گفتگوویژه

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس: حضور آمریکا امنیت عراق را تهدید می‌کند

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با تاکید بر اینکه نقش همه گروه‌ها باید در ساختار سیاسی عراق لحاظ شود، گفت: اگر عراقی‌ها ساختار مذهبی، سیاسی و قومی حاکم را در تقسیم قدرت به نحو عادلانه رعایت نکنند، چالش ها ادامه خواهد داشت.

جلیل رحیمی جهان آبادی در گفت و گو با خبرنگار شفقنا در خصوص تحولات اخیر عراق، گفت: کشور عراق دموکراسی نوپا و شکننده‌ای دارد و ترکیب قومی و مذهبی در این کشور از زمان تشکیل تا الان، چالش‌های زیادی را ایجاد کرده و عراق را محل ظهور و بروز دخالت کشورهای مختلف قرار داده است؛ البته بعد از هر انتخاباتی، اختلافات و اعتراضاتی را شاهد بوده‌ایم اما این بار چالش‌ها عمیق تر است؛ چراکه تفاوت آراء نسبت به انتخابات قبلی بسیار آشکار است و برخی از طیف‌های سیاسی کرسی‌های زیادی را از دست دادند و ابهامات زیادی پیرامون نتایج انتخابات وجود دارد که به چالش‌های خیابانی منجر شده است.

او در ادامه افزود: به نظر من بعضی از قدرت‌های بزرگ از جمله آمریکا به دنبال این هستند که عراق دچار چالش شود تا از این بحران برای حضور مجدد سوءاستفاده کنند و ساختار سیاسی عراق را ضعیف و شکننده جلوه دهند. مجموع این مسائل یعنی هم دموکراسی نوپا و هم دخالت قدرت های بزرگ و ساختار متنوع قومی، سیاسی و مذهبی، دست به دست هم داده و این شرایط بحرانی را ایجاد کرده است.

نقش همه گروه‌ها در ساختار سیاسی کشور لحاظ شود

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با تاکید بر تقویت حکومت مرکزی عراق، گفت: ساختار سیاسی حاکم در عراق، توان اعمال سلطه و قدرت در همه مناطق و در بین همه طیف‌ها را ندارد؛ بنابراین حکومت مرکزی عراق باید تقویت شود و به همان میزان هم باید نقش همه گروه‌ها، اقوام، مذاهب و طیف‌های سیاسی در ساختار سیاسی این کشور لحاظ شود زیرا تا زمانی که هر طیفی در عراق به دنبال حذف دیگری باشد،عراق روی آرامش را نخواهد دید.

رحیمی جهان آبادی ادامه داد: همچنین عراق باید روابط خود را با آمریکا به گونه‌ای تنظیم کند که محل چالش و منازعه قرار نگیرد. آمریکا به دلیل حمایت‌های گسترده‌ای که از اسرائیل انجام می‌دهد و هم به دلیل چالش‌هایی که با برخی از کشورهای منطقه دارد، حضورش برای امنیت و توسعه عراقی ها دردسرساز است؛ بنابراین به هر میزان که بتوانند استقلال سیاسی خود را در مقابل مداخلات امریکا حفظ نموده و حقوق تمام طیف‌های سیاسی را رعایت کنند، به ثبات خواهند رسید؛ اما حضور آمریکا، تضعیف حکومت مرکزی و نادیده گرفتن حقوق یکدیگر در فضای سیاسی، چالش ها را تداوم می دهد و حتی ممکن است به وضعیت بدتری هم ختم شود.

عراق به سمت گفت و گو حرکت کند

نائب رئیس فراکسیون مستقلین مجلس یازدهم در خصوص آینده وضعیت عراق گفت: نمی توان آینده مجموعه سیاسی عراق را که عوامل متعددی در سرنوشت آن دخیل است پیش بینی نمود؛ ممکن است بازیگران تصممیات مختلفی را اتخاذ کنند؛ اما عراق هر چه به سمت گفت و گو، عقلانیت و رعایت حقوق طیف‌های سیاسی و قطع نفوذ امریکا حرکت کند ثبات بیشتری خواهد داشت اما اگر باب گفت و گو را به روی هم ببندند و هر کس بخواهد با تظاهرات و تجهیزات نظامی و پهپاد به دیگری حمله کند، مسلما به نتیجه‌ای نمی رسند و حتی ممکن است تمامیت ارضی و امنیت ملی عراق را تهدید کنند.

رحیمی جهان آبادی در پایان خاطرنشان نمود: عراق به عنوان کشور همسایه ایران که اشتراکات دینی، تاریخی و فرهنگی زیادی با یکدیگر داریم، برای ما حائز اهمیت است و جمهوری اسلامی ایران همواره تاکید به حفظ تمامیت ارضی عراق و عدم دخالت بیگانگان در این کشور داشته است. البته خود عراقی ها این درک را دارند تا شرایط خودشان را مدیریت کنند و می دانند که اگر ساختار مذهبی، سیاسی و قومی حاکم را در تقسیم قدرت به نحو عادلانه رعایت نکنند چالش ها ادامه خواهد داشت.

لینک کوتاه این مطلب: https://ommatpress.ir/?p=336

(برای کپی کردن، روی لینک کلیک کنید)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی الفاظ رکیک، ناسزا و تهمت باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

از گذاشتن لینک گروه یا کانال جدا خودداری نمایید.

دکمه بازگشت به بالا