اقتصادی

تاریخچه برند پپسی + داستان تاسیس شرکت پپسی کولا

در این مطلب از پایگاه خبری امت پرس ، توضیحاتی درباره تاریخچه و فعالیت های برند پپسی خواهیم داشت! با ما همراه باشید. نوشابه پپسی برای اولین بار در سال ۱۸۹۳ میلادی و توسط کیلب برادهم، داروساز آمریکایی (متولد شهر نیوبرن در ایالت کارولینای شمالی در کشور ایالات متحده آمریکا) با هدف درمان درد معده و با نام برادز درینک تولید شد! کیلب برادهم در تلاش بود تا به ابداع یک نوع نوشیدنی اقدام نماید که انرژی دهنده و هضم کننده غذا باشد.

پپسی
پپسی

جالب است بدانید به باور برخی از افراد، نام پپسی بر گرفته از آنزیم پپسین می باشد! آنزیم پپسین، آنزیمی پروتئینی است که از سلول‌ های اصلی معده ترشح می شود و به هضم پروتئین‌ ها در بدن آدمی کمک می‌ کند (البته هیچگاه از آنزیم پپسی به عنوان ماده افزودنی نوشابه پپسی استفاده نشد). فرمول اصلی نوشابه پپسی در ابتدا شامل شکر و وانیل بود!

در سال ۱۹۲۳ میلادی، شرکت پپسی کولا ورشکسته شد! همین اتفاق باعث شد تا روی سی. مگارگل نشان تجاری برند پپسی را خریداری نماید…

پپسی
پپسی

روی سی. مگارگل در احیای نام تجاری پپسی موفق عمل نکرد؛ و پس از مدت زمان کوتاهی، چارلز گوت رئیس کمپانی شکلات سازی لوفت، برند پپسی را خریداری نمود. چارلز گوت از شمیدان‌ های کمپانی شکلات سازی خود خواست تا فرمول نوشیدنی پپسی کولا را از پایه تغییر دهند تا بتواند به رقابت با نوشیدنی کوکاکولا بپردازند…

بد نیست بدانید لوگوی برند پپسی در سال ۱۸۹۸ میلادی طراحی شد! در سال ۱۹۰۵ میلادی، برای اولین بار در این لوگو تغییراتی ایجاد شد… در سال ۱۹۰۶ میلادی یک لوگوی دیگر طراحی شد؛ با این تفاوت که این لوگو این بار یک شعار تبلیغاتی دربرداشت: “نوشیدنی خوراکی خالص و اصل”

پپسی
پپسی

لوگوی برند پپسی ابتدا در کشور کانادا به ثبت رسید؛ سپس و در سال ۱۹۰۷ میلادی نیز در کشور مکزیک ثبت شد. در سال ۱۹۴۰ میلادی یک لوگوی جدید دیگر طراحی شد! لازم به بیان است تا به امروز نیز چندین بار شاهد تغییر لوگوی برند پپسی بوده ایم؛ اتفاقاتی که در نهایت به تولد لوگوی امروزی انجامیده است.

جالب است بدانید شرکت کوکاکولا در بازه ی سال‌ های ۱۹۲۲ میلادی تا ۱۹۳۳ میلادی، در سه نوبت پیشنهاد خرید شرکت پپسی را مطرح‌ کرد که در هر سه مورد، پیشنهاد آنها توسط برند پپسی رد شد!

در سال ۱۹۴۰ میلادی، والتر استانتون مک جونیور به عنوان رئیس کمپانی پپسی انتخاب شد. او متوجه شد که شرکت پپسی در استفاده از تبلیغات خود، مخاطبان سیاهپوست (آمریکایی-آفریقایی‌ تبار) را نادیده می گیرد! به باور وی بازار سیاهپوستان ایالات متحده آمریکا، بازاری بکر و دست‌ نخورده بود… و پپسی می‌ توانست با تبلیغات مستقیم و متمرکز خود در میان سیاهپوستان، سهم عمده‌ ای از درآمدهای این بخش را نصیب خود نماید! البته این ایده به دلیل آغاز جنگ جهانی دوم با وقفه مواجه شد.

در سال ۱۹۴۷ میلادی و پس از پایان جنگ جهانی دوم، والتر استانتون مک جونیور برنامه های خود پیرامون بازار مصرف سیاهپوستان را عملی ساخت! او به چاپ پوسترهایی تبلیغاتی اقدام نمود که سیاهپوستان آمریکایی را به تصویر می کشید…

پپسی
پپسی

اما ماجرای پوسترهای تبلیغاتی برند پپسی برای سیاهپوستان چه بود؟

در این پوسترها، مادری سیاهپوست و خندان یک جعبه شش‌ عددی از پپسی را در دست داشت؛ در حالی که تلاش می‌ کرد آن را از دستان مشتاق فرزند خود دور نگه دارد… جالب است بدانید پسری که در تصویر این پوستر تبلیغاتی حضور داشت، ران براون نام داشت؛ ران براون در سنین بزرگسالی به عنوان وزیر بازرگانی ایالات متحده آمریکا منصوب شد (وی همچنین برنده جوایزی همچون مدال ملی فناوری و نوآوری شده‌)!

پپسی
پپسی

پپسی هیچگاه دست از تلاش و ممارست برنداشت! در دهه ۱۹۵۰ میلادی، سهم بازار پپسی کولا در مقایسه با کوکاکولا به صورت توجهی افزایش یافت و با مصرف‌ کنندگان جدید سیاهپوست، فروش برند پپسی سه برابر بیشتر از برند کوکاکولا گردید!

بد نیست بدانید از سال ۱۹۶۵ میلادی و در پی ادغام شرکت پپسی کولا و شرکت فریتو-لی (فعال در حوزه تولید، توزیع و فروش انواع میان‌ وعده‌ های غذایی)، این محصول توسط شرکت پپسی‌ کو تولید می‌ شود.

شرکت پپسی‌ کو ؛ یکه تاز صنعت غذا و نوشیدنی

شرکت پپسی‌ کو به عنوان یک ابرشرکت صنایع غذایی چندملیتی آمریکایی، در سال ۲۰۱۳ میلادی و پس از برند نستله در رتبه دوم فهرست بزرگ ترین تولیدکنندگان نوشیدنی و مواد غذایی جهان قرار گرفت.

پپسی
پپسی

براساس اطلاعات منتشر شده در سال ۲۰۰۹ میلادی، چیزی در حدود ۶۳٪ درصد از محصولات شرکت پپسی‌ کو را مواد خوراکی و ۳۷٪ درصد را نیز نوشیدنی ها تشکیل می دهند. ابرشرکت صنایع غذایی چندملیتی پپسی کو محصولات خود را در قالب ده‌ ها برند گوناگون و مختلف از جمله پپسی، سون‌ آپ، میرندا، چیتوز، پپسی مکس، چای لیپتون، آکوافینا، فریتوز و همچنین واکرز عرضه می کند که ۱۹ محصول آن، سالانه بیش از ۱ میلیارد دلار فروش دارند!

محصولات ابرشرکت پپسی‌ کو در بیش از ۲۰۰ کشور جهان توزیع می‌ شود (درآمد سالانه بالغ بر ۶۶ میلیارد دلار).

از جمله محصولات ابرشرکت پپسی‌ کو علاوه بر نوشابه کولای گازدار پپسی می توان به پپسی رژیمی، پپسی کریستال، پپسی وانیلا، پپسی نکست، پپسی لیمویی، پپسی گیلاس وحشی، پپسی آبی، پپسی بدون شکر، پپسی طلایی، پپسی بدون کافئین و همچنین پپسی مکس که هر یک طعم و مشخصات خاص خود را دارند، اشاره کرد.

در انتها لازم به بیان است بر اساس فهرست منتشر شده از سوی موسسه بین المللی اینتربرند (به عنوان معتبرترین موسسه جهانی در زمینه ارزش گذاری برند ها)، برند پپسی به عنوان بیست و دومین برند قدرتمند دنیا شناخته می شود.

 

امتیاز به این مطلب post

لینک کوتاه این مطلب: https://ommatpress.ir/?p=5978

(برای کپی کردن، روی لینک کلیک کنید)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی الفاظ رکیک، ناسزا و تهمت باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

از گذاشتن لینک گروه یا کانال جدا خودداری نمایید.

دکمه بازگشت به بالا