اقتصادی

تاریخچه برند ارج + داستان تاسیس شرکت تولیدکننده لوازم خانگی

در این مطلب از پایگاه خبری امت پرس ، توضیحاتی درباره تاریخچه و فعالیت های برند تولیدکننده لوازم خانگی ارج خواهیم داشت! با ما همراه باشید. برند تولیدکننده لوازم خانگی ارج به عنوان قدیمی ترین سازنده لوازم خانگی در ایران (با قدمت ۸۳ سال) فعالیت خود را به سرپرستی خلیل ارجمند، استاد دانشکده فنی دانشگاه تهران در سال ۱۳۱۶ شمسی آغاز کرد.

 ارج
ارج

جالب است بدانید آغاز فعالیت ارج در عرصه تولید لوازم خانگی، در یک کارگاه کوچک در خیابان سی متری تهران (نزدیک میدان دروازه قزوین) با همراهی ۸ کارگر ساده بود که به طراحی و ساخت صندلی‌ های تاشو مشغول بود! البته این شرکت، کارهای آهنگری، ریخته‌ گری و جوشکاری نیز انجام می داد. خلیل ارجمند پیش از پایه گذاری کارخانه ارج، در میدان شوش تهران مشغول به فرغون‌ سازی بود.

 ارج
ارج

خلیل ارجمند در پاییز سال ۱۳۲۳ شمسی و در حالی که تنها ۳۵ سال سن داشت، در اثر حادثه ای که در حین آزمایش یک ماشین در کارخانه رخ داد، جان خود را از دست داد… شکوفایی کارخانه ارج در زمان خلیل ارجمند و همچین بعد از او ادامه پیدا کرد.

در دهه ۱۳۵۰ شمسی، شرکت ارج به ساخت لوازم خانگی از جمله آب‌ گرمکن برقی، یخچال، بخاری، ماشین رختشویی و همچنین کولر روی آورد. در این دهه ارج موفقیت های چشمگیری را به خود اختصاص داد؛ به گونه ای که در سال ۱۳۵۴ شمسی، قریب به ۲۳۰۰ پرسنل در این کارخانه مشغول به کار بودند!

درباره انتخاب نام ارج بد نیست بدانید افزون بر اینکه از اول نام خانوادگی خلیل ارجمند گرفته شده بود، نشانگر سه واژه آهنگری، ریخته گری و جوشکاری بود و است! نام این شرکت به‌ عنوان سازنده بزرگ محصولات لوازم خانگی در ایران در رسانه های آن زمان آوازه ی فراوان و گسترده ای داشت؛ تبلیغات شرکت ارج با عنوان ” ارج؛ نامی که می شناسید و به آن اطمینان دارید ” شهرتی فراگیر داشت.

 ارج
ارج

پس از درگذشت خلیل ارجمند، مدیریت این کارخانه تا پیروزی انقلاب اسلامی ایران، بر عهده برادران ارجمند بود (خلیل ارجمند، برادر بزرگ تر این خانواده بود). برادران ارجمند متشکل از سه برادر به نام های خلیل ارجمند، اسکندر ارجمند و سیاوش ارجمند اهل صنعت و کارآفرین بود که تحصیل‌ کرده در ایالات متحده آمریکا و اروپا بودند. جالب است بدانید کارگران مشغول در واحدهای صنعتی ارجمند، بیش از پنج هزار نفر بودند!

تا سال ۱۳۵۷ شمسی، ارج تعداد کارکنان خود را به سه هزار نفر افزایش داد و به عنوان بزرگ‌ ترین کارخانه صنعتی خاورمیانه شناخته شد.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران در سال ۱۳۵۷ شمسی، کارخانه ارج در جریان مصادره اموال و دارایی‌ ها و به سبب بدهی به سازمان صنایع ملی ایران منتقل گردید و پس از آن به سوی ورشکستگی پیش رفت… براساس گزارش های منتشر شده، این شرکت در دهه ۱۳۷۰ شمسی با یک اختلاس ۲۰ میلیارد تومانی نیز مواجه شد!

 ارج
ارج

پس از سال ۱۳۷۴ شمسی، عمده سهام کارخانه ارج بر اثر بدهی های گسترده به وزارت صنعت، معدن و تجارت و بانک صنعت و معدن، به بانک ملی ایران واگذار شد اما مشکلات این کارخانه رفع نشد و بدهی‌ های آن تا چند سال پیش به ۶۰ میلیارد تومان رسید که ۹۸ درصد این بدهی ها متعلق با بانک ها بودند!

کارخانه ارج در سال های گذشته برای حل بخشی از بحران خود، چند قطعه از زمین‌ های تحت تملک خود را فروخت و کارگران و کارمندان خود را نیز اخراج کرد. این کارخانه در سال‌ های دور  چیزی در حدود ۲۸۰۰ نیروی انسانی در اختیار داشت، این تعداد در سال ۱۳۸۹ شمسی به هزار نفر رسید! و در سال‌ های اخیر در مجموع ۴۵۰ نفر در این کارخانه مشغول به کار بودند که از این تعداد نفرات، تنها ۱۸۰ نفر آن نیروی رسمی کارخانه بودند.

سرانجام در پی بروز مشکلات مالی گوناگون، انبار کارخانه ارج در روز ۲۴ خرداد ماه سال ۱۳۹۵ شمسی، پلمب قضایی شد…!

 ارج
ارج

در اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۰ شمسی اعلام شد که برند ارج به‌ فروش رسیده است! و سرمایه‌ گذار جدید، به‌ دنبال زمین و تجهیزات برای خط تولید لوازم خانگی می باشد. پس از گذشت مدتی کوتاه، معاون قضایی دادستان کل جمهوری اسلامی ایران نیز در مصاحبه ای گفت: ” کارخانه ارج با چهار محصول خوب و با آخرین تکنولوژی روز شروع به کار خواهد کرد و مقدمات آن در حال اجرا می باشد. “

در تیر ماه سال ۱۴۰۰ شمسی اعلام شد که با اقدامات قضایی کارخانه ارج احیا شده‌ است.

لینک کوتاه این مطلب: https://ommatpress.ir/?p=6439

(برای کپی کردن، روی لینک کلیک کنید)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی الفاظ رکیک، ناسزا و تهمت باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

از گذاشتن لینک گروه یا کانال جدا خودداری نمایید.

دکمه بازگشت به بالا