سلامت و طب سنتی

راهکارهایی که برای درمان بواسیر پیشنهاد می شود

در این بخش از مطالب پایگاه خبری امت پرس درباره بواسیر مطلبی را برای شما آورده ایم . با ما همراه باشید.

یک متخصص جراحی عمومی گفت: به زبان ساده بواسیر یا هموروئید ، واریس سیاهرگها (وریدهای) مخرج یا مقعد و به عبارتی گشاد شدن و پیچ در پیچ شدن سیاهرگهاست.

دکتر شهرام مرادیان عنوان کرد: خونی که محتوای اکسیژن و مواد مغذی است توسط شریانها (سرخرگها) به مخرج یا مقعد می رسد و توسط سیاهرگها (وریدها) به قلب باز می گردد اگر به هر دلیلی در سر راه بازگشت خون توسط سیاهرگها مانعی ایجاد شود به تدریج فشار داخل سیاهرگها افزایش یافته و این مسئله باعث گشادی سیاهرگها و پیچ در پیچ شدن آنها و واریس وریدهای مخرج که معادل هموروئید یا بواسیر است می شود.

وی افزود: درد ، خارش ، سوزش ، ترشح و تحریک اطراف مقعد و خونریزی از شایع ترین علایم هموروئید است که البته خونریزی ممکن است بدون درد و در هنگام مدفوع کردن باشد.

دکتر مرادیان نداشتن یبوست ، زور نزدن هنگام مدفوع داشتن ، طهارت و شستن خود با آب گرم، رژیم غذایی پر فیبر مثل : خوردن سبزیجات و مایعات فراوان و میوه ها ، داشتن تحرک و ورزش و پیاده روی ، استفاده از نان و غلات سبوس دار مثل نان سنگک و مصرف روزانه حداقل 8 لیوان آب را در پیشگیری از این بیماری موثر دانست.

به گفته وی درمان بواسیر از طریق جراحی صورت می گیرد و در مورد درمان دارویی نیز داروهای موضعی بدون نسخه از جمله بی حس کننده ها، داروهای جمع کننده یا قابض و یا ضدعفونی کننده ها که اغلب برای تمام درجات هموروئید توصیه می شوند ضمن اینکه استفاده از مسکن ها و ملین ها نیز می تواند مفید باشد.

دکتر مرادیان در خصوص مراقبت های پرستاری پس از عمل گفت: خودداری از خوردن غذاهایی که باعث یبوست می شود ، تنظیم اجابت مزاج مرتب و به موقع (یک ساعت پس از غذا خوردن) ، استفاده از توالت فرنگی ، شستشو با آب گرم ، استفاده از پماد آنتی هموروئید یا شیاف آن پس از اجابت مزاج طبق دستور پزشک ، نشستن در لگن آب گرم به مدت 20-15 دقیقه پس از اجابت مزاج و تکرار آن 3-2 مرتبه در روز بسیار مفید و کمک کننده است.

وی توصیه کرد: برای جلوگیری از یبوست از مایعات فراوان، سوپ ، شیر، کمپوت، سبزیجات، میوه جات، آلو، انجیر و برگه هلو استفاده کنید.

وی با بیان اینکه بیمار تا چند روز پس از عمل ممکن است خونریزی مختصر و یا دفع خونابه داشته باشد گفت: این مسئله طبیعی است که بایستی از یبوست و زور زدن هنگام اجابت مزاج خودداری کرده و استفاده از لگن آب گرم نیز کمک کننده میباشد.

این پزشک متخصص تاکید کرد: در صورت ادامه یبوست و فشار موقع اجابت مزاج، احتمال خونریزی پس از جراحی افزایش می یابد ، در صورت خونریزی شدید و یا تداوم آن در اولین فرصت به پزشک متخصص گوارش و یا اورژانس بیمارستان مراجعه نمایید.

دکتر مرادیان با بیان اینکه استفاده از لگن آب گرم سبب کاهش درد و تورم شده و ناحیه مقعد را نیز تمیز می کند به بیماران توصیه کرد: برای اینکه دردتان کمتر شود و خونریزی نداشته باشید 10-5 دقیقه روز اول بعد از عمل به پهلو بنشینید و به پهلو بخوابید و در محل های سفت و مرطوب ننشینید زیرا رطوبت سبب خارش و تحریک ناحیه معقد می شود.

وی همچنین با اشاره به اینکه برای جلوگیری از درد و تحریک، به مدت طولانی رانندگی نکنید ، داشتن پیاده روی را بسیار مفید دانست و افزود: هنگام دفع مدفوع از زور زدن خودداری کنید ضمن اینکه هر وقت احساس مدفوع داشتید حتما به دستشویی بروید و از حبس کردن آن خودداری کنید.

5/5 - (1 رای)

لینک کوتاه این مطلب: https://ommatpress.ir/?p=18852

(برای کپی کردن، روی لینک کلیک کنید)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی الفاظ رکیک، ناسزا و تهمت باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

از گذاشتن لینک گروه یا کانال جدا خودداری نمایید.

یک دیدگاه

دکمه بازگشت به بالا