اقتصادی

تاریخچه برند مینو + داستان تاسیس شرکت تولیدکننده انواع مواد غذایی

در این مطلب از پایگاه خبری امت پرس ، توضیحاتی درباره تاریخچه و فعالیت های گروه صنعتی مینو خواهیم داشت! با ما همراه باشید. گروه صنعتی مینو به عنوان یک مجموعه تولیدکننده انواع مواد غذایی، دارو، لوازم آرایشی و بهداشتی در سال ۱۳۳۸ شمسی و توسط علی خسروشاهی (یکی از اعضای خانواده خسروشاهی) با تاسیس شرکت سهامی خاص خوراک ایران پایه گذاری شد.

مینو
مینو

علی خسروشاهی در پاییز سال ۱۳۳۸ شمسی توانست پس از جلب رضایت شرکت هنکل آلمان (فعال در حوزه ی تولید محصولات بهداشتی، آرایشی و همچنین چسب های صنعتی)، نمایندگی توزیع تاید را در ایران بر عهده بگیرد و انحصار بازار پودر رختشویی ایران را به خود اختصاص دهد! بد نیست بدانید پس از تغییر قانون سرمایه‌ گذاری خارجی در جمهوری اسلامی ایران در سال ۱۳۷۵ شمسی، شرکت هنکل آلمان با خرید ۶۰ درصد شرکت پاک وش در شهرک صنعتی کاوه، به تولید محصولات تحت نام برند خود در ایران اقدام نمود و در ادامه نیز سهام خود در بازار بورس تهران عرضه کرد.

چندی بعد، علی خسروشاهی توانست توجه و موافقت شرکت بوتس انگلستان را نیز برای اعطای لیسانس این شرکت به گروه صنعتی مینو را جلب نماید!

مینو
مینو

کارخانه گروه صنعتی مینو که شرکت صنعتی پارس مینو نام گرفته بود، تولید مواد غذایی را با تولید آب نبات و تافی آغاز کرد. تافی اولین محصول برند مینو بود که با نام تافی کره ای سه ستاره تولید شد! جالب است بدانید در سال های ۱۳۳۸ شمسی تا ۱۳۴۰ شمسی، تعداد پرسنل این کارخانه در ابتدا بیشتر از ۱۵ نفر نبود (در سال ۱۳۵۵ شمسی، کارخانه مینو ۲۰۰۰ نفر پرسنل داشت)! لازم به بیان است چندی پس از راه اندازی کارگاه آب نبات سازی، برند مینو به دنبال راه اندازی قسمت داروسازی خود نیز بود و قرار شد داروهای بوتس انگلستان را در ایران تحت لیسانس آن ها تولید نمایند!

در اواخر تابستان سال ۱۳۴۱ شمسی و برای اولین بار، محصول ویفر توسط شرکت مینو به بازار ایران عرضه شد. دهه ۱۳۴۰ شمسی، دهه ی طلایی شرکت صنعتی مینو به شمار می آید! زیرا این شرکت تولیدکننده ی محصولات غذایی با هدف توسعه کارگاه‌ ها، به خریداری زمین‌ های جدید در منطقه خرمدره از توابع شهرستان زنجان به منظور احداث یک شهرک بزرگ کارخانه ای اقدام کرد (با سیاست عدم تمرکز صنایع در تهران)!

در سال ۱۳۴۴ شمسی و برای اولین و توسط برند مینو، آدامس بادکنکی به بازار ایران عرضه شد! پس از آن نوبت به تولید و ارائه ی آدامس شیک رسید… در همین سال، برند مینو به تاسیس و راه اندازی واحدهای مستقل برای تولید بیسکویت و شکلات اقدام کرد. همین اقدامات سبب شد تا برند مینو به تولید دو محصول بسیار پرمخاطب به نام‌ های کیت کت و همچنین اسمارتیز تحت لیسانس شرکت راونتری مکینتاش انگلستان بپردازد.

برند مینو از هیچ تلاش و کوششی برای رسیدن به هدف های خود فروگذار نبود! همین عامل سبب شد تا شرکت مینو مقام اول را از نظر تولید و فروش شکلات در ایران کسب نماید.

مینو
مینو

علی خسروشاهی در سفرهای مکرر خود به خارج از کشور در نمایشگاه ها و مغازه های گوناگون، نمونه اجناس مختلف را جمع آوری می کرد و آن ها را به دقت می چشید! در یکی از این سفرها بود که وی به محصولی جدید برخورد… محصولی تولید شده توسط شرکت آمریکایی بیاتریس فودز که بعدها در ایران با نام پفک نمکی به بازار عرضه شد.

حسن خسروشاهی درباره نام گذاری محصول پفک نمکی در مصاحبه ای می گوید:

” در دوران کودکی با مادرم به قنادی مینا در ابتدای خیابان نادری می‌ رفتیم… در آن قنادی، یک شیرینی به نام پفک پخته می شد که خیلی مورد علاقه ی من بود! محصولی که قرار بود تولید شود، خیلی پف داشت و چون محصول شوری هم بود، من تصمیم گرفتم که اسم آن را پفک نمکی بگذارم و با عجله زیاد این اسم را ثبت کردم! “

برند مینو در سال ۱۳۴۷ شمسی به یک شرکت سهامی خاص تبدیل شد و در سال ۱۳۵۲ شمسی نیز مجددا به شرکت سهامی عام تغییر پیدار کرد! اما در سال ۱۳۴۸ شمسی افق های جدیدی برای برند مینو گشوده شد! این شرکت در سال ۱۳۴۸ شمسی به تاسیس شرکت صادراتی پرسوئیس به عنوان شرکت متولی صادرات محصولات گروه صنعتی مینو اقدام کرد.

همانگونه که در بالا نیز اشاره شده بود، برند مینو سال ها پیش نسبت به خرید زمین هایی در منطقه خرمدره از توابع شهرستان زنجان اقدام کرده بود! مراحل ساخت و ساز کارخانه جدید در این زمین، در سال ۱۳۵۲ شمسی در دستور کار قرار گرفت و در ادامه، این کارخانه در سال ۱۳۵۴ شمسی به بهره برداری رسید. فرآیند تولید محصول در کارخانه مینو واقع در خرمدره با محصول پفک نمکی آغاز شد و پس از آن تولید آب نبات و تافی نیز به آن افزوده گردید.

در سال های ۱۳۵۵ شمسی تا ۱۳۵۶ شمسی، خطوط تولید بیسکوئیت در کارخانه مینو واقع در خرمدره نیز راه اندازی شد؛ جالب است بدانید این خط تولید، به عنوان بزرگ ترین خط تولید بیسکویت در دنیا شناخته می شد! پس از مدتی، محصول کیک اسفنجی پم پم نیز توسط برند مینو به بازار مصرف عرضه شد! لازم به بیان است سود حاصل از این شرکت تولیدی در سال ۱۳۵۷ شمسی چیزی در حدود ۳۵۰ میلیون دلار برآورد شده است!

در سال ۱۳۵۹ شمسی و پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، گروه صنعتی مینو بر اساس سیاست های وقت توسط دولت مصادره شد و از آن پس اداره برند مینو به سازمان دولتی صنایع ملی ایران واگذار شد! علی خسروشاهی و حسن خسروشاهیمدتی بعد ایران را ترک کردند و به کانادا رفتند.

در سال ۱۳۶۲ شمسی نیز نام شرکت از صنعتی پارس (سهامی عام) به شرکت صنعتی پارس مینو (سهامی عام) تغییر پیدا کرد. در سال ۱۳۷۳ شمسی و در طی تفاهم نامه ای، مجموعه مینو به شرکت اقتصادی و خودکفایی آزادگان واگذار شد! اتفاقی که منجر به احیای مجدد گروه صنعتی مینو و رشد آن در صنعت غذایی ایران گردید…

در سال ۱۳۸۶ شمسی، برند مینو با هدف تولید و فروش قند مایع خرما، کنسانتره خرما، شیره خرما، شهد خرما، ارده شیره خرما و همچنین پودر خوراک دام به تاسیس شرکت صنایع غذایی مینو فارس اقدام نمود!

برند مینو در سال ۱۳۸۸ شمسی به راه اندازی کارگاه تولید آدامس بدون قند اقدام کرد! محصولی که با نام تجاری وایت به بازار مصرف عرض شد. جالب است بدانید خط تولید آدامس بدون قند وایت، یکی از بزرگ ترین و مجهزترین خطوط تولید آدامس در منطقه خاورمیانه می‌ باشد.

مینو
مینو

در سال ۱۳۹۲ شمسی، برند مینو به تاسیس خط مجهز تولید شکلات اقدام کرد؛ شکلات با برند رسیتال. شرکت صنعتی مینو (خرمدره)، شرکت صنعتی پارس مینو، شرکت دارویی و آرایشی و بهداشتی مینو، شرکت صادراتی پرسوئیس، شرکت رهاورد سازندگی (رسا)، شرکت شوکوپارس، شرکت پخش قاسم ایران، شرکت صنایع غذایی مینو فارس، شرکت صنایع غذایی مینو شرق (زاهدان)، شرکت پارس گستر مینو، شرکت خدمات مالی و مدیریت معین آزادگان شرکت های زیرمجموعه گروه صنعتی مینو می باشند.

برند مینو در سال ۱۳۹۲ شمسی در دهمین جشنواره ملی قهرمانان صنعت ایران به عنوان یکی از ۱۰۰ برند برتر ایران شناخته شد! برند مینو در حال حاضر با تولید انواع بیسکوئیت، شکلات، دارو و همچنین لوازم آرایشی و بهداشتی در ایران فعالیت دارد.

لینک کوتاه این مطلب: https://ommatpress.ir/?p=6142

(برای کپی کردن، روی لینک کلیک کنید)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی الفاظ رکیک، ناسزا و تهمت باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

از گذاشتن لینک گروه یا کانال جدا خودداری نمایید.

دکمه بازگشت به بالا