اقتصادی

تاریخچه برکت + داستان تاسیس شرکت فناوری های نوین دارویی

در این مطلب از پایگاه خبری امت پرس ، توضیحاتی درباره تاریخچه و فعالیت های گروه دارویی برکت خواهیم داشت! با ما همراه باشید. گروه دارویی برکت به عنوان یک ابرشرکت سهامی عام تحت مالکیت ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (۹ درصد) و همچنین سهامداران در بورس (۱۰ درصد باقی مانده نیز تحت اختیار شرکت کاراندیشان دوران معاصر، شرکت سرمایه‌ گذاری تدبیر، شرکت سرمایه‌ گذاری پویا و همچنین شرکت پالایش پارسیان سپهر) در سال ۱۳۸۹ شمسی (سال ۲۰۱۰ میلادی) با هدف پاسخگویی به نیازهای صنعت دارویی ایران، تحت عنوان شرکت فناوری های نوین دارویی تدبیر راه اندازی شد!

 برکت
برکت

جالب است بدانید گروه دارویی برکت به عنوان یک مجموعه اقتصادی دانش‌ محور در حال حاضر به سبب ۲۵ شرکت تابعه و زیرمجموعه ی خود، ۱۴ درصد از کل داروهای ضروری ایران را تولید و تامین می نماید (تولید  بیش از ۴۲۰ قلم محصول دارویی مختلف).

لازم به بیان است بخش قابل توجهی از سهام شرکت های تابعه هلدینگ گروه دارویی برکت از جمله شرکت سرمایه گذاری البرز و بخش عمده ای از شرکت های تابعه آن همچون شرکت سبحان دارو ، شرکت ایران دارو ، بیوسان فارمد، برکت الصحه، شرکت تولید دارو ، پرشین داروی البرز، صنایع شفا فارمد، سل تک فارمد، هربی فارمد، شرکت البرز دارو و… در مرداد ماه سال ۱۳۹۵ شمسی با نماد برکت (به‌ عنوان پانصد و ششمین شرکت) در بازار بورس اوراق بهادار تهران ثبت و عرضه شده است.

 برکت
برکت

بد نیست بدانید شرکت برکت الصحه، فعالیت های صادراتی گروه دارویی برکت را به کشورهایی همچون  عراق، قزاقستان، پاکستان، گرجستان، سوریه، افغانستان، تاجیکستان، اوگاندا، لبنان، فیلیپین، سریلانکا و ازبکستان برعهده دارد.

رئیس هیات مدیره گروه دارویی برکت، حمیدرضا جمشیدی و نایب رئیس هیات مدیره نیز نصرالله فتحیان می باشد؛ همچنین اکبر برندگی در سمت مدیرعاملی این شرکت دارویی فعالیت دارد. اکبر برندگی دارای مدرک دکتری داروسازی از دانشگاه اصفهان است و پیش از این نیز مدیر کل اداره غذا و داروی سازمان غذا و دارو ایران و همچنین مدیر عامل شرکت سبحان دارو بوده است!

 برکت
برکت

شرکت گروه دارویی برکت با شعار ” سلامتی، برکت است ” و با در اختیار داشتن بیش از 3500 نفر نیروی متخصص در حوزه سلامت و دارو، در جهت تولید داروهای باکیفیت و همچنین صادرات آن ها در سطح منطقه و در جهت اجرای پروژه های خود و تاسیسات و تولیدات دارویی شرکت های تابعه، استانداردهای معتبر و رایج تعریف شده از سوی مراجعی همچون FDA ، WHO و یا EMEA و همچنین cGMPs و PIC/S و… اولویت خود قرار داده است.

بد نیست بدانید گروه دارویی برکت (با مجموع دارایی ۱۱٬۷۳۴٬۳۰۷ میلیون ریال)، برای اولین بار نخستین شهرک تخصصی و تحقیقاتی دارویی ایران را به منظور متمرکزسازی مراکز تحقیق و توسعه و همچنین کارخانه های دارویی پیشرفته با عنوان شهرک صنعتی دارویی برکت پایه گذاری کرد. شهرک صنعتی دارویی برکت با هدف کاهش هزینه تمام شده ی دارو برای جامعه به ویژه بیماران خاص در زمینی به مساحت ۲۰۰ هکتار و اختصاص ۱۰۰ هکتار به قطعات صنعتی (با ۲۰۱ پلاک) توانسته است طرح یک شهرک صنعتی دارویی را به بهترین شکل ممکن پیاده سازی نماید.

از دیگر فعالیت های گروه دارویی برکت می توان به سلول درمانی (نوعی درمان که در آن سلول های بنیادی به بیمار پیوند زده می شود) با تولید پنج فرآورده برای معالجه بیماری‌ های قلبی، آرتروز زانو و همچنین پوست، تولید داروهای پپتیدی (مورد استفاده در درمان بیماری های صعب‌ العلاج همچون اِم‌.اِس، بیماری‌ های خونی و همچنین سرطان)، تحقیق، توسعه و فرآوری انواع گیاهان دارویی، راه اندازی باغ موزه طب ایرانی و اسلامی و همچنین پروژه‌ های جامدات و نیمه‌ جامدات اشاره کرد.

گروه دارویی برکت و تولید واکسن کرونا

فرایند ساخت اولین واکسن ایرانی کرونا با نام کووایران برکت که زمزمه‌ های ساخت آن از سوی ستاد اجرایی فرمان حضرت امام از سال ۱۳۹۹ شمسی آغاز شده بود، از اواخر پاییز سال ۱۳۹۹ شمسی وارد فاز مطالعات و همچنین اجرا شد.

 برکت
برکت

کلنگ احداث سایت تولید واکسن کووایران برکت، ۲۷ آذر ماه سال ۱۳۹۹ شمسی به زمین زده شد! به گفته ستاد اجرایی فرمان حضرت امام بعد از کشورهای هند و چین، بزرگ ترین سایت تولید واکسن برمبنای ویروس غیرفعال متعلق به گروه دارویی برکت می باشد! در نهایت کشور ایران در سال ۱۴۰۰ شمسی به فهرست شش کشور تولید کننده واکسن کرونا ملحق شد.

لازم به بیان است براساس اعلام گروه دارویی برکت، واکسن کووایران برکت ایمنی بخشی بیش از ۸۵ درصدی را به همراه دارد و بر روی سویه‌ های انگلیسی، افریقایی و همچنین کرونای دلتا نیز موثر است.

پنجم دی ماه سال ۱۳۹۹ شمسی، مجوز مطالعات بالینی واکسن کووایران برکت صادر شد و نهم دی ماه سال ۱۳۹۹ شمسی نیز فاز یک تست انسانی با تزریق آن آغاز شد. ۲۵ اسفند ماه سال ۱۳۹۹ شمسی، مجوز فاز دوم مطالعه بالینی واکسن کووایران برکت صادر شد و در نهایت پنجم اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۰ شمسی نیز فاز سوم واکسن کووایران برکت با مطالعه بر روی یک جمعیت ۲۰ هزار نفری در شش شهر کشور آغاز شد…

 برکت
برکت

سرانجام واکسن کووایران برکت با دریافت مجوز اضطراری مصرف از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، ۲۴ خرداد ماه سال ۱۴۰۰ شمسی به مرحله توزیع در بازار عمومی رسید!

لینک کوتاه این مطلب: https://ommatpress.ir/?p=6346

(برای کپی کردن، روی لینک کلیک کنید)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی الفاظ رکیک، ناسزا و تهمت باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

از گذاشتن لینک گروه یا کانال جدا خودداری نمایید.

دکمه بازگشت به بالا