حوزه و مراجع تقلید

آیت الله بروجردی بدون استفاده از سلاح و پول در قلوب مردم دنیا راه یافت

استاد اخلاق حوزه علمیه گفت: آیت الله بروجردی بدون استفاده از سلاح و پول و تنها با معنویت و بزرگی و شخصیت ربانی خود در قلوب مردم دنیا راه یافت.

به گزارش امت پرس، حجت الاسلام والمسلمین شیخ حسین انصاریان در مراسم شصت و یکمین سالگرد ارتحال آیت الله العظمی بروجردی که شامگاه پنجشنبه در مسجد اعظم قم برگزار شد، اظهار داشت: شخصی حدود ۱۵ سال در درس آیت الله العظمی بروجردی شرکت داشت و خود از مراجع تقلید دوره ما شد و بنده چند سالی دروس حوزه را در محضر ایشان تلمذ کردم؛ بنده به این استاد خود عرض کردم که شما که حدود ۱۵ سال محضر آیت الله بروجردی بودید، ایشان را در جمله ای به من معرفی کنید. این استاد بعد از کمی فکر کردن، بیان کرد که آیت الله العظمی بروجردی مرد الهی بود؛ مرد هوای نفس و سروری و مقام در شان زائل آن نبود؛ تمام درون و برون او از خدا پر بود؛ زنده بود برای خدا، عبادت کرد برای خدا، خدمت کرد برای خدا، مرجعیت داشت برای خدا.

او تصریح کرد: تنها حرکت درست درونی و برونی این است که برای خدا باشد؛ زنده بودن، مردن، درس خواندن و هر کار دیگری باید برای خداوند انجام شود.

انصاریان یادآور شد: لحظات آخری که حمله قلبی برای آیت الله بروجردی شروع شد، سه دکتر متخصص قوی از تهران و قم آغاز به فشار دادن سینه او کردند که قلب به حالت طبیعی برگردد؛ اما ایشان در همان حال به هر سه دکتر فرمود رها کنید، مرگ است و من به سوی پروردگارم می روم.

او یادآور شد: حالا باید پرسید که چطور می شود فردی در بروجرد متولد می شود و نور وجودی او تمام جهان را پر کند و پس از ارتحالش از سراسر جهان پیام های سنگین تسلیت به ایران سرازیر و پرچم سازمان ملل و بسیاری از سفارت ها نیمه افراشته شود؟

این خطیب توانا بیان کرد: آیت الله بروجردی بدون استفاده از سلاح و پول و با معنویت و بزرگی و شخصیت ربانی خود در قلوب مردم دنیا راه یافت.

او اضافه کرد: آیت الله بروجردی از ابتدای نوجوانی در مقابل درب قلب خود نشست و بیگانه را به درون آن راه نداد؛ امام صادق(ع) می فرمایند که قلب مومن، حرم خدا است و به غیر از خداوند این قلب آرام نمی گیرد. معمار این قلب خداوند است و در جنین شناسی دانشمندان ثابت کردند که وقتی بدن ساخته می شود، نخستین عضوی که ایجاد می شود قلب است که بیت الله است.

انصاریان ادامه داد: آیت الله بروجردی در قلب خود، بخل، حرص، ریا، کینه، عصبیت و حسد را راه نداد و تمام رذائل اخلاقی مربوط به قلب را دفع کرد. تمامی انبیا به ما یاد دادند که اول «لا اله» است و بعد «الا الله». بنابراین اول باید آنچه را خدا نهی کرده را دفع کرد تا به خداوند رسید.

او ادامه داد: پیغمبر اکرم در حال طواف در کنار خانه خدا با صدای بلند می گوید که بخل از آتش جهنم است؛ با آتش جهنم نمی توان خود و دیگران را نجات داد؛ آیت الله بروجردی در نوجوانی خدا را در وجود خود قرار داد.

استاد اخلاق حوزه خاطرنشان کرد: تنها کسی که در این عالم نمی توان به او حیله کرد، پروردگار است؛ آیت الله بروجردی در تمام کارها، سهم و خمس گرفتن، هوش و عقل غرق در تقوای الهی بود و با این مایه تقوایی هر کس وارد علم شود، فقیه در دین می شود؛ یعنی الفاظ و قرآن و رسائل و مذاهب و کفایه را حفظ نمی کند، بلکه با این خواندن ها یک دین شناس واقعی می شود.

او یادآور شد: کسی که دین را نشناسد، حتی روی دوشش هزار تن بار علم و الفاظ باشد، خداوند در قیامت به او نظر نمی اندازد و هیچ عملی را از او قبول نمی کند.

انصاریان تصریح کرد: اگر تقوا نباشد، دزد آدم نمی شود، اما آدم بدون تقوا دزد می شود؛ عده ای در گذشته و در زمان فعلی افرادی در لباس های مختلف دزد و بی دین شدند.

او تاکید کرد: این مرجع بزرگ در تمام طول عمر خود سعی کرد آدم بسازد و منحرف را از انحراف خارج کند و از همان ابتدا نور وارد عمل صالحش شد.

استاد اخلاق حوزه علمیه، ۸۰ سال حیات طیبه را معجزه و تقوای الهی دانست و تصریح کرد: امام صادق(ع) می فرماید که وقتی تو دارای تقوا و عمل صالح باشی، عشق آتشین امیر مومنان علی(ع) را در سینه خود روشن می کنی. آیت الله بروجردی بر اساس نور الهی این تقوا را ۳۰ سال در بروجرد پخش کرد که در این سال ها از تمامی بخش های ایران برای استفاده از علم و تقوای این مرجع بزرگ به بروجرد رفتند.

او اظهار داشت: ایشان وقتی در بروجرد بودند با آثاری مانند حاشیه بر عروه شناخته شدند و برای بسیاری که این حاشیه را دیدند ثابت شد که ایشان اعلم علمای زمان باشند؛ وقتی مرجعیت ایشان مطرح شد، با زنده بودن مرجع دیگر اجازه نداد که افراد به او مراجعه کنند. اما در نهایت اهل تقوا او را به قم کشیدند و از عقل، عمل، دانش، فکر، معنویت و محسنات دریافت از قرآن و روایت ایشان استفاده کردند.

انصاریان عنوان کرد: حضرت امام(ره)، آیت الله العظمی گلپایگانی و بسیاری از بزرگان دیگر چند سال از نفس این مرد بزرگ بهره بردند و به مقامات رسیدند.

او گفت: نشستن مقابل قلب و جز خدا را نپذیرفتن، تقوای همه جانبه، عمل صالح، علمی که نورالله است و تبلیغ دین خدا مجموعه ارزشمندی از زندگی ارزشمند آیت الله بروجردی است.

این استاد حوزه خطاب به طلاب حاضر در جمع بیان کرد: برادران عزیز، همگی شما استعداد مرجع شدن در حد آیت الله بروجردی را دارید و نباید در این راه ناامید شوید.

او ادامه داد: وجود آیت الله بروجردی یکپارچه حسینی محض بود و وقتی از اباعبدالله(ع) روضه می خواندند، خدا وجود ایشان را حفظ می کرد که روح از بدن پرواز نکند.

انصاریان با بیان اینکه آیت الله بروجردی به حضرت زینب(س) بسیار ارادت داشتند، به بیان فرازهایی از روضه آن بانوی عقیله پرداخت.

او یادآور شد: مسجدی مانند مسجد اعظم بسیار قابل تقدیر و سپاس است. این مسجد یادگار آیت الله بروجردی بوده و اگر همت نوه بزرگوار ایشان نبود، این مسجد به حال خود رها می شد؛ عده از دوستداران آیت الله بروجردی با قلب خود به رونق مسجد پرداختند و این شبستانی که ایجاد شده، فضای بسیار مناسبی برای زوار بوده و خداوند طول عمر با برکت به آیت الله علوی بروجردی عنایت بفرماید.

در این مراسم حضرات آیات حسینی بوشهری، غروی، کریمی جهرمی، ملکوتی و نکونام و نمایندگان بیوت مراجع عظام تقلید آیات صافی گلپایگانی، مکارم شیرازی، حکیم، تبریزی، نوری همدانی، جوادی آملی، فاضل لنکرانی، صانعی، علوی گرگانی، فقیهی و مسئولین استان قم و جمعی از هیئات مذهبی، طلاب خارجی و اقشار مختلف مردم حضور داشتند.

امتیاز به این مطلب post

لینک کوتاه این مطلب: https://ommatpress.ir/?p=16307

(برای کپی کردن، روی لینک کلیک کنید)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی الفاظ رکیک، ناسزا و تهمت باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

از گذاشتن لینک گروه یا کانال جدا خودداری نمایید.

دکمه بازگشت به بالا