اقتصادیویژه

وضعیت بورس در هفته اول آبان ماه ۱۴۰۱ چگونه گذشت؟

بورس هفته اول معاملات بازار آبان ماه را با سرخ پوشی به پایان برد. آیا بورس می تواند در هفته دوم آبان ماه سبز پوش شود؟
در این گزارش به توضیحاتی درباره اینکه وضعیت بورس در هفته اول آبان ماه ۱۴۰۱ چگونه گذشت؟ پرداخته ایم.
روز شنبه ۳۰ مهر ماه ۱۴۰۱، شاخص کل بورس تهران با یک هزار و ۲۱۹ واحد افت در ارتفاع یک میلیون و ۳۰۸ هزار واحدی ثابت شد.

روز شنبه ۳۰ مهر ماه ۱۴۰۱: در این روز شاخص هم‌وزن با ۴۰۰ واحد رشد به ۳۷۸ هزار و ۹۹۴ واحد و شاخص قیمت با ۲۳۹ واحد افزایش به ۲۲۶ هزار و ۴۸۶ واحد رسید.

روز شنبه شاخص بازار اول، ۳ هزار و ۲۳۱ واحد افت و شاخص بازار دوم، چهار هزار و ۶۲۵ واحد رشد را به ثبت رساند.

در معاملات روز ۳۰ مهر ماه، بورس تهران، بیش از سه میلیارد و ۵۴۰ میلیون سهم، حق‌تقدم و اوراق بهادار به ارزش ۲۷ هزار و ۷۱۵ میلیارد ریال داد و ستد شد.
در این روز پالایش نفت تهران (شتران) با ۸۱۳ واحد، پالایش نفت تهران (شپنا) با ۶۵۶ واحد، کشتیرانی جمهوری اسلامی (حکشتی) ۴۱۸ واحد، ملی کشت و صنعت و دامپروری پارس (زپارس) با ۹۹ واحد و نفت و گاز پتروشیمی تامین (تاپیکو) با ۸۰ واحد بر شاخص بورس تاثیر مثبتی داشتند.
همچنین معدنی و صنعتی گل گهر(کگل) با یک هزار و۱۰ واحد، معدنی و صنعتی چادرملو (کچاد) با ۵۳۸ واحد، فولاد مبارکه اصفهان (فولاد) با ۳۸۰ واحد، پتروشیمی نوری (نوری) با ۱۸۶ واحد، پتروشیمی فناوران(شفن) با ۱۸۱ واحد و گروه مدیریت سرمایه گذاری امید (وامید) با ۱۲۸ واحد بر شاخص بورس اثر منفی گذاشتند.

روز شنبه، نماد پالایش نفت اصفهان (شپنا)، پالایش نفت تهران (شتران)، ایران خودرو (خودرو)، سایپا (خساپا)، گسترش سرمایه گذاری ایران خودرو (خگستر)، بورس کالای ایران (کالا) و فولاد مبارکه اصفهان (فولاد) جز نمادهای پُرتراکنش قرار گرفتند.

در معاملات این روز گروه خودرو صدرنشین برترین گروه‌های صنعت شد و در این گروه ۶۴۸ میلیون و ۴۳۳ هزار برگه سهم به ارزش یک هزار و ۹۶۴ میلیارد ریال معامله شد.

در این روز شاخص فرابورس با بیش از یک واحد افزایش به ۱۷ هزار و ۸۵۴ واحد رسید.

روز شنبه، در این بازار بیش از ۲ میلیارد و ۶۱۹ میلیون برگه سهم و اوراق مالی معامله شد و تعداد دفعات معاملات فرابورس بیش از ۱۵۲ هزار و ۴۴۴ نوبت بود.

پلیمر آریا ساسول (آریا)، پالایش نفت لاوان (شاوان)، بهمن دیزل (خدیزل)، فرابورس ایران (فرابورس) و اعتباری ملل (وملل) با تاثیر مثبت بر شاخص فرابورس همراه بودند، همچنین پتروشیمی زاگرس (زاگرس)، پالایش نفت شیراز (شراز)، داروسازی دانا(ددانا)، سنگ آهن گهرزمین (کگهر)، زغال سنگ پرورده طبس (کزغال) و فولاد هرمزگان جنوب (هرمز) بر شاخص فرابورس اثر منفی گذاشتند.

روز یکشنبه ۱ آبان ماه ۱۴۰۱، شاخص کل بورس تهران با ۱۲ هزار و ۱۶۵ واحد ریزش، در ارتفاع یک میلیون و ۲۹۶ هزار واحدی ایستاد.

روز دوم بورسی هفته اول آبان ماه ۱۴۰۱: در این روز شاخص هم‌وزن با یک‌هزار و ۲۹۸ واحد افت به ۳۷۷ هزار و ۶۹۶ واحد و شاخص قیمت با ۷۷۵ واحد کاهش به ۲۲۵ هزار و ۵۰۷ واحد رسید.
روز یکشنبه شاخص بازار اول، ۱۰ هزار و ۲۸۶ واحد و شاخص بازار دوم، ۲۰ هزار و ۲۴۳ واحد کاهش را به ثبت رساند.
در معاملات روز اول آبان ماه، بورس تهران، بیش از ۴ میلیارد و ۷۶۹ میلیون سهم، حق‌تقدم و اوراق بهادار به ارزش ۲۳ هزار و ۷۵۹ میلیارد ریال داد و ستد شد.
در این روز کشتیرانی جمهوری اسلامی (حکشتی) ۴۶۰ واحد، پتروشیمی شیراز (شیراز) با ۱۷۱ واحد، ایران‌خودرو (خودرو) با ۱۰۴ واحد، زامیاد (خزامیا) با ۷۳ واحد و گسترش سرمایه گذاری ایران خودرو (خگستر) با ۵۷ واحد بر شاخص بورس اثر مثبت به جا گذاشتند.
همچنین صنایع پتروشیمی خلیج فارس (فارس) با سه هزار و ۶۵۷ واحد، فولاد مبارکه اصفهان (فولاد) با ۲ هزار و ۱۴۹ واحد، معدنی و صنعتی گل گهر(کگل) با یک هزار ۱۳ واحد، معدنی و صنعتی چادرملو (کچاد) با ۹۸۴ واحد، فولاد خوزستان (فخوز) با ۷۴۰ و پتروشیمی نوری (نوری) با ۳۷۴ واحد بر این شاخص اثر منفی گذاشتند.

روز یکشنبه، نماد فولاد مبارکه اصفهان (فولاد)، گسترش سرمایه گذاری ایران خودرو (خگستر)، پالایش نفت اصفهان (شپنا)، سایپا (خساپا)، کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران (حکشتی)، ایران خودرو (خودرو)، فولاد خوزستان (فخوز) جز نمادهای پُرتراکنش بودند.

در معاملات این روز گروه خودرو صدرنشین برترین گروه‌های صنعت شد و در این گروه ۷۰۶ میلیون و ۲۴۶ هزار برگه سهم به ارزش ۲ هزار و ۱۵۰ میلیارد ریال معامله شد.

روز ۱ آبان ماه، شاخص فرابورس بیش از ۷۱ واحد ریزش داشت و به ۱۷ هزار و ۷۸۲ واحد رسید.

همچنین در این بازار بیش از ۲ میلیارد و ۴۱۸ میلیون برگه سهم و اوراق مالی معامله شد و تعداد دفعات معاملات این روز فرابورس بیش از ۱۵۴ هزار و ۲۵ نوبت بود.

پلیمر آریا ساسول (آریا)، زغال سنگ پرورده طبس (کزغال)، توزیع داروپخش (دتوزیع)، پویا زرکان آق دره (فزر)، سیمان ساوه (ساوه) و قاسم ایران (قاسم) با تاثیر مثبت بر شاخص فرابورس همراه بودند، همچنین پتروشیمی زاگرس (زاگرس)، پتروشیمی مارون (مارون)، پالایش نفت شیراز (شراز)، آهن و فولاد غدیر ایرانیان (فغدیر)، بهمن دیزل (خدیزل) و فولاد هرمزگان جنوب (هرمز) بر شاخص فرابورس تاثیر منفی داشتند.

روز دوشنبه ۲ آبان ماه ۱۴۰۱،شاخص کل بورس تهران با ۱۹ هزار و ۶۴ واحد افت، در ارتفاع یک میلیون و ۲۷۷ هزار واحدی ثابت شد.

روز سوم بورسی هفته اول آبان ماه ۱۴۰۱: در این روز، شاخص هم‌وزن با چهار ‌هزار و ۴۵۸ واحد ریزش به ۳۷۳ هزار و ۲۳۷ واحد و شاخص قیمت با ۲ هزار و ۶۶۲ واحد کاهش به ۲۲۲ هزار و ۸۳۵ واحد رسید.
روز دوشنبه شاخص بازار اول، ۱۸ هزار و ۷۱۴ واحد و شاخص بازار دوم، ۲۳ هزار و ۷۰۵ واحد کاهش را به ثبت رساند.
در معاملات روز ۲ آبان ماه، بورس تهران، بیش از ۴ میلیارد و ۲۰۸ میلیون سهم، حق‌تقدم و اوراق بهادار به ارزش ۲۲ هزار و ۲۸۹ میلیارد ریال داد و ستد شد.
در این روز پالایش نفت بندرعباس (شبندر) با ۶۸۷ واحد، زامیاد (خزامیا) با ۵۹ واحد، توسعه و عمران امید (ثامید) با ۴۷ واحد، شرکت سرمایه گذاری توسعه آذربایجان (وآذر) با ۲۷ واحد، دشت مرغاب (غدشت) با ۱۸ واحد، پتروشیمی فناوران (شفن) با ۱۶ واحد بر شاخص بورس اثر مثبت گذاشتند.

همچنین فولاد مبارکه اصفهان (فولاد) با سه هزار و ۶۸۴ واحد، معدنی و صنعتی چادرملو (کچاد) با یک هزار ۳۱۴ واحد، گروه مپنا (رمپنا) با یک هزار و ۸۸ واحد، صنایع پتروشیمی خلیج فارس (فارس) با ۹۲۳ واحد، ملی صنایع مس ایران (فملی) با ۸۳۰ واحد، پتروشیمی نوری (نوری) با ۸۱۰ واحد و معدنی و صنعتی گل گهر(کگل) با ۷۵۴ واحد بر شاخص بورس اثر منفی گذاشتند.

روز دوشنبه نماد فولاد مبارکه اصفهان (فولاد)، پالایش نفت بندرعباس (شبندر)، پالایش نفت اصفهان (شپنا)، زامیاد (خزامیا)، بیمه دانا (دانا)، پتروشیمی نوری (نوری) و گسترش سرمایه گذاری ایران خودرو (خگستر) جز نمادهای پُرتراکنش قرار گرفتند.

در معاملات این روز گروه فرآورده های نفتی صدرنشین برترین گروه‌های صنعت شد و در این گروه ۴۴۰ میلیون و ۸۱۱ هزار برگه سهم به ارزش ۲ هزار و ۸۲۳ میلیارد ریال معامله شد.

روز ۲ آبان ماه، شاخص فرابورس بیش از ۱۳۰ واحد ریزش داشت و به ۱۷ هزار و ۶۵۲ واحد رسید.

در این بازار بیش از سه میلیارد و ۸۹۳ میلیون برگه سهم و اوراق مالی معامله شد و تعداد دفعات معاملات این روز فرابورس بیش از ۱۷۷ هزار و ۱۹۴ نوبت بود.

روز دوشنبه جنرال مکانیک (رنیک)، کشت و دام قیام اصفهان (زقیام)، ریل پرداز نوآفرین (حآفرین)، توزیع داروپخش (دتوزیع)، شرکت آهن و فولاد ارفع (ارفع) و دامداری تلیسه نمونه (تلیسه) با تاثیر مثبت بر شاخص فرابورس همراه بودند، همچنین آهن و فولاد غدیر ایرانیان (فغدیر)، پتروشیمی زاگرس (زاگرس)، فولاد هرمزگان جنوب (هرمز)، شرکت سرمایه گذاری صبا تامین (صبا)، پتروشیمی تندگویان (شگویا)، پالایش نفت شیراز (شراز)، بیمه پاسارگاد (بپاس) و بهمن دیزل (خدیزل) بر این شاخص اثر منفی گذاشتند.

روز ۳ آبان ماه ۱۴۰۱، شاخص کل بورس تهران با ۱۰ هزار و ۶۷۸ واحد کاهش، در ارتفاع یک میلیون و ۲۶۷ هزار واحدی ایستاد.
روز چهارم بورسی هفته اول آبان ماه ۱۴۰۱: در این روز شاخص هم‌وزن با سه ‌هزار و ۵۷۱ واحد ریزش به ۳۶۹ هزار و ۶۶۶ واحد و شاخص قیمت با ۲ هزار و ۱۳۲ واحد کاهش به ۲۲۰ هزار و ۷۰۳ واحد رسید.
روز سه شنبه شاخص بازار اول، ۱۰ هزار و ۵۵۷ واحد و شاخص بازار دوم، ۱۳ هزار و ۴۷ واحد کاهش را به ثبت رساند.

در معاملات روز ۳ آبان ماه، بورس تهران، بیش از ۴ میلیارد و ۴۵۲ میلیون سهم، حق‌تقدم و اوراق بهادار به ارزش ۲۴ هزار و ۸۸۰ میلیارد ریال داد و ستد شد.

در این روز پالایش نفت بندرعباس (شبندر) با ۶۵۱ واحد، تامین سرمایه امین (امین) با ۷۷ واحد، صنعتی زر ماکارون (غزر) با ۳۶ واحد، شرکت سرمایه گذاری توسعه آذربایجان (وآذر) با ۲۹ واحد، ملس کشت و صنعت و دامپروری پارس (زپارس) با ۲۸ واحد بر شاخص بورس تاثیر مثبت گذاشتند.

همچنین گروه مدیریت سرمایه گذاری امید (وامید) با یک هزار و ۲۲۸ واحد، گروه مپنا (رمپنا) با ۹۵۹ واحد، معدنی و صنعتی گل گهر(کگل) با ۷۰۰ واحد، فولاد مبارکه اصفهان (فولاد) با ۵۹۹ واحد، معدنی و صنعتی چادرملو (کچاد) با ۵۴۵ واحد، ملی صنایع مس ایران (فملی) با ۴۳۱ واحد و بانک پاسارگاد (وپاسار) با ۳۵۳ واحد بر شاخص بورس تاثیر منفی گذاشتند.

در این روز نماد پالایش نفت بندرعباس (شبندر)، فولاد مبارکه اصفهان (فولاد)، پالایش نفت اصفهان (شپنا)، سیمان آبیک (سآبیک)، ایران خودرو (خودرو)، بیمه دانا (دانا) و گسترش سرمایه گذاری ایران خودرو (خگستر) جز نمادهای پُرتراکنش قرار گرفتند.

در معاملات این روز گروه فرآورده های نفتی صدرنشین برترین گروه‌های صنعت شد و در این گروه ۳۲۸ میلیون و ۴۲۹ هزار برگه سهم به ارزش ۲ هزار و ۸۹ میلیارد ریال معامله شد.

روز ۳ آبان ماه، شاخص فرابورس با بیش از ۱۶۳ واحد ریزش به ۱۷ هزار و ۴۸۸ واحد رسید.

در بازار این روز بیش از ۲ میلیارد و ۴۹۴ میلیون برگه سهم و اوراق مالی معامله شد و تعداد دفعات معاملات فرابورس بیش از ۱۸۹ هزار و ۵۸۹ نوبت بود.

روز سه شنبه، شیر پاستوریزه پگاه گلپایگان (غگلپا)، صنایع چوب خزر کاسپین (چخزر)، تولیدات پتروشیمی قائد بصیر (شبصیر)، کشت و دام قیام اصفهان (زقیام) و دامداری تلیسه نمونه (تلیسه) با تاثیر مثبت بر شاخص فرابورس همراه بودند، همچنین پتروشیمی مارون (مارون)، آهن و فولاد غدیر ایرانیان (فغدیر)، شرکت سرمایه گذاری صبا تامین (صبا)، بیمه پاسارگاد (بپاس)، پتروشیمی تندگویان (شگویا)، تولید نیروی برق دماوند (دماوند)، فولاد هرمزگان جنوب (هرمز) و پالایش نفت شیراز (شراز) بر شاخص فرابورس تاثیر منفی گذاشتند.

روز چهارشنبه ۴ آبان ماه ۱۴۰۱، شاخص کل بورس تهران با ۲۶ هزار و ۲۲ واحد ریزش، در ارتفاع یک میلیون و ۲۴۱ هزار واحدی ایستاد.

روز پنجم بورسی هفته اول آبان ماه ۱۴۰۱: در این روز شاخص هم‌وزن با هشت ‌هزار و ۳۱۰ واحد ریزش به ۳۶۱ هزار و ۳۵۷ واحد و شاخص قیمت با چهار هزار و ۹۶۱ واحد کاهش به ۲۱۵ هزار و ۷۴۲ واحد رسید.

روز چهارشنبه، شاخص بازار اول، ۲۳ هزار و ۴۸۴ واحد و شاخص بازار دوم، ۳۸ هزار و ۷۲۳ واحد کاهش را به ثبت رساند.

در معاملات روز ۴ آبان ماه، بورس تهران، بیش از ۷ میلیارد و ۵۹۰ میلیون سهم، حق‌تقدم و اوراق بهادار به ارزش ۵۲ هزار و ۹۴۷ میلیارد ریال داد و ستد شد.

در این روز سیمان اصفهان (سصفها) با ۱۸ واحد، سازه پویش (خپوش) با ۱۵ واحد و ملی کشت و صنعت و دامپروری پارس (زپارس) با ۱۰ واحد بر شاخص بورس تاثیر مثبت گذاشتند.

همچنین توسعه معادن و صنایع معدنی خاورمیانه (میدکو) با ۲ هزار و ۳۳۸ واحد، فولاد مبارکه اصفهان (فولاد) با یک هزار و ۷۲۸ واحد، گسترش نفت و گاز پارسیان (پارسان) با یک هزار و ۵۲۷ واحد، معدنی و صنعتی گل گهر(کگل) با یک هزار و ۲۳۹ واحد، معدنی و صنعتی چادرملو (کچاد) با ۹۲۹ واحد، گروه مپنا (رمپنا) با ۹۰۵ واحد و پتروشیمی پردیس (شپدیس) با ۸۳۲ واحد بر این شاخص اثر منفی به جا گذاشتند.

در این روز نماد فولاد مبارکه اصفهان (فولاد)، ایران خودرو (خودرو)، سایپا (خساپا)، گسترش سرمایه گذاری ایران خودرو (خگستر)، پالایش نفت تهران (شتران)، پالایش نفت اصفهان (شپنا)، پالایش نفت بندرعباس (شبندر) جز نمادهای پُرتراکنش قرار گرفتند.

در معاملات روز پایانی هفته اول آبان ماه، گروه خودرو صدرنشین برترین گروه‌های صنعت شد و در این گروه یک میلیارد و ۹۶ میلیون برگه سهم به ارزش ۲ هزار و ۶۷۸ میلیارد ریال معامله شد.

روز چهارشنبه، شاخص فرابورس با بیش از ۲۷۷ واحد سفوط به ۱۷ هزار و ۲۱۰ واحد رسید.

همچنین در بازار این روز بیش از سه میلیارد و ۱۰۵ میلیون برگه سهم و اوراق مالی معامله شد و تعداد دفعات معاملات فرابورس بیش از ۱۵۱ هزار و ۷۲۱ نوبت بود.

در این روز، فرآروده غذایی و قند چهارمحال (قچار)، کلر پارس (کلر)، سپیدار سیستم آسیا (سپیدار) و صنعتی و معدنی شمال شرق شاهرود (کشرق) با تاثیر مثبت بر شاخص فرابورس همراه بودند، همچنین بیمه پاسارگاد (بپاس)، شرکت سرمایه گذاری صبا تامین (صبا)، سنگ آهن گهرزمین (کگهر)، پتروشیمی تندگویان (شگویا)، پتروشیمی مارون (مارون) و پتروشیمی زاگرس (زاگرس) بر شاخص فرابورس اثر منفی به جای گذاشتند.

بورس در هفته دوم آبان ۱۴۰۱ صعود می کند یا سقوط؟

بر اساس بررسی های خبرنگار پایگاه خبری صفحه اقتصاد، شاخص کل بورس تهران روز شنبه با یک هزار و ۲۱۹ واحد افت در ارتفاع یک میلیون و ۳۰۸ هزار واحدی ثابت ماند. و روز چهارشنبه ۴ آبان ماه، شاخص کل بورس تهران با ۲۶ هزار و ۲۲ واحد کاهش، در ارتفاع یک میلیون و ۲۴۱ هزار واحدی ثابت شد.

در آخرین روز از بورس هفته اول آبان ماه، شاخص بازار اول، ۲۳ هزار و ۴۸۴ واحد و شاخص بازار دوم، ۳۸ هزار و ۷۲۳ واحد کاهش را به ثبت رساند.

در آخرین روز بازار معاملات این هفته بیش از ۳ میلیارد و ۱۰۵ میلیون برگه سهم و اوراق مالی معامله شد.

در هفته اول آبان ماه، کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران (حکشتی)، فولاد خوزستان (فخوز)، پالایش نفت اصفهان (شپنا)، پالایش نفت تهران (شتران)، ایران خودرو (خودرو)، سایپا (خساپا)، گسترش سرمایه گذاری ایران خودرو (خگستر)، بورس کالای ایران (کالا) و فولاد مبارکه اصفهان (فولاد)، پالایش نفت بندرعباس (شبندر)، زامیاد (خزامیا)، بیمه دانا (دانا)، پتروشیمی نوری (نوری) و سیمان آبیک (سآبیک) جز نمادهای پُرتراکنش قرار داشتند.

سرخ پوشی بورس در پایان هفته اول آبان ماه

بورس هفته اول معاملات بازار آبان ماه را با سرخ پوشی به پایان برد. آیا بورس می تواند در هفته دوم آبان ماه سبز پوش شود؟

شاخص کل بورس با توجه به روند کاهشی که در هفته اول آبان ماه داشت، احتمالا هفته بعد نیز این سرخ پوشی ادامه یابد.

ارزش کل بازار سرمایه در آخرین روز هفته جاری به کمتر از زمستان سال ۱۴۰۰ رسید.

بر اساس اخبار منتشر شده در برخی از رسانه‌های بورسی عده ای از کارکنان برخی از تالارهای بورس به علت سرخ‌پوشی بازار دست از کار کشیده و معترض شدند.

حالا با توجه به این وضعیت ریزشی که بورس به خود گرفته است، و اعتراض کارکنان تالارهای بورسی، آیا بورس می تواند سبز پوش شود؟

منبع: صفحه اقتصاد

لینک کوتاه این مطلب: https://ommatpress.ir/?p=17108

(برای کپی کردن، روی لینک کلیک کنید)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی الفاظ رکیک، ناسزا و تهمت باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

از گذاشتن لینک گروه یا کانال جدا خودداری نمایید.

دکمه بازگشت به بالا