مذهبی

چرا لقب عقیله بنی هاشم را به حضرت زینب(س) دادند؟

دکتر ضرابی گفت: «عقیله» زن با اصل و نسب، گرامی و نجیب زاده بوده و در حالت کلی به هر چیز گرامی، ارجمند و نفیس گفته می شود. عقیله در کاربرد به عنوان صفت برای یک بانو است که در خاندان خود قابل احترام باشد.

پایگاه خبری امت پرس، حضرت زینب (س) شخصیت بزرگواری در تاریخ اسلام است که می‌تواند برای تمام افراد جامعه اعم از زن و مرد الگوی رسیدن به سعادت و رستگاری باشد.حضرت زینب کبری (س) سومین فرزند و دختر بزرگ خانه امام علی (ع) و فاطمه (س) و یکی از شخصیت‌های بی نظیر و مؤثر عالم اسلام است که در روز پنجم جمادی الاولی سال پنجم یا ششم هجری قمری در محله بنی هاشم شهر مدینه منوره دیده به جهان گشودند. «زینب» به معنای زینت پدر، نامی است که خداوند برای خانم زینب کبری انتخاب کرد، که با انجام رسالت خویش زینت بخش تاریخ و موجب افتخار و سرافرازی خاندان وحی و ولایت گشت و در تاریخ کربلا که تاریخ جاودانگی اسلام و تشیع می‌باشد، درخشان و جاودانه گردید، لذا در این خصوص با حجت الاسلام دکتر «ایمان ضرابی» پژوهشگر و استاد حوزه و دانشگاه گفت و گویی انجام دادیم که در ادامه مشروح آن تقدیم حضورتان می شود

در خصوص مهمترین ویژگی های حضرت زینب(س)، کینه و القاب وی توضیخ بفرمایید؟

حضرت زینب (س) ویژگی های شصیتی خاص و منحصر به فردی داشتند که نمی توان در این زمان کوتاه بطور کامل به همه آنها پرداخت اما به اختصار به گوشه ای از این ویژگی ها اشاره می کنیم، یکی از این ویژگی ها، تقویت  «روحیه اعتماد به نفس» اطرافیان بود، در مسافرت‏ها و نيز در حوادث تلخ، آن چه بيش از هر چيز براى انسان لازم است، روحيه و دلگرمى است. اگر انسان براى انجام كارهاى مهم و حساس روحيه نداشته باشد، آن كار با موفقيت انجام نشده و به نتيجه نخواهد رسيد و چه بسا با شكست نيز مواجه شود. يكى از بارزترين اوصاف حضرت زينب (س) تقویت روحيه خودباوری و اعتماد به نفس  دیگران بود،  وی بعد از شهادت مادر، روحيه بخش پدر و برادران بود، در شهادت برادرش امام حسن (ع) نقش مهمى  در تسلاى بازماندگان ايفا كرد.

پس از شهادت امام حسين (ع) و در طول دوران اسارت، اين صفت نيكوى زينب (ع)  بيشتر ظهور كرد. او پيوسته ياور غم ديدگان و پناه اسيران بود، از گودى قتلگاه تا كوچه‏هاى تنگ و تاريك كوفه، از مجلس ابن زياد تا ستم كده يزيد، در همه جا فرشته نجات اسرا بود. او حتى تسلى بخش دل امام سجاد (ع) بود، آن جا كه مى‏گفت:[اى پسر برادر!] آن چه مى‏بينى (شهادت پدر) تو را بى تاب نسازد. به خدا سوگند! اين عهد رسول خدا با جد، پدر و عمويت است.بیهوده نیست که سالروز تولد آن بانوی بزرگ را روز پرستار نامیدند چرا که او پرستاری بود که با روحیه بخشی، زخم های روان را التیام می بخشید.

بارزترين  ویژگی حضرت زینب (س) کدام ویژگی ایشان بود؟

 يكى از بارزترين اوصاف انسان‏هاى كامل، صبر و بردبارى در فراز و نشيب‏هاى روزگار و تلخى‏هاى دوران است. قرآن كريم در آيات متعددى به صابران بشارت داده و پاداش‏هاى فراوان آن‏ها را يادآورى نموده است. حضرتزينب (س)از اين جهت در اوج كمال قرار دارد. تا جایی که در زيارتنامه آن حضرت مى‏خوانيم: ملائكه آسمان از صبر تو به شگفت آمدند. مخصوصا در ماجراى كربلا آن چنان صبر، رضا و تسليم از خود نشان دادند، كه ضرب المثل صبر و صبوری شدند.

در مجلس ابن زياد؛ آن گاه كه آن ملعون با نيش زبانش نمك به زخم او مى‏پاشد و براى آزردن او مى‏گويد :كار خدا را با برادر و خانواده‏ات چگونه يافتى؟ او در واقع با تعريض مى‏خواهد بگويد كه ديدى خدا چه بلايى به سرتان آورد؟ زينب (س)در پاسخ درنگ نمى‏كند، با آرامشى كه از صبر و رضاى قلبى او حكايت داشت فرمود:« ما رايت الا جميلا جز زيبايى نديدم.» ابن زياد از پاسخ يك زن اسير در شگفت مى‏ماند و ا ز اين همه صبر و استقامت و تسليم او در مقابل مصيبت‏ها متعجب مى‏شود و قدرت محاجه را از دست مى‏دهد.

فصاحت و بلاغت

 یکی از امتیازات رهبرجریان یا حرکت فکری در بحران ها داشتن فن بیان قوی است .این یکی از ویژگی های زینب(س) بود که چون پدر بزرگوارش صاحب فصاحت و بلاغت قوی بود که زبانزد اهل فن بودند .«خزيم اسدى» مى‏گويد: متوجه زينب شدم، به خدا سوگند زنى را كه سر تا پا شرم و حيا باشد، سخنران ‏تر از او نديدم، گويى زينب از زبان على (ع) سخن مى‏گفت، .پير مردى را در كنار خود ديدم كه بر اثر گريه محاسنش غرق اشك شده بود و مى‏گفت: پدر و مادرم فداى شما باد، پيرمردان شما بهترين پيرمردها، جوانان شما برترين جوان‏ها و زنان شما نيكوترين زنان هستند. نسل شما بهترين نسلى است كه نه خوار مى‏گردد و نه شكست مى‏پذيرد.

عقیله یکی از القاب حضرت زینب (س) بود این واژه به چه معنایی  است؟

زينب  در لغت عرب به معنی ،پاكيزگي؛ نام درختي خوشبو و خوش منظر.« زین أب» یعنی زینت پدر که در تاریخ نام چند تن از زنان نامدار صدر اسلام بوده است .یکی از القاب حضرت عقیله بنی هاشم است، «عقیله» زن با اصل و نسب، گرامی و نجیب زاده بوده و در حالت کلی به هر چیز گرامی ، ارجمند و نفیس گفته می شود. عقیله در کاربرد به عنوان صفت برای یک بانو، معنی زن کریمه ای را می دهد که در میان خاندان و خویشاوندان خویش، بسیار عزیز، ارجمند و قابل احترام باشد. همچنین در فرهنگ عربی عقیله به زن خردمندی می گویند که مسائل را با صبر و خرد بالا حل و فصل کرده  و در کارش دوراندیشی و آینده نگری داشته باشد. به همین دلیل حضرت زینب کبری (س) در فرهنگ اسلام و در میان اعراب لقب  عقیله بنب هاشم را گرفت.

5/5 - (2 رای)

لینک کوتاه این مطلب: https://ommatpress.ir/?p=5583

(برای کپی کردن، روی لینک کلیک کنید)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی الفاظ رکیک، ناسزا و تهمت باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

از گذاشتن لینک گروه یا کانال جدا خودداری نمایید.

دکمه بازگشت به بالا