اقتصادی

در نشست خبری عرضه اولیه نخریس چه گذشت؟

اولین نشست خبری ویژه عرضه اولیه سهام شرکت نخ‌ریسی و نساجی خسروی خراسان امروز با حضور مدیران نخریس و اصحاب رسانه در فرابورس برگزار شد و در جریان آن، ارزش‌گذار این شرکت از رشد 70 درصدی فروش نخریس به دلیل طرح‌های توسعه‌ای متعدد خبر داد.

به گزارش امت پرس به نقل از مدیریت ارتباطات فرابورس ایران، علی فدیشه‌ای مدیرعامل شرکت نخ‌ریسی و نساجی خسروی خراسان در خصوص دلایل ورود نخریس به فرابورس گفت: شرکت‌ها وقتی به بلوغ می‌رسند باید برای تداوم مسیر توسعه وارد بازار سرمایه شوند و با توجه به روند رو به توسعه نخریس، وارد فرابورس شدیم.

فدیشه‌ای با تشریح وضعیت صنعت نساجی در سطح دنیا و خاورمیانه گفت: در سال ۱۴۰۱ کل واردات الیاف ایران ۲۵۴ هزار تن، معادل ۱۷۶ هزار میلیارد تومان بوده و صادرات الیاف هم بیش از ۱۸۰۰ میلیارد تومان بوده است.

وی در خصوص وضعیت صنعت نساجی در ایران هم توضیحاتی مطرح کرد و گفت: نساجی جزو صنایع استراتژیک ایران بوده و آمار کل سرمایه‌گذاری صنعت نساجی ۵ درصد کل صنعت است که ۱۲ درصد هم در کشور اشتغال ایجاد کرده است.

روند صعودی درآمدهای نخریس طی سه سال اخیر

مدیرعامل شرکت نخ‌ریسی و نساجی خسروی خراسان در ادامه گزارشی از وضعیت مالی این شرکت ارائه کرد و گفت: درآمد عملیاتی نخریس طی سه سال اخیر صعودی بوده به طوری که در سال 1401 رقم 800 میلیارد تومان، در سال 1400 حدود 610 میلیارد تومان و در سال 1399 نیز 351 میلیارد تومان بوده است.

به گفته وی همچنین درآمد عملیاتی این شرکت در شش‌ماهه حسابرسی نشده امسال، ۴۹۱ میلیارد تومان است. سود خالص نیز در ۱۴۰۱ رقم ۱۵۵ میلیارد تومان و طی ۶ ماهه حسابرسی نشده امسال ۹۷ میلیارد تومان بوده است.

فدیشه‌ای با تاکید بر اینکه شاخص‌های تقسیم سود نخریس نیز روندی صعودی داشته و سال گذشته ۱۰۵ میلیارد تومان بوده که به ۳۰۰ میلیون سهم تخصیص داده شده است، افزود: میانگین تقسیم سود پنج ساله، ۲۷۵ میلیارد تومان و سود خالص هم ۳۸۶ میلیارد تومان است ضمن آنکه میانگین تقسیم سود هم ۷۵ درصد است.

مدیرعامل شرکت نخ‌ریسی و نساجی خسروی خراسان در ادامه این شرکت را با گروه منسوجات بازار سرمایه مقایسه کرد و گفت: با میانگین سه سال گروه صنعت، حاشیه سود ناخالص نخریس ۲۶ درصد و حاشیه سود ناخالص گروه ۲۰ درصد است. همچنین حاشیه سود خالص نخریس نیز ۱۹ درصد و میانگین صنعت ۱۲ درصد است.

در نشست خبری عرضه اولیه نخریس چه گذشت؟
در نشست خبری عرضه اولیه نخریس چه گذشت؟

اهم اقدامات توسعه‌ای شرکت نخ‌ریسی

فدیشه‌ای در بخش دیگری از این نشست خبری از طرح توسعه بافندگی با خرید ۱۲ ماشین بافنده در سال جاری خبر داد که به گفته وی در دست اقدام است و طرح توسعه‌ای بعدی برای سال ۱۴۰۶ نیز احداث سالن رنگرزی است.

در ادامه این نشست خبری مژده بادی الهی، مدیر ارزش‌گذاری شرکت تامین سرمایه خلیج‌فارس به عنوان رکن ارزش‌گذار به تشریح روش‌های ارزش‌گذاری این شرکت پرداخت و گفت: تاریخ ارزش‌گذاری شرکت‌نخریس پایان مردادماه امسال بوده و صورت‌های مالی سال‌های 1398 تا 1401 بررسی شده است.

ارزش‌گذار نخریس در ادامه در خصوص ظرفیت تولید و مقدار فروش گفت: ظرفیت تولید نخ این شرکت در حال حاضر ۷۸۰۰ تن و پارچه نیز ۱۲ میلیون متر مربع است.

به گفته بادی الهی این شرکت در سال‌های گذشته طرح‌های توسعه‌ای متعددی داشته است که منجر به رشد واقعی و سرعت تولید و فروش شده و از سال ۹۹ به بعد فروش شرکت ۷۰ درصد رشد داشته است.

وی در خصوص طرح‌های توسعه‌ای نخریس، افزود: اولین طرح، ورود ۱۲ دستگاه بافندگی به خط تولید است که در دی‌ماه امسال این دستگاه‌ها بارگیری و حمل خواهد شد و اثرات آن از این پس در صورت‌های مالی شرکت نمود پیدا می‌کند.

مدیر ارزش‌گذاری شرکت تامین سرمایه خلیج‌فارس در ادامه با بیان اینکه سایر طرح‌های توسعه‌ای نیز مربوط به ریسندگی است، اظهار کرد: طرح توسعه پر اهمیت دیگر هم سالن رنگرزی است که زنجیره تولید شرکت را تکمیل می‌کند و ارزش افزوده خوبی برای شرکت ایجاد خواهد کرد، افزود:

به گفته وی طرح‌های توسعه سال‌های گذشته و طرح‌های توسعه‌ای آتی از مزیت‌های مهم این شرکت نخ‌ریسی است.

تشریح فرایند ارزش‌گذاری

بادی الهی در ادامه روش‌های ارزش‌گذاری و پیش‌بینی صورت‌های مالی را تشریح کرد و گفت: فروش شرکت در دوره پیش‌بینی از ۱۴۰۲ تا ۱۴۰۶ نرخ رشد مرکب سالیانه ۳۲ درصد است.

وی با اشاره به اینکه قیمت فروش در محصولات برای سال ۱۴۰۲ بر اساس نرخ مصوب دلار با نرخ رشد سالیانه ۳۵ درصد محاسبه شده است، افزود: حاشیه سود خالص در دوره پیش‌بینی نشان می‌دهد این روند طی سه سال پیش‌بینی شده ۱۹ درصد است.

رکن ارزش‌گذار نخریس در خصوص خریدوفروش این شرکت نیز اظهار داشت: فروش این شرکت نقد است و حساب‌های دریافتنی زیادی ندارد ضمن آنکه خرید هم عمدتا نقد است.

به گفته بادی الهی رویکرد یکپارچه ارزش‌گذاری سهام بر اساس سه رویکرد انجام شده که این روش‌ها تنزیل جریان نقد آزاد سهامداران،‌ تنزیل سود تقسیمی و تنزیل جریان نقد آزاد شرکت است.

مدیر ارزشگذاری شرکت تامین سرمایه خلیج‌فارس با اعلام اینکه برای هر روش ارزش‌گذاری ۲۰ درصد برای nav در نظر گرفته شد، گفت: در نهایت میانگین ارزش حقوق صاحبان سهام پس از کسر تعهدات احتمالی شرکت ۱۸۲۶ میلیارد تومان و ارزش هر سهم نخریس ۶۰۸۹ تومان ارزش‌گذاری شد.

5/5 - (1 رای)

لینک کوتاه این مطلب: https://ommatpress.ir/?p=19053

(برای کپی کردن، روی لینک کلیک کنید)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی الفاظ رکیک، ناسزا و تهمت باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

از گذاشتن لینک گروه یا کانال جدا خودداری نمایید.

دکمه بازگشت به بالا