سلامت و طب سنتی

از خواص درمانی خرنوب چه می دانید؟

در این مطلب از پایگاه خبری امت پرس ، توضیحاتی درباره خواص خرنوب خواهیم داشت! با ما همراه باشید

در این مقاله از سری مقالات بخش سلامت خبرنامه، تمام خواص درمانی خرنوب مورد بررسی قرار گرفته است. گفته می شود که این گیاه نوشدارویی است برای انواع بیماری ها.

شما همچنین در این مقاله با طرز تهیه ملاس یا شیره خرنوب و عملکرد خرنوب بر سلامتی بدن آشنا خواهید شد.

خرنوب چیست؟

خَرنوب (نام علمی: Ceratonia siliqua) نام یک گونه گیاه دارویی از سرده خرنوب است. خرنوب نوعی گیاه به شکل درخت یا بوته سبز است که غلاف (میوه) آن قابل مصرف است.

در مناطق ساحلی دریای مدیترانه و سایر نقاط جهان با آب و هوای مشابه کشت می شود. طول غلاف ها ۱۰ تا ۳۰ سانتی متر است و در داخل میوه دارای دانه است. دانه ها، صمغی را تشکیل می دهند که به عنوان غلیظ کننده، تثبیت کننده مواد غذایی و عامل امولسیون کننده در بستنی، شیرینی، سس سالاد و سایر غذاها استفاده می شود.

با این حال، آشناترین شکل خرنوب، پودر قهوه‌ای است که از خشک کردن، برشته کردن و آسیاب کردن پوسته میوه خرنوب بدست می آید. این پودر برای استفاده به عنوان جایگزین شکلات در محصولات پخته شده و نوشیدنی‌ها مورد استفاده قرار می گیرد.

خرنوب کجا رشد می کند؟

اجاره روزانه خانه مبله در تهران فول امکانات و کاملا ضدعفونی شده

خرنوب درختی همیشه سبز و همیشه سبز بومی مدیترانه است. درخت خرنوب که در لیبی، قبرس و آمریکا می روید، در بسیاری از شهرهای ترکیه، یونان، ایتالیا و …هم می روید. دارای برگهای متراکم و براق، سبز، گرد و چرمی است.

درختان خرنوب در تابستان شکوفا می شوند، به واقع درخت خرنوب دیکلین است یعنی دارای پایه‌های نر و ماده‌است و گاهی بر حسب سنین مختلف جنس خود را تغییر می‌دهد.

کاشت حداقل پنج درخت تضمین می کند که حداقل یکی از هر جنس برای تولید غلاف مناسب است. ۶ تا ۷ سال طول می کشد تا درخت شروع به میوه دادن کند.

میوه یک غلاف مسطح قهوه‌ای تیره به طول ۱۳ تا ۳۰ سانتی‌متر و عرض ۲.۵ سانتی‌متر است که حاوی دانه های خوشمزه و با طعم شکلاتی و  لوبیا مانند است. برای نگهداری از درخت خرنوب باید درخت را در مکانی با نور کامل و خاک با زهکشی مناسب کاشت.

خرنوب می تواند در برابر خشکی و قلیایی بودن مقاومت کند، اما در برابر خاک اسیدی یا رطوبت بیش از حد مقاوم نیست. خرنوب بسته به آب و هوای آن باید کم آبیاری شود یا اصلا آبیاری نشود!

خواص درمانی خرنوب چیست؟

فواید خرنوب برای سلامتی فراوان است. به صورت خلاصه به برخی از مهمترین خواص خرنوب در ذیل اشاره شده است. هر چند این موارد تنها بخشی از خواص بی شمار این میوه ناشناخته است

درمان طبیعی بواسیر: خواص درمانی کیسه کشیش برای رفع هموروئید یا بواسیر

خرنوب منبع خوبی از آنتی اکسیدان ها است:

طبق یک مطالعه در سال ۲۰۰۳، فیبر خرنوب حاوی آنتی اکسیدان های پلی فنل بالایی است. محققان کشف کردند که فیبر خرنوب حاوی ۲۴ ترکیب پلی فنل است که عمدتاً اسید گالیک و فلاونوئیدها هستند.

مشخص شده است که استرس اکسیداتیو توسط اسید گالیک و فلاونوئیدها کاهش می یابد. همچنین ثابت شده است که اسید گالیک با از بین بردن رادیکال های آزاد سلول های سرطانی را از بین می برد. مطالعات نشان داده اند که فلاونوئیدها دارای خواص ضد سرطانی، ضد التهابی، محافظت کننده عصبی و ضد دیابت هستند.

امتیاز به این مطلب post

لینک کوتاه این مطلب: https://ommatpress.ir/?p=14123

(برای کپی کردن، روی لینک کلیک کنید)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی الفاظ رکیک، ناسزا و تهمت باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

از گذاشتن لینک گروه یا کانال جدا خودداری نمایید.

دکمه بازگشت به بالا