اقتصادیویژه

رفع دوره ممنوعیت با بازار برنج چه کرد؟ / خبری از گرانی برنج تا پایان سال نخواهد بود

با رفع دوره ممنوعیت و آغاز ثبت سفارش ها، اگر ماهانه ۱۲۰ تا ۱۵۰ هزار تن برنج وارد شود، کمبودی در تامین نیاز کشور نداریم.

به گزارش خبرنگار امت پرس طی ماه های اخیر قیمت اقلام اساسی سبد خانوار به بهانه های مختلف یکی پس از دیگری دستخوش نوساناتی قرار گرفت که برنج هم برای جا نماندن از قافله گرانی ها از ابتدای سال چندبار دچار تغییر قیمت شد، اما نکته مهم اینجاست که با گرانی های مکرر در بازار این محصول بسیاری از خانوارها به سبب عدم سنخیت هزینه با درآمدشان توان خرید ندارند که درنهایت مجبور به کاهش یا حذف آن از سبد مصرفی شدند.

بررسی ها از سطح بازار نشان می دهد که قیمت هر کیلو برنج ایرانی ۴۲ تا ۶۰ هزار تومان و برنج خارجی ۲۳ تا ۳۰ هزار تومان بوده که نسبت به ابتدای سال تغییر محسوسی داشته است که بسیاری از مغازه داران عوامل مختلفی همچون خشکسالی، کاهش تولید و افزایش هزینه ها را علل گرانی می دانند.

مسیح کشاورز دبیر انجمن واردکنندگان برنج با اشاره به علل گرانی برنج در بازار گفت: با وجود پیگیری های متعدد و نامه نگاری های مکرر، اگر در مهرماه ممنوعیت واردات حذف می شد، قیمت برنج ایرانی و خارجی در بازار افزایش نمی یافت.

وی متوسط نیاز ماهیانه برنج خارجی را ۱۲۰ تا ۱۵۰ هزار تن اعلام کرد و گفت: با واردات این میزان برنج، کسری در تامین نیاز بازار شب عید نخواهیم داشت، هر چند با استمرار روند افزایش قیمت های جهانی نمی توان برآورد دقیقی از شرایط بازار داشت.

علی اکبریان عضو هیئت مدیره انجمن برنج با اشاره به اینکه کمبودی در عرضه نداریم، اظهار کرد: با توجه به تولید حداقل ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تن برنج و کسری نیاز کشور، کمبودی در عرضه نداریم و بازار همچنان آرام است.

 

وی افزود: با توجه به فراوانی تولید، مشکلی در توزیع نداریم و تنها دلالان بر التهابات قیمت در بازار دامن می زنند.

اکبریان از آرامش بازار خبر داد و گفت: برآوردها حاکی از آن است که تا پایان سال قیمت برنج نوسانی ندارد.

این مقام مسئول قیمت هر کیلو برنج طارم بوجار در شمال را ۴۱ تا ۴۲ هزار تومان، فجر ۲۶ تا ۳۷ هزار تومان، شیرودی ۳۳ هزار تومان و ندا ۲۸ تا ۲۹ هزار تومان بوده که نسبت به هفنه گذشته تغییری نداشته است.

 این پایان ماجرا نیست چرا که سازمان تعاون روستایی برای تغییر نظام عرضه محصولات به صورت سنتی که عاملی برای دلالی بود، بنابراین برای مدیریت بازار اقلام اساسی اقدام به عرضه سه قلم کالا برنج، روغن و شکر با نرخ مصوب در سامانه بازرگام کرده است.

حال باید منتظر ماند و دید که توزیع اینترنتی اقلام اساسی تا چه حد بر کنترل بازار تاثیر گذار است.

گزارش: محبوبه کباری

امتیاز به این مطلب post

لینک کوتاه این مطلب: https://ommatpress.ir/?p=1948

(برای کپی کردن، روی لینک کلیک کنید)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی الفاظ رکیک، ناسزا و تهمت باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

از گذاشتن لینک گروه یا کانال جدا خودداری نمایید.

دکمه بازگشت به بالا