اجتماعیویدئو

دانلود کلیپ کامل لحظه بیرون آوردن عرفان و آرین جلیلیان از ساختمان متروپل آبادان 1401

در این مطلب از پایگاه خبری امت پرس، دانلود کلیپ کامل لحظه بیرون آوردن عرفان و آرین جلیلیان از ساختمان متروپل آبادان خواهیم داشت! با ما همراه باشید.

 چگونه بنویسیم، باید درسی تازه برای نوشتن غم هایی به این بزرگی بیاموزیم. چگونه باید خبر فوت سه فرزند و همسر یک زن را نوشت و همزمان صدا فریادهای پر غمش را در گوش شنید که می گوید: “دیگر چگونه بی شما ادامه دهم”

به گزارش خبرنگار اعزامی به آبادان، کنار ساختمان متروپل آبادان گفتند که اکثر فوت شدگان از ساکنان جزیره مینو بودند. راهی جزیره مینو شدیم.

به مقصد که رسیدیم رنگ سیاه عزا بر تن ساکنان بود و غم، قاب صورت هایشان شده بود. زن ها مویه می کردند و راه می رفتند، حتی کودکان گوشه ای غمزده نشسته بودند و از صدای توپ بازی و فوتبال کوچه ای خبری نبود

خانه خانواده جلیلیان انتهای یک کوچه بن بست بود. طبقه اول. وارد خانه که شدیم هیچ کسی توان ایستادن و حتی سلام گفتن نداشت. هر کدام از اقوام گوشه ای به دیواری تکیه داده بودند و تنها بازمانده خانواده که مادر سه کودک ( عرفان و آرین و حمیدرضا ) وهمسر فوزی جلیلیان در اتاق از غصه مرگ عزیزان از هوش رفته بود.

نه مردان و نه زنان خانواده ، قادر نبودند حرف بزنند، غم آنقدر بزرگ است که چگونه بگویند، از چه بگویند، فریادشان را چگونه به بزنند که هیچ فریاد و مویه ای ،تسکنین نیست. به یکباره 4 عزیز از دست داده بودند.

عرفان و آرین جلیلیان در آغوش هم پیدا شدند

 با باز شدن دسترسی تیم‌های آواربرداری به طبقه زیرین ساختمان متروپل، پیکر فوزی، عرفان و آرین جلیلیان شناسایی و به خانواده تحویل داده شدند.

به گفته امدادگران حاضر در صحنه، عرفان و آرین، پیکر دو پسر خانواده جلیلیان در حالی پیدا شد که همدیگر را در آغوش گرفته بودند.

همچنین پیکر حمیدرضا جلیلیان برادرزاده فوزی جلیلیان دو روز پیش در میان آوارهای متروپل کشف و شناسایی شده بود. جست و جو و آواربرداری در طبقه زیرهمکف ساختمان متروپل ادامه دارد.

 

همدلی در صحنه آواربرداری

یک اصل مهم که در آبادان بسیار چشمگیر است همدلی مردم امدادگران و مسئولان برای آواربرداری و کشف اجساد و امید برای یافتن زنده ای گرفتار در آوار است

منبع: رکنا

قدرت الله محمدی سرپرست سازمان آتش نشانی شهرداری تهران نیز خبر داده که تیم آتش نشان ها و نیروی امدادی که در اتفاق ساختمان پلاسکو اقدام به امدادرسانی نموده بودند اکنون به آبادان اعزام شده‌اند.

ایشان در ادامه افزود: می‌توان گفت خودروهای برش بتون و همه ی تجهیز های لازمه برای آور برداری هم همراهی با آتش نشان ها به آبادان اعزام شده‌اند.

قاسم بغلانی مدیر شورای شهر آبادان نیز بیان نموده است که به مردم آبادان این قول را خواهیم داد بدون هیچ اغماض هم تمامی اقدام های قانونی را در راستای حقوق مردم انجام بدهیم.

علت های اصلی ریزش ساختمان ده طبقه متروپل آبادان

فریبرز ناطقی الهی *

علل اصلی ریزش ساختمان ده طبقه آبادان

با گذشت زمان و دریافت اطلاعات بیشتر و دقیتر از سانحه ریزش ساختمان ده طبقه فولادی آبادان توسط سایت های خبری و دانشجویان قدیم که تصاویر واضح تری ارسال نموده اند، آنچه مشخص است سازه فولادی با کف و دال بتنی وافل است.

در تصاویر به وضوح روشن است که جوشکاری ها بسیار ضعیف در حد خال جوش و صفحات اتصال عملا با خط جوش های ضعیف به اسکلت متصل شده اند. همانگونه که در تصاویر کاملا روشن می باشد. در ضمن بنا به گفته خبرنگاران تخریب یکسره بصورت مداوم ادامه داشته که نشان از تخریب پیوسته و دنباله دار بدلیل شکست اتصالات می تواند باشد.

علل اصلی ریزش ساختمان ده طبقه آبادان

با شکست یک اتصال و افزایش بار و باز توزیع بار تحمیلی به اتصالهای دیگر به صورت progressive damage سازه منهدم و تا زمانی ادامه خواهد داشت که به تعادل برسد. عیار و قالبندی دالهای بتنی وافل و رطوبت هوا در زمان و مدت کیورینگ سقف بالا هم بسیار موثر در این تخریب ها قلمداد می گردد. در ضمن با توجه به تعداد کم ستونها در تصاویر که برای طراحان جوان مکرر عرض و تاکید کرده ام نامعینی کم در سازه ها، راحت در اثر حوادث، منجر به فرو ریزش می شود که اینجا هم قابل توجه است.

علل اصلی ریزش ساختمان ده طبقه آبادان

یک نکته اساسی هم برای وزارت راه و شهرسازی، شهرداری ها و نظامات مهندسی کشور و مهندسان طراح، استفاده از سقف های وافل ( در این ساختمان هم استفاده شده است) می باشد که متاسفانه بدون ضابطه مورد استفاده قرار می گیرند و شک ندارم بدلایل گوناگون و فنی که قبلا هم در مقالات داخلی و خارجی خودم و در طراحی هایم به آنها مکرر اشاره کرده ام موجب تخریبهای زیادی در آینده کشور خواهد شد.

علل اصلی ریزش ساختمان ده طبقه آبادان

مطالعات بنده نشان از ناتوانی این سقف ها می باشد، و علی رغم اصرار کارفرمایان در بسیاری از سازه های مهم و فوق حساس کشور بدلایل روابط قوی پیمانکاران این نوع سقف ها با کارفرمایان و هزینه بالاتر، پروژه هایی را در سراسر کشور که نام آنها را بدلایل قردادی نمی توانم بیاورم، پس از قاطعیت بنده در عدم طراحی و زیر بار نرفتن اینجانب برای طراحی اینگونه سقف ها، الحمدالله رضایت داده و از طراحی و ساخت آنها به اصرار بنده صرف نظر کرده اند، که امیدوارم درس عبرتی برای آن دیته از عزیزان باشد، لذا تا روشن شدن کامل وضعیت طراحی و ساخت و ایمنی آنها که البته برای بنده کاملا رفتار سازه ای آنها و محدودیت های آنها روشن است استفاده از آنها را قویا مردود می دانم و باید از مصرف آنها جلوگیری بعمل آید مگر با شرایط خاص!

علل اصلی ریزش ساختمان ده طبقه آبادان

توصیه جدی دیگر بنده برای بکار نبردن وسایل و ابزار الات و ماشین آلات سنگین تا چند ساعت اولیه در انداد رسانی است که حتما باید رعایت شود، چون هنوز عده ای زیر آوار ممکن است قابل نجات باشند، شواهد تاریخی یک هفته تا ١٠ روز را هم نشان می دهند. در آور برداری نیز قویا توصیه می کنم روی اتصالات با شرایطی که در تصاویر ملاحظه می شود به هیچ وجه حساب نکرده و پس از قطع اعضا در محل اتصال بار برداری صورت بگیرد تا خود مجدادا باعث ضربه و تخریب بیشتر و صدمه زدن به محبوسین نشود. .

علل اصلی ریزش ساختمان ده طبقه آبادان

متاسفانه با گران شدن الکترود و نیرو های جوشکار کارآمد پس از گرانی های چند سال اخیر باید شاهد چنین حوادثی بیشتر باشیم و مهمتر از همه < یک روز باید یاد بگیریم > که هر طراحی، طراح سازه نیست و هر مقاوم سازی، مقاوم ساز نیست! هر کس مدرکی روی دیوار نصب کرد و کامپیوتری جلوی خودش گذاشت لزوما صلاحیت طرح و اجرای یک سازه، بخصوص یازه حساس را ندارد، گفتنش برای بنده سخت بود ولی برای ماندگاری در تاریخ عرض کردم.

علل اصلی ریزش ساختمان ده طبقه آبادان

* استاد نمونه کشور در مهندسی سازه، زلزله و مدیریت بحران، بنیانگذار مقاوم سازی و مدیریت بحران در ایران و موسس انجمن زبدگان شهر در کشور

 

امتیاز به این مطلب post

لینک کوتاه این مطلب: https://ommatpress.ir/?p=16743

(برای کپی کردن، روی لینک کلیک کنید)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی الفاظ رکیک، ناسزا و تهمت باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

از گذاشتن لینک گروه یا کانال جدا خودداری نمایید.

دکمه بازگشت به بالا