اقتصادی

پیر امیدیار بنیانگذار ایرانی – فرانسوی شرکت eBay کیست؟

در این مطلب از پایگاه خبری امت پرس ، توضیحاتی درباره زندگینامه و فعالیت های پیر امیدیار کارآفرین و بنیانگذار شرکت eBay خواهیم داشت! با ما همراه باشید. پیر امیدیار (Pierre Omidyar) با نام کامل پیر مراد امیدیار کارآفرین ایرانی/فرانسوی، بنیانگذار و رئیس هیئت مدیره وبسایت حراج آنلاین ای‌ بی (ebay) متولد ۲۱ ژوئن سال ۱۹۶۷ میلادی در شهر پاریس کشور فرانسه می باشد.

پیر امیدیار
پیر امیدیار

مادر او، الهه میرجلالی امیدیار یک زبان‌ شناس مشهور و از استادان دانشگاه سوربن (واقع در در شهر پاریس پایتخت کشور فرانسه) بود؛ پدر وی نیز کوروش امیدیار جراح اورولوژی از دانشگاه جانز هاپکینز به عنوان قدیمی‌ ترین و یکی از معتبرترین دانشگاه های تحقیقاتی ایالات متحده آمریکا (واقع در شهر بالتیمور در ایالت مریلند ایالات متحده آمریکا) بود که به دلیل شغل وی مجبور به به مهاجرت از پاریس به ایالت مریلند ایالات متحده آمریکا شدند. بد نیست بدانید نام او در کودکی پرویز بود اما پس از مهاجرت به ایالات متحده آمریکا به پیر تغیر داد!

علاقه‌ پیر امیدیار به رایانه در دبیرستان سنت اندروی مریلند و در کلاس نهم شکوفا شد… او اولین برنامه رایانه‌ ای خود را در سن ۱۴ سالگی و در کتابخانه دبیرستان سنت اندروی مریلند نوشت! جالب است بدانید او در کلاس‌ های مدرسه حاضر نمی‌ شد و برای کار با رایانه به آزمایشگاه می‌ رفت! وی بارها به دلیل غیبت جریمه شده بود.

پیر امیدیار
پیر امیدیار

مدیر دبیرستان سنت اندروی مریلند که علاقه پیر امیدیار به رایانه و برنامه‌ نویسی را دیده بود به جای مقابله با آن تصمیم گرفت او را در این مسیر هدایت کند. او از پیر خواست برای کتابخانه دبیرستان سنت اندروی مریلند برنامه‌ ای بنویسد که خودش کارت‌ های راهنمای کتاب را چاپ کند! پیر امیدیار در قبال انجام این کار، ساعتی ۶ دلار هم دستمزد گرفت… البته هرچند این مبلغ، مبلغ زیادی نبود اما انگیزه‌ ای شد برای تلاش هدفمند در این زمینه.

پیر امیدیار پس از دریافت دیپلم، تحصیلات دانشگاهی خود را در تافتس ماساچوست گذراند؛ وی فارغ التحصیل مقطع لیسانس رشته علوم کامپیوتر می باشد.

پیر امیدیار
پیر امیدیار

پیر امیدیار بنیانگذار و رئیس هیئت مدیره وبسایت حراج آنلاین ای‌ بی (ebay ؛ مستقر در سن خوزه ایالت کالیفرنیا) به عنوان اولین و معروف ترین وبسایت مخصوص حراج و خرید و فروش اینترنتی می باشد. eBay یک تجارت چند میلیارد دلاری است که از سال ۲۰۱۹ میلادی در ۳۲ کشور جهان فعالیت دارد. وبسایت ای‌ بی (eBay) یک وبسایت حراج و خرید و فروش آنلاین است که در آن افراد گوناگون و مشاغل مختلف از سراسر نقاط جهان، طیف گسترده ای از کالاها را خرید و فروش می کنند…

پیر امیدیار
پیر امیدیار

جالب است بدانید اولین کالایی که در وبسایت حراج اای‌ بی (eBay) به فروش رفت، یک روان‌ نویس نشانگذار لیزری شکسته بود که به مبلغ ۱۴.۸۳ دلار قیمت‌ گذاری شده بود! درحالی‌ که پیر امیدیار متعجب بود چه کسی ممکن است بابت یک روان‌ نویس نشانگذار لیزری شکسته پول بدهد، خریدار به او اطمینان داد که او کلکسیون روان‌ نویس‌ های لیزری خراب را جمع‌ آوری می کند!

بد نیست بدانید وبسایت ای‌ بی تا اواخر سال ۱۹۹۸ میلادی، با دارا بودن بیش از ۱/۲ میلیون عضو، حجم معاملاتی در حدود ۷۵۰ میلیون دلاری و همچنین سودی در حدود ۸ میلیون دلاری را تجربه کرده بود… همچنین در سال ۲۰۰۵ میلادی نیز با بیش از ۶۰۰۰ کارمند، ۴۶ میلیون مشتری ثبت شده و ۴۴۱ میلیون دلار سود خالص را به خود اختصاص داد!

پیر امیدیار
پیر امیدیار

در سال ۲۰۱۵ میلادی، بیش از ۲۶۵ میلیون تراکنش خرید و فروش از طریق وبسایت eBay ثبت شد! در سال ۲۰۱۶ میلادی نیز درآمد خالص سالانه این وبسایت در بازار جهانی بیش از ۸.۵ میلیارد دلار بود…! در حال حاضر بسیاری از شرکت‌ های بزرگ دنیا برای قیمت‌ گذاری کالاها و خدمات خود از وبسایت eBay استفاده می‌ کنند.

پیر امیدیار در سال ۱۹۹۸ میلادی و در حالی که تنها ۳۱ سال سن داشت، به عنوان ثروتمندترین فرد ایرانی در جهان شناخته شد! او همچنین در سال ۱۹۹۹ میلادی نیز به عنوان برنده جایزه ملی کارآفرین سال انتخاب شد.

پیر-امیدیار
پیر-امیدیار

 

در سال ۲۰۰۹ میلادی، پیر امیدیار چیزی در حدود ۲ میلیون دلار به بنیاد ویکی‌ مدیا کمک کرد! جالب است بدانید او با درآمدی که به دست آورده بود، به فکر امور خیریه افتاد تا اینکه موسسه Omidyar Network را به این منظور پایه گذاری کرد…

براساس اطلاعات منتشر شده از سوی نشریه فوربز، پیر امیدیار ۱۴۱ مین شخص ثروتمند در جهان و ۴۷ مین شخص ثروتمند در ایالات متحده آمریکا است! همچنین او ثروتمندترین ایرانی در جهان است! در سال ۲۰۱۱ میلادی، جایزه دکترای افتخاری دانشگاه تافتس به پیر امیدیار اختصاص یافت.

 

 

لینک کوتاه این مطلب: https://ommatpress.ir/?p=4242

(برای کپی کردن، روی لینک کلیک کنید)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی الفاظ رکیک، ناسزا و تهمت باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

از گذاشتن لینک گروه یا کانال جدا خودداری نمایید.

دکمه بازگشت به بالا