سلامت و طب سنتی

مواد غذایی مناسب برای مبارزه با آلودگی هوا از نظر طب سنتی چیست؟

در این مطلب از پایگاه خبری امت پرس ، توضیحاتی درباره مواد غذایی مناسب برای مبارزه با آلودگی هوا از نظر طب سنتی خواهیم داشت! با ما همراه باشید.

مواد غذایی مناسب برای مبارزه با آلودگی هوا از نظر طب سنتی

آلاینده های هوا آسم، بیماری کبد و خطر دیابت را افزایش می دهد. آلودگی هوا یک قاتل جهانی است که سالانه حدود 7 میلیون نفر را می کشد.

خوردن غذای مناسب ساده ترین راه برای کنترل اثرات بیولوژیکی آلودگی هوا است. در اینجا شش جنگجوی غذایی در نبرد با آلودگی هوا آورده شده است. آنها را در رژیم غذایی خود بگنجانید و شاهد تغییرات مثبت در سلامتی خود باشید.

آلودگی هوا کشنده است. در حال حاضر نهمین علت مرگ و ناتوانی در جهان است. گزارش ها حاکی از آن است که اثرات مضر آن مسئول میلیون ها مرگ ناشی از سرطان ریه، آمفیزم، بیماری قلبی و عفونت تنفسی است. زندگی در یک شهر آلوده در مقایسه با زندگی در شهری با هوای پاک تر با موارد زیر ارتباط دارد:

  • افزایش 16 درصدی مرگ و میر
  • افزایش 27 درصدی مرگ و میر قلبی عروقی
  • افزایش 28 درصدی مرگ و میر ناشی از سرطان ریه
  • افزایش ۷۵ درصدی خطر حمله قلبی

آلاینده های هوا آسم، بیماری کبد و خطر دیابت را افزایش می دهد. آلودگی هوا یک قاتل جهانی است که سالانه حدود 7 میلیون نفر را می کشد. خوردن غذای مناسب ساده ترین راه برای کنترل اثرات بیولوژیکی آلودگی هوا است.

به هنگام آلودگی هوا چی بخوریم؟ + محدودیت ها

در اینجا شش جنگجوی غذایی در نبرد با آلودگی هوا آورده شده است. آنها را در رژیم غذایی خود بگنجانید و شاهد تغییرات مثبت در سلامتی خود باشید.

غذای مناسب آلودگی هوا

1- کلم بروکلی : دفع سموم هوای آلوده

این گلچه های سبز می توانند در مبارزه رژیم غذایی شما با آلودگی هوا معجزه کنند. یک مطالعه نشان داد افرادی که کلم بروکلی را در رژیم غذایی خود مصرف می کردند، سموم مرتبط با آلودگی هوا را دفع کردند. بروکلی حاوی سولفورافان است. یک ترکیب ضد سرطان که به دفع بنزن از بدن کمک می کند. بنزن متعلق به دسته ای از آلاینده های هوا است که به عنوان ترکیبات آلی فرار شناخته می شوند و یک ماده سرطان زا (ماده سرطان زا) قوی است. همچنین با از بین بردن یک محرک ریه به نام آکرولین برای ما مفید است. کلم بروکلی همچنین منبع غنی ویتامین C است که آن را به عنوان یک ماده غذایی تقویت کننده سیستم ایمنی انتخاب مناسبی می کند. علاوه بر این، آنها همچنین حاوی بتاکاروتن و آنتی اکسیدان هستند.

می توانید آن را به صورت خام به عنوان بخشی از سالاد سبز یا پخته همراه با غذا میل کنید. با این حال، پخت و پز ممکن است منجر به کاهش محتوای ویتامین C و سولفورافان در آن شود. این به این دلیل است که آنها ترکیبات حساس به حرارت هستند.

مصرف دانه کتان برای آلودگی هوا

2- دانه کتان : حافظت از سیستم قلبی عروقی با امگا 3

بذر کتان از نظر فیتواستروژن و اسیدهای چرب امگا 3 غنی شده است. آنها با سرکوب علائم واکنش های آلرژیک به طور معجزه آسایی برای بیماران مبتلا به آسم عمل می کنند. اسیدهای چرب امگا 3 به طور موثر اثر مه دود را کاهش می دهند. دانه های کتان برای محافظت از سیستم قلبی عروقی نیز مجهز هستند.

سایر مواد غذایی که سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 هستند تخم مرغ، ماهی، گردو و سویا هستند. همه آنها از مکانیسم مشابهی پیروی می کنند تا ما را در برابر اثرات نامطلوب آلودگی هوا حفظ کنند.

خوردن دانه های کتان آسان است. آنها به دستور العمل های طولانی و خسته کننده نیاز ندارند. می‌توانید آن‌ها را بخشی از رژیم سالاد خود کنید. آن‌ها را کباب کنید یا به عنوان یک میان‌وعده سالم میل کنید. شما همچنین می توانید آنها را در اسموتی ها و شیک های خود استفاده کنید.

3- گوجه فرنگی : کاهش واکنش‌های التهابی در ریه‌ها

گوجه‌فرنگی‌ها دارای ویتامین C، لیکوپن و بتاکاروتن هستند. آنتی‌اکسیدان‌هایی که به کاهش واکنش‌های التهابی در ریه‌ها کمک می‌کنند. بتاکاروتن پیری را کند می کند. بنابراین، آنها در مبارزه با اثرات آلودگی هوا کارآمد هستند و  پوست را درخشان می کنند.  خرید رب گوجه فرنگی ارگانیک توصیه می شود.

4- اسفناج : مبارزه با رادیکال های آزاد با کلروفیل

سبزیجات برگ سبز حاوی رنگدانه ای به نام کلروفیل هستند که یک آنتی اکسیدان قوی است. آنها با مبارزه با رادیکال های آزاد داخل بدن که در صورت افزایش غلظت آنها می توانند آسیب وارد کنند، کار می کنند.

اسفناج سرشار از ترکیبات ضد جهش زا مانند لوتئین، کاروتن و زآگزانتین است. همه اینها اکسیر سیستم ایمنی هستند و از ریه های ما محافظت می کنند. این غذاها سرشار از یون های منیزیم است که با از بین بردن فشار از ریه ها، تأثیر مه دود را از بین می برد. این فرآیند اندام های اصلی تنفسی را آسان می کند و توزیع هوا را در آنها بهبود می بخشد. بهتر است اسفناج را به شکل سبزی پخته مصرف کنید. مواد مغذی درشت و ریز مغذی موجود در اسفناج پس از پختن قابل جذب تر می شوند.

5 – زردچوبه : جلوگیری از التهاب ریه ها

اگر فکر می کنید زردچوبه فقط یک چاشنی است، در اشتباهید. مردم به دلیلی به عنوان داروی شگفت انگیز یا ادویه طلایی می شناسند. دلیل آن کورکومین است. کورکومین یک ترکیب جادویی است که دارای خواص ضد التهابی است و از التهاب در ریه ها جلوگیری می کند. به این معنی است که مصرف زردچوبه ریه ها را از اثرات سمی آلاینده های هوا خلاص می کند.

در صورت بروز سرفه یا سوزش در ریه ها، مخلوطی از زردچوبه و گیلاس را مصرف کنید. همچنین می توانید با مخلوط کردن زردچوبه و کره خمیر درست کنید یا هر شب آن را با شیر بنوشید.

6 –انگور فرنگی هندی ( آملا ) : جلوگیری از آسیب سلولی با ویتامین C

آملا یا انگور فرنگی هندی یک جنگجوی غذایی پیشرو برای مقابله با خطرات سلامتی مرتبط با زمستان های سخت و آلودگی هوا است. محتوای بالای ویتامین C موجود در آن با جلوگیری از آسیب سلولی، متابولیسم شما را تقویت می کند. خواص ضد التهابی این سوپر غذا باعث سلامت قلب و جلوگیری از آسیب کبدی می شود. آنها آلاینده های هوا را از ایجاد هرگونه تأثیر نامطلوب بر بدن ما باز می دارند.

انگور فرنگی در مورد گزینه های غذا خوردن انعطاف پذیر است. برای فواید مطلوب، هر روز صبح با معده خالی مصرف کنید. افرادی که به طعم ترش علاقه دارند می توانند از آن به صورت خام لذت ببرند. همچنین می توانید آن را به شکل های دیگر مصرف کنید، مانند چاشنی برای متعادل کردن ترشی غذا. با این حال، بیش از دو عدد در روز مصرف نکنید زیرا محتوای بالای ویتامین C ممکن است باعث یبوست شود. همچنین، خود را هیدراته نگه دارید.

مبارزه با هوای آلوده و سم زدایی با مصرف :

  • سبزیجات چلیپایی
  • آرگولا
  • کلم بروکسل وکلم
  • گل کلم
  • کلم پیچ
  • تربچه
  • شلغم

بروکلی می تواند به طور چشمگیری آنزیم های سم زدایی را در کبد ما تقویت کند و به کاهش سطح التهاب در بدن ما کمک کند. این توضیح می دهد که چرا خوردن بیش از دو فنجان بروکلی، کلم، گل کلم، کلم پیچ، یا سایر سبزیجات چلیپایی در روز با 20 درصد کاهش خطر مرگ در مقایسه با خوردن یک سوم فنجان در روز یا کمتر همراه است.

ترکیب چلیپایی سولفورافان یک القاء کننده قوی آنزیم های سم زدایی ما است، بنابراین بیشتر تحقیقات بر روی توانایی های آن در مبارزه با سرطان متمرکز شده است.

در یک مطالعه، به یک گروه عصاره جوانه کلم بروکلی معمولی (معادل یک تا دو فنجان بروکلی در روز) داده شد و به گروه دیگر عصاره جوانه کلم بروکلی داده نشد. گروهی که کلم بروکلی را دریافت کردند، التهاب راه‌های هوایی از آلاینده‌های هوا را نداشتند. در واقع، التهاب آنها کاهش یافت. خوردن کلم بروکلی و سایر سبزیجات چلیپایی ممکن است راهی مقرون به صرفه برای مبارزه با خطرات درازمدت آلودگی هوا برای سلامتی باشد.

5/5 - (2 رای)

لینک کوتاه این مطلب: https://ommatpress.ir/?p=7469

(برای کپی کردن، روی لینک کلیک کنید)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی الفاظ رکیک، ناسزا و تهمت باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

از گذاشتن لینک گروه یا کانال جدا خودداری نمایید.

دکمه بازگشت به بالا