جهان اسلامویژه

واکنش محافل اسرائیل به ازسرگیری مذاکرات هسته ای با ایران

رای الیوم نوشت: روزنامه عبری زبان، راستگرا و تندروی اسرائیل هیوم امروز (جمعه) به نقل از منابع سیاسی مهم نوشت:«نهاد سیاسی در کابینه اسرائیل اندکی پیش از ازسرگیری مذاکرات بین ایران و کشورهای بزرگ بر سر پرونده هسته ای ایران در روز دوشنبه آتی در وین به حالت آماده باش کامل درآمده اند و به شدت نگرانند».

به گزارش امت پرس، اسرائیل هیوم افزود: «نهاد سیاسی در اسرائیل به شدت نگران این احتمال است که آمریکا یک توافق بسیار جزئی را که شامل توقف غنی سازی اورانیوم در ازای لغو تحریم ها باشد، بپذیرد».

این روزنامه به نقل از منابع بلندپایه در تل آویو آورده است:«موضع اسرائیل این است که تنها تهدید نظامی واقعی می تواند ایران را از پیشبرد برنامه هسته ای باز دارد».

در همین حال رسانه های عبری از قول تمیر پاردو رئیس سابق موساد نقل کردند: «ایران یک کشور دایره سوم است. اگر نتوانیم این کار را ببندیم، باید دو بار فکر کنیم که اگر نتوانیم همانند حمله امریکا به عراق، به ایران حمله کنیم، شاید خودمان را در وضعیت خوبی نبیینیم».

پاردو درباره احتمال تمدید توافق هسته ای می گوید: «آنچه سال ۲۰۱۸ رخ داد، واقعا فاجعه ای جبران ناپذیر بود. آمریکا امروز در برابر ایران متزلزل است در حالی که ایران به آن مثل داستان تایوان و بلاروس نگاه می کند. ایرانی ها این را می بینند و همه را به چالش می کشند و منتظر امری هستند که آنها را به نقطه کاری بسیار خوبی برساند».

ژنرال اسبق ذخیره ارتش اسرائیل «عاموس یادلین» نیز در سخنانی در یک سمینار امنیتی از سیاست های کابینه سابق این رژیم در قبال ایران انتقاد کرد و گفت:« قضیه ایران برای یک نفر خصوصی شد و بحث راهبردی صورت نگرفت».

یادلین افزود:« آنچه پیشرفت ایران در ساخت بمب هسته ای را به تاخیر انداخت، اقدامات کشورهای دیگر نیست بلکه توافق هسته ای است.اشتباه در سال ۲۰۱۵ نبود بلکه در سال ۲۰۱۸ میلادی و زمانی بود که از این توافق در سال های خوب آن خارج شدیم».

این ژنرال ارتش اسرائیل ادامه داد: ـایرانی ها باهوش و پیشرفته هستند و راهبرد و جزئیات را می فهمند و نباید آنها را دست کم گرفت. آنها از توافق خارج نشدند زیرا می خواستند به پایان آن برسند چون این توافق برای آنها خوب بود».

وی ادامه داد: «ایرانی ها با قدرت در مقابل حریفی که برای بازگشت به توافق ۲۰۱۵ له له می زند، در حال بازگشت هستند. آنها وضعیت را می بینند و خواهان تعهدی هستند که رئیس جمهوری آتی از این توافق خارج نشود».

منبع: شفقنا

امتیاز به این مطلب post

لینک کوتاه این مطلب: https://ommatpress.ir/?p=1590

(برای کپی کردن، روی لینک کلیک کنید)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی الفاظ رکیک، ناسزا و تهمت باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

از گذاشتن لینک گروه یا کانال جدا خودداری نمایید.

دکمه بازگشت به بالا