اقتصادی

بیشترین سود در سال 1400 متعلق به کدام بانک است؟

در این مطلب از پایگاه خبری امت پرس، توضیحاتی درباره سود بانک ها در سال ۱۴۰۰ شمسی می پردازیم! با ما همراه باشید.

شهریور ماه سال ۱۳۹۹ شمسی بود که شورای پول و اعتبار وضعیت نرخ سود بانکی را در بازار پول تغییر داد.

بر این اساس نرخ سپرده سرمایه‌ گذاری کوتاه‌ مدت عادی ۱۰ درصد، نرخ سود سرمایه‌ گذاری کوتاه‌ مدت ویژه سه ماهه ۱۲ درصد، نرخ سود سرمایه‌ گذاری کوتاه‌ مدت ویژه شش ماهه ۱۴ درصد، نرخ سود سپرده سرمایه‌ گذاری با سررسید یک‌ سال ۱۶ درصد و نرخ سپرده سرمایه‌ گذاری با سررسید دو سال به ۱۸ درصد رسید. اما در این بین، برخی از بانک ها در اقدامی عجیب در سطح کشور، سرمایه با سود سپرده ۲۰ تا ۲۳ درصد را جذب می کنند!

سپرده ها از مهم ترین منابع بانک ها می باشند که بدون آن موجودیت بانک چندان قابل توجیه نمی باشد! زیرا سرمایه بانک ها در مقابل سپرده آنها رقم ناچیزی را تشکیل می دهد و چون معمولا اعطای تسهیلات که یکی از راه های اصلی کسب درآمد بانک ها می باشد، از محل جذب سپرده ها تامین می گردد، لذا لازمه این امر مجهز شدن بانک ها به منابع سپرده است.

عده ای بر این باورند که سودهای بین بانکی به نوعی مرجعی برای هر بانک در تعیین سود سپرده است، بانک‌ ها در صورت مواجه شدن با کسری نقدینگی با استقراض یا وام گرفتن به سمت تعادل نقدینگی خود می‌ روند. آن ها برای متوسل نشدن به بانک مرکزی، بازاری به نام بازار بین بانکی تشکیل می دهند و در آن اقدام به عرضه و تقاضای نقدینگی آن هم به صورت وام می‌ کنند؛ بنابراین در بازار بین بانکی، انتقال نقدینگی از موسسات مالی دارای مازاد به موسسات مالی دارای کسری وجوه است.

دو نظریه وجود دارد؛ اول آن که نرخ سود بین بانکی، نرخ سود مرجع در بازار پول به حساب می‌ آید و معیاری برای تعیین سایر نرخ سودها است. زمانی که نرخ سود بین بانکی زیاد می شود، هزینه فرصت گرفتن وام برای بانک ها بیشتر می شود. بنابراین برای جبران کمبود نقدینگی، نرخ سود سپرده را افزایش می دهند و نقدینگی را جذب می کنند. زمانی که حجم پول در گردش کم می شود، نرخ تورم هم به نرخ تورم بانک مرکزی نزدیک می شود.

شاید شما نیز جزو آن دسته از افراد باشید که با استدلال‌ هایی چون کم‌ ریسک بودن، داشتن سود ثابت، امنیت سرمایه و… سپرده‌ های بانکی را به‌ عنوان محل سرمایه‌ گذاری خود انتخاب می‌ کنید. چنانچه قصد افتتاح سپرده جدید در بانک‌ را دارید و به دنبال دریافت سود بیشتر یا سرمایه‌ گذاری به‌صرفه‌ تر هستید، با ما همراه باشید! در ادامه به بررسی سود بانک ها در سال ۱۴۰۰ شمسی می پردازیم:

بر اساس آخرین مصوبه شورای پول و اعتبار، نرخ سودهای بانکی به این شرح است:

  • سپرده کوتاه‌ مدت عادی (کارت‌های بانکی): ۱۰ درصد
  • سپرده کوتاه مدت ویژه سه‌ ماهه: ۱۲ درصد
  • سپرده کوتاه‌ مدت ویژه شش‌ ماهه: ۱۴ درصد
  • سپرده بلندمدت با سررسید یک‌ سال: ۱۶ درصد
  • سپرده بلندمدت با سررسید دو سال: ۱۸ درصد

در حال حاضر اغلب بانک‌ ها حساب سپرده یک‌ ساله دارند و تفاوت چندانی در جزئیات این سپرده‌ ها نیست و امکان واریز وجه هم وجود ندارد! در جدول زیر بیشترین سود حساب بلند مدت بانک ها را مشاهده می‌ کنید:

نام بانک میزان سود (سالیانه) حداقل موجودی (تومان) نرخ شکست
بانک آینده ۱۸ درصد ۱٫۰۰۰٫۰۰۰ بعد از یکماه بدون نرخ شکست
بانک اقتصاد‌نوین ۱۸ درصد ۵٫۰۰۰٫۰۰۰ بعد از یکماه نرخ شکست ۱۵ درصد
بانک انصار ۱۸ درصد ۱۰٫۰۰۰٫۰۰۰ قبل از ۳ ماه ۱۰ درصد
بانک ایران‌زمین ۱۸ درصد ۱۰٫۰۰۰٫۰۰۰ بعد از یکماه بدون نرخ شکست
بانک پارسیان ۱۸ درصد ۵٫۰۰۰٫۰۰۰ قبل از یکسال ۱۰ درصد
بانک پاسارگاد ۱۸ درصد ۱٫۰۰۰٫۰۰۰ قبل از ۳ ماه ۱۵ درصد
پست بانک ۱۵ درصد ۱٫۰۰۰٫۰۰۰ قبل از یکسال ۱۵ درصد
بانک تجارت ۱۸ درصد ۱٫۰۰۰٫۰۰۰ قبل از ۶ ماه ۱۴ درصد
بانک توسعه تعاون ۱۸ درصد ۱٫۰۰۰٫۰۰۰ قبل از یکسال۱۰ درصد
بانک توسعه صادرات ۱۵ درصد ۱٫۰۰۰٫۰۰۰ قبل از یکسال ۱۰ درصد
بانک حکمت ایرانیان ۱۵ درصد ۱٫۰۰۰٫۰۰۰ قبل از یکسال ۱۰ درصد
بانک خاورمیانه ۱۵ درصد ۱٫۰۰۰٫۰۰۰ قبل از یکسال ۱۰ درصد
بانک دی ۱۸ درصد ۱٫۰۰۰٫۰۰۰ بعد از یکماه بدون نرخ شکست
بانک رفاه کارگران ۱۸ درصد ۱٫۰۰۰٫۰۰۰ قبل از یکسال ۱۰ درصد
بانک سامان ۱۸ درصد ۱٫۰۰۰٫۰۰۰ قبل از ۳ ماه ۱۰ درصد
بانک سپه ۱۸ درصد ۱٫۰۰۰٫۰۰۰ قبل از یکسال ۸ درصد
بانک سرمایه ۱۸ درصد ۱٫۰۰۰٫۰۰۰۰ قبل از ۳ ماه ۱۷٫۵درصد
بانک سینا ۱۸ درصد ۱٫۰۰۰٫۰۰۰۰ قبل از ۳ ماه ۱۰ درصد و بعد از ۳ ماه ۱۶ درصد
بانک شهر ۱۸ درصد ۱٫۰۰۰٫۰۰۰ بعد از یکماه بدون نرخ شکست
بانک صادرات ۱۸ درصد ۱٫۰۰۰٫۰۰۰ قبل از یکسال ۱۰ درصد
بانک صنعت‌ و معدن ۱۵ درصد ۱٫۰۰۰٫۰۰۰۰ قبل از یکسال ۱۰ درصد
بانک قوامین ۱۹ درصد ۱٫۰۰۰٫۰۰۰۰ قبل از ۳ ماه ۱۵ درصد
بانک کارآفرین ۱۸ درصد ۱٫۰۰۰٫۰۰۰ بعد از یکماه نرخ شکست ۱۷ درصد
بانک کشاورزی ۱۸ درصد ۱٫۰۰۰٫۰۰۰ قبل از یکسال ۱۰ درصد
بانک گردشگری ۱۹ درصد ۱٫۰۰۰٫۰۰۰ بعد از یکماه بدون نرخ شکست
بانک مسکن ۱۸ درصد ۱٫۰۰۰٫۰۰۰ قبل از یکسال ۱۰ درصد
بانک ملت ۱۸ درصد ۱٫۰۰۰٫۰۰۰ قبل از یکسال ۱۰ درصد
بانک ملی ۱۸ درصد ۱٫۰۰۰٫۰۰۰ قبل از ۳ ماه ۱۰ درصد
بانک مهر‌اقتصاد ۱۸ درصد ۱٫۰۰۰٫۰۰۰ قبل از یکسال ۱۰ درصد
بانک موسسه کوثر ۱۸ درصد ۱٫۰۰۰٫۰۰۰ بدون نرخ شکست
موسسه ملل ۱۸ درصد ۱٫۰۰۰٫۰۰۰ قبل از یکماه نرخ شکست ۱۸ درصد
موسسه نور ۱۸ درصد ۱٫۰۰۰٫۰۰۰ بعد از یکماه بدون نرخ شکست

آیا سپرده‌ های بانکی مشمول دریافت مالیات می‌ شوند؟

سال ۱۴۰۰ شمسی، به نوعی سال مالیات است (براساس آنچه در بودجه عمومی کشور آمده است) و این سوال مطرح می‌ شود که شایعه قدیمی تعلق گرفتن مالیات به سپرده‌های بلندمدت بانکی امسال اجرایی می‌ شود یا خیر؟

رئیس سازمان امور مالیاتی به این دغدغه این چنین پاسخ داده است:

مالیات، سیستم بانکی را مجبور به تمکین از اخذ سود ۱۶ درصدی از سپرده‌ ها کرد. اکنون که نرخ واقعی سود سپرده‌ ها منفی است، اخذ مالیات بر سود سپرده‌ های بانکی موضوعیت ندارد و سازمان مالیاتی برنامه‌ ای در این زمینه ندارد.

توجه داشته باشید وقتی میزان سود بانکی، فاصله بسیاری با نرخ تورم دارد، در واقع افزایش درآمدی رخ نمی‌ دهد که سازمان مالیات بخواهد از آن مالیات بگیرد!

نرخ سود بین بانکی ۱۸.۱۷ درصد ؟

جدول تغییرات نرخ سود بین‌بانکی نشان می‌دهد که نرخ سود در این بازار از ۱۸.۴۶ درصد در اوایل تیر ماه امسال به ۱۸.۱۷ درصد در مرداد ماه کاهش یافته است.

نرخ بهره بین بانکی به عنوان یکی از انواع نرخ‌های بهره در بازار پول به نرخ‌های سود یا بهره در سایر بازارها جهت می‌دهد.

در واقع این نرخ، قیمت ذخایر بانک‌هاست و زمانی که آن‌ها در پایان دوره مالی کوتاه‌مدت اعم از روزانه یا هفتگی، دچار کسری ذخایر می‌شوند، از سایر بانک‌ها در بازار بین بانکی یا از بانک مرکزی استقراض می‌کنند که این نرخ در حال حاضر در محدوده ۱۸.۱۷ درصد قرار گرفته است.

این در حالی است که  سود بین بانکی در سال گذشته روند متفاوتی را طی کرد؛ در ابتدای سال و در سه ماه اول، نرخ سود بین بانکی روندی کاهشی داشت به‌طوری‌که در خردادماه این نرخ به هشت درصد نیز رسید.

از این ماه تا آبان، سود بین بانکی روند متفاوتی را در پیش گرفت و صعودی شد و این روند صعودی تا به آنجا پیش رفت که در آبان ماه، نرخ سود در بازار بین بانکی از نرخ سقف کریدور نیز بیشتر شد و به بیش از ۲۲ درصد رسید.

از آبان ماه اما دوباره روند سود بین بانکی تغییر کرد و کاهشی شد. از آذرماه سال گذشته تا اوایل خردادماه سال‌جاری نرخ سود بین بانکی در محدوده ۱۹ تا ۲۰ درصد تثبیت شده بود تا آنکه از اردیبهشت مجدد روند کاهشی شروع شد و تا اواسط تیرماه نیز ادامه یافت.

البته این نرخ تا پایان تیرماه روند صعودی پیدا کرد و به ۱۸.۶۱ درصد رسید اما از این زمان به بعد تاکنون طبق اعلام بانک مرکزی به ۱۸.۱۷ درصد رسیده است.

بررسی این اعداد و ارقام درحالی است که کارشناسان اقتصادی کاهش مداوم نرخ سود در بازار بین بانکی آن هم در شرایط تورمی را تهدیدی برای اقتصاد می‌دانند زیرا، نشان دهنده افزایش پایه پولی و نقدینگی متاثر از دست درازی دولت به منابع بانک مرکزی برای تامین کسری بودجه است.

از سوی دیگر، کاهش نرخ بهره بین بانکی یک سیاست انبساطی است که متاثر از این سیاست  قیمت‌ها در همه بازارها نه به صورت همزمان افزایش می‌یابد که تاکنون روند کاهشی این نرخ در سالجاری مداوم و قابل توجه نبوده است تا موجب این امر شود.

موضوع دیگری که در راستای کاهش نرخ بهره بین بانکی مطرح می‌شود، کاهش سودهای بانکی است که مدیر عامل بانک توسعه صادرات ایران در این زمینه به ایسنا اعلام کرد: کاهش این نرخ در صورتی منجر به کاهش سود بانکی می‌شود که کاهش نرخ در بازار بین بانکی پایدار باشد.

نکته۱: با توجه به میزان سختگیری بانک مرکزی یا وزارت اقتصاد، گاهی بانک‌ها با استفاده از ترکیب طرح‌هایی خاص، با هدف جذب مشتری و سرمایه بیشتر، نرخ سودها را افزایش می‌دهند.

نکته ۲: بانک ملت در سال ۱۳۹۹ در طرحی به نام سود پرایز به سپرده گذاران خود در سال ۹۸ تا حدود ۳.۳ درصد سود بیشتر پرداخت کرد.

نکته۳: در واقع نرخ سود پرداختی در سال ۱۴۰۰ در واقع همان نرخ سود مصوب شورای پول و اعتبار در یکسال پیش یعنی در تیرماه سال ۹۹ می باشد.

نرخ سود گواهی سپرده بانک‌ها چقدر است؟

بانک‌های صادرات، سپه و ملت در کنار افتتاح حساب کوتاه‌مدت و بلندمدت، در حاضر امکان صدور اوراق گواهی سپرده را نیز برای مشتریان خود فراهم کرده‌اند. اوراق گواهی سپرده صادرات با سود ۲۰ درصد و نرخ شکست ۱۰ قبل از شش ماه و ۱۴ ماه بعد از شش ماه و اوراق گواهی سپرده بانک ملت و اوراق گواهی سپرده سپه با سود ۱۸ درصد و نرخ شکست ۱۰ درصد قبل از یک سال، عرضه می‌شوند. نکته مهم اینکه در صورت پر شدن سقف صدور، امکان عرضه اوراق برای مشتریان وجود در شعبات مختلف وجود ندارد.

بانک                                 سود اوراق                            نرخ شکست
صادرات ۱۸ قبل از موعد یک‌ساله نرخ شکست ۱۰ درصد
ملت ۱۸ قبل از موعد یک‌ساله نرخ شکست ۱۰ درصد
سپه ۱۸ قبل از موعد یک‌ساله نرخ شکست ۱۰ درصد

صندوق‌های سرمایه‌گذاری بهتر است یا سپرده‌های بلندمدت؟

زمانی که برای افتتاح سپرده به شعب مختلف بانک‌ها مراجعه می‌کنید و به فکر بیشترین سود سپرده بانک هستید، سرمایه‌گذاری در صندوق‌های سرمایه‌گذاری یکی از پیشنهادهایی است که با آن مواجه می‌شود. صندوق‌های سرمایه‌گذاری بانک‌ها اگرچه سود ثابتی را برای مشتری پیش‌بینی نمی‌کنند اما معمولاً در پرداخت سود ماهیانه رقابت سختی با سود سپرده‌ها دارند و سعی می‌کنند از سقف سود سپرده‌ها سبقت بگیرند!

امتیاز به این مطلب post

لینک کوتاه این مطلب: https://ommatpress.ir/?p=2797

(برای کپی کردن، روی لینک کلیک کنید)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی الفاظ رکیک، ناسزا و تهمت باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

از گذاشتن لینک گروه یا کانال جدا خودداری نمایید.

دکمه بازگشت به بالا