ویژهگفتگو

متاسفانه با کمبود ظرفیت پزشک مواجه هستیم

استاد جامعه شناسی براین باور است: باید زیرساختی برای افزایش ظرفیت پزشکی ایجاد شود. اساتیدی که آموزش می دهند باید ارتقا پیدا کنند و متون متناسب با دستاوردهای پزشکی آپدیت شوند. همچنین تسهیلات لازم برای اینکه یک آموزش پزشکی مطلوب اتفاق بیفتد.

میثم مهدیار  استاد جامعه شناسی در گفتگو با امت پرس، در پاسخ به این پرسش، با توجه به بحران سالمندی جمعیت در آینده نزدیک و همچنین اوج گرفتن بیماری های مختلف از جمله کرونا کاهش ظرفیت تخصصی را شاهد هستیم. نهادهای نظارتی و وزارت بهداشت باید چه عملکرد و اقدامی در این زمینه داشته باشند که از این موضوع رفع و رجوع شود؟ گفت: یکی از عوامل کمبود پزشک، کمبود پذیرش است یعنی ظرفیت پذیرش پزشکی پایین است و یکی از دلایل پایین بودن ظرفیت پزشکی تعارض منافعی است که در وزارت بهداشت برای تعیین ظرفیت پزشکی وجود دارد. این تعارض منافع باید مدیریت شود و تعیین ظرفیت پزشکی به دست وزارتخانه که غالبا پزشک و پزشک متخصص هستند و خیلی از آنها کسب و کار خصوصی در حوزه پزشکی و سلامت دارند، باید مدیریت شود و این تعارض منافع باید رفع شود. به این صورت که خود افراد در این سیاست گذاری دخالت نداشته باشند.

وی ادامه داد: به نظر من، با توجه به فضایی که حاکم شده است باید از تسلط وزات بهداشت این موضوع خارج شود. یعنی پزشک ها در تعیین ظرفیت پزشکی نباید دخالتی داشته باشند. آمایشی باید صورت بگیرد و فارغ از اینکه ما به چه تعداد پزشک نیاز داریم که خوشبختانه این اتفاق در حال انجام دادن است و وزارت بهداشت دارد تعیین ظرفیت می کند که باید ساز و کار این موضوع مشخص شود. به عنوان مثل به ازای این تعداد از جمعیت کشور باید این تعداد پزشک پذیرش شوند. همین امر باید شکل و وجه قانونی و برنامه ایی به خود بگیرد یعنی اگر سلیقه ای در این بین باشد باید سلیقه قانون باشد نه شخص پزشک و یا نهاد.

مهدیار با اشاره به اینکه متاسفانه در وزارت بهداشت در خصوص پزشکان بی قانونی و بی ضابطی وجود دارد اظهار کرد: با توجه به جو حاکم و سلیقه ایی که در وزارتخانه مشاهده می شود می توان به صراحت عنوان کرد که بی قانونی در آن وجود دارد.

این استاد دانشگاه در پاسخ به این پرسش، با توجه به نیاز روزافزون کشور به خدمات پزشکی، آیا وزارت بهداشت برای ارائه خدمات به جمعیت رو به پیری کشور و همچنین ظرفیت بیماران کشورهای همسایه و توریسم سالمت، اجازه افزایش ظرفیت پزشک تخصص را خواهد داد، بیان کرد: باید زیرساختی برای افزایش ظرفیت پزشکی ایجاد شود. اساتیدی که آموزش می دهند باید ارتقا پیدا کنند و متون متناسب با دستاوردهای پزشکی آپدیت شوند. همچنین تسهیلات لازم برای اینکه یک آموزش پزشکی مطلوب اتفاق بیفتد باید فراهم شود. افزایش ظرفیت پزشکی صرفا به افزایش تعداد پذیرش پزشکی برنمی گردد بلکه تنظیم شرایط لازم برای ارتقا کیفیت آموزش پزشکی برمی گردد.

وی با اشاره به اینکه، در حال حاضر کشور با پیری جمعیت مواجه است و قشر کثیری از متولدین دهه پنجاه و شصت، نیازمند خدمات پزشکی هستند، با توجه به اینکه در این دهه ها بیشترین جمعیت کشور وجود دارد، در زمینه ارائه خدمات پزشکی چه تغییر جدی ای باید رخ بدهد؟ پاسخ  داد: متاسفانه در حال حاضر ظرفیت پزشکی کمی در جامعه داریم. تعداد پروانه های مطب پزشک عمومی و پزشک تخصصی ما پایین است که در این امر شکی نیست. همانطور که مشاهده می کنید جمعیت ما رو به پیری می رود و پیر شدن جمعیت نیاز به خدمات پزشکی را افزایش می دهد. اگر این دو شرط در هم ضرب می شوند و یک شرایط خاصی را پدید می آورند که نیازمند تمهید تعداد مناسب پزشک در جامعه باید باشیم.

مهدیار در پایان اذعان کرد: افزایش پزشک باید از چند طریق اتفاق بیفتد. خدمات بیمه ای یعنی سیاست گذاری بیمه باید به سمتی باشد که اگر قرار است خدمات پزشکی در اختیار سالمند قرار گیرد بیمه بتواند جبران خدمات کند. دوم، تعداد مناسبی پزشک برای دهه های آینده تربیت شده باشند و تربیت یک پزشک متخصص حداقل بیش از 12 سال زمان می برد یعنی اگر ما همین الان شروع به تربیت یک پزشک متخصص کنیم حدودا 12 سال دیگر آن پزشک می تواند وارد بازار کار شود چون 7 سال عمومی خوانده است و دوره های رزیدنتی و طرح را که بگذراند حدود 12 الی 13 سال ممکن است طول بکشد پس از همین الان باید یک نگاه آینده پژوهانه ای وجود داشته باشد پس هم در آموزش، جذب و ظرفیت جذب پزشکی باید تمهیداتی صورت بگیرد و همینطور در بحث سیاست گذاری بیمه باید مکانیسم هایی را داشته باشیم که اولا کمتر افراد مسن ما دچار بیماری شوند و اگر دچار بیماری شدند و به پزشک مراجعه کردند امکان جبران خدمات پزشک از طریق بیمه فراهم باشد که ما در ارائه خدمات دچار مخاطره نشویم.

گفتگو: زهرا ترابی

امتیاز به این مطلب post

لینک کوتاه این مطلب: https://ommatpress.ir/?p=5821

(برای کپی کردن، روی لینک کلیک کنید)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی الفاظ رکیک، ناسزا و تهمت باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

از گذاشتن لینک گروه یا کانال جدا خودداری نمایید.

دکمه بازگشت به بالا