اقتصادی

دولت به دنبال دلار ۴۰ هزار تومانی است

در این بخش از مطالب پایگاه خبری امت پرس درباره دلار ۴۰ هزار تومانی مطلبی را برای شما آورده ایم . با ما همراه باشید.

رکود در بازار ارز همچنان ادامه دارد امروز دلار با کاهش ۲۰۰ تومانی با قیمت ۴۹ هزار و ۳۰۰ تومان مبادله شد.

قیمت دلار همچنان در کانال ۴۹ هزار تومانی نوسان دارد و بازار ارز راکد است.

سنگینی سایه بازارساز بر سر دلار باعث شده است قیمت این اسکناس در کانال‌های محدود قیمتی محصور شود. امروز دلار با کاهش ۲۰۰ تومانی با قیمت ۴۹ هزار و ۳۰۰ تومان مبادله شد.

معامله‌گران این بازار می‌گویند صف دلارهای سهمیه‌ای جمع شده و مردم از ترس بگیر و ببندهای مالیاتی و حساب و کتاب دولت، تمایلی به استفاده از سهمیه دو هزار دلاری خود ندارند.

از سوی دیگر پروسه دریافت دلار از حساب ارزی و خواب بخشی از سهمیه در این حساب‌ها برای دریافت‌کننده صرفه ندارد.

فعلا بازار راکد است و فعالان ارز نقش سیاستگذار را در این رکود اساسی می‌دانند. آنها نگران هستند در صورت خرید یا فروش با سیاست‌ بعدی بازارساز آچمز شوند.

کارشناسان اقتصادی معتقدند ثبات قیمت دلار در صورتی که این اسکناس در روند طبیعی خود حرکت کند، خوب است.

اما زمانی که به واسطه فشار سیاستگذار، قیمت‌ها به صورت دستوری کنترل شود و از ارزش واقعی خود با توجه به تورم عقب بماند معلوم نیست در قدم بعدی این اسکناس چه مسیری را در پیش بگیرد.

ظهور اثر اقدامات دولت در بلندمدت

در همین راستا حمیدرضا جیهانی کارشناس اقتصادی با اشاره به وزن بالای انتظارات تورمی نسبت به اقتصاد رفتاری به تجارت‌نیوز گفت: «قیمت دلار به لحاظ ارزشی نسبت به ریال حباب دارد؛ به همین دلیل کسانی که حرفه‌ای‌تر رفتار می‌کنند باید از بازار خارج شوند و در بازار جایگزین منتظر بمانند تا قیمت‌ها اصلاح شود.»

وی با تاکید بر اینکه پیش‌بینی قیمت دلار به رویدادهای سیاسی پیش‌رو گره خورده، خاطرنشان کرد: «در حال حاضر موضوع برجام و مذاکرات سیاسی ایران بازار ارز را در حالت انتظاری قرار داده است. از سوی دیگر هدف مردم حفظ ارزش دارایی‌هایشان است به همین دلیل به سمت سرمایه‌گذاری دربخش طلا و دلار گرایش دارند تا سرمایه‌گذاری در بخش تولید.»

جیهانی اظهار کرد: «در حال حاضر رفتارهای هیجانی و شیدایی مردم، با پمپاژ احساسات زیاد همراه است. از سوی دیگر فعالیت‌های زیرساختی دولت ونتایج اقتصادی آن اثرات بلند مدت دارد و هنوز ثمرات خود را نشان نداده است.»

این کارشناس اقتصادی با اشاره به اقدامات بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز گفت: «بانک مرکزی ابزارهایی مانند صندوق تثبیت ارزی، اوراق مبادله سلف ارزی، اوراق صندوق‌های دلاری و کالایی بورسی را به کار گرفته است.

این اقدامات می‌تواند انتظارات تورمی را کاهش دهد و پوشش ریسک ایجاد کند تا دلالان از فضای بازار دلار و ارز خارج شوند.»

جیهانی با اشاره به اینکه بانک مرکزی قصد دارد با اقداماتی قیمت دلار را به کانال ۴۰ هزار تومانی برگرداند خاطرنشان کرد: «افزایش نظارت‌ در حوزه پولشویی، موضوع مالیات بر عایدی و ارزش افزوده، افزایش نظارت بر تراکنش‌های بانکی و مقرراتی از این دست تحرک در بازارهای سیاه مثل دلار چهار راه استامبول را کاهش داده و منجر به این شده که جذابیت‌ این بازار برای افراد کم شود.»

وی افزود: «با این اقدامات فروشنده‌ها در بازار بیشتر می‌شوند و روند کاهشی دلار شتاب بیشتری می‌گیرد. با توجه به اینکه بازار خریدار و فروشنده قوی ندارد، در آینده فروشنده‌ها در بازار زیاد می‌شوند.»

احتمال تغییر قیمت دلار کم است

در روزهای گذشته اخباری مبنی بر آزادسازی ارزهای بلوکه شده ایران در سایر کشورها و پیگیری موضوع تبادل زندانیان مطرح شده است و این اخبار سیگنال‌هایی را به بازار ارز داده است.

سخنگوی دولت اعلام کرده این اقدامات در دستور کار دولت است؛ از همین رو معامله‌گران انتظار دارند در روزهای آینده اخباری در این باره روانه بازار شود.

بنابراین با وجود تعطیلی روز پنجشنبه به مناسبت عید قربان، دلار در محدوده فعلی نوسان خواهد داشت. امروز بازارهای مجاور به دلیل تعطیلی عید قربان نرخ‌دهی نداشتند.

امتیاز به این مطلب post

لینک کوتاه این مطلب: https://ommatpress.ir/?p=18923

(برای کپی کردن، روی لینک کلیک کنید)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی الفاظ رکیک، ناسزا و تهمت باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

از گذاشتن لینک گروه یا کانال جدا خودداری نمایید.

دکمه بازگشت به بالا