترک عراق قبلا تاکید کرده بود، قصد ندارد موعد خروج نیروهای رزمی آمریکا از خاک عراق را به تعویق بیندازد.

عراق و آمریکا در ماه ژوئیه بر خروج تمام نیروهای رزمی آمریکا از عراق همزمان با پایان سال جاری میلادی توافق کردند.

منبع: ایسنا

امتیاز به این مطلب post

لینک کوتاه این مطلب: https://ommatpress.ir/?p=6243

(برای کپی کردن، روی لینک کلیک کنید)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی الفاظ رکیک، ناسزا و تهمت باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

از گذاشتن لینک گروه یا کانال جدا خودداری نمایید.

دکمه بازگشت به بالا