مذهبی

نظر عالمان بزرگ شیعه درباره نماز امام زمان (عج) چیست؟

در این مطلب از امت پرس، به توضیحاتی درباره نظر عالمان بزرگ شیعه درباره نماز امام زمان (عج) خواهیم پرداخت، با ما همراه باشید.

آیا نماز امام زمان (عج) سند دارد؟ چگونه خوانده می‌شود؟ چرا در این نماز، صد بار «ایاک نعبد و ایاک نستعین» می‌گوییم؟

نماز امام زمان شامل دو رکعت نماز و یک دعا خواهد بود. آیه «إیاکَ نَعْبُدُ وَ إیاکَ نَسْتَعین» که قسمتی از سوره حمد است، در این نماز صد بار تکرار می‌شود. نماز امام زمان تفاوت‌هایی با نماز‌های روزانه دارد؛ ولی در کلیت امر، نمازی مشابه آن‌هاست.

برخی از عالمان بزرگ شیعه در کتاب‌های خود، نمازی را با عنوان نماز امام زمان (عج) نقل کرده‌اند که در این‌جا تعدادی از آن‌ها اشاره می‌شود:
الف. قطب الدین راوندی (متوفای ۵۷۳ ق‏) می‌گوید: نماز امام زمان (عج)؛ دو رکعت است. در هر رکعت، سوره حمد یک‌بار خوانده می‌شود، نمازگزار وقتی به آیه «إِیَّاکَ‏ نَعْبُدُ وَ إِیَّاکَ‏ نَسْتَعِینُ‏» رسید، آن‌را صد بار تکرار می‌کند. بعد از نماز صد مرتبه صلوات بفرستد و سپس حاجت خود را بخواهد. [۱]
ب. سید ابن طاووس (متوفای ۶۶۴ ق‏): نماز امام زمان؛ دو رکعت است که در هر رکعت یک‌بار سوره حمد – البته آیه «إِیَّاکَ‏ نَعْبُدُ وَ إِیَّاکَ‏ نَسْتَعِینُ‏»، صد مرتبه خوانده می‌شود- و سپس بعد از آن سوره اخلاص (قل هو الله احد…) را می‌خوانند و پس از نماز این دعا را خوانده می‌شود: «اللَّهُمَّ عَظُمَ الْبَلَاءُ وَ بَرِحَ الْخَفَاءُ وَ انْکَشَفَ الْغِطَاءُ وَ ضَاقَتِ الْأَرْضُ بِمَا وَسِعَتِ السَّمَاءُ وَ إِلَیْکَ یَا رَبِّ الْمُشْتَکَى وَ عَلَیْکَ الْمُعَوَّلُ فِی الشِّدَّةِ وَ الرَّخَاءِ اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ الَّذِینَ أَمَرْتَنَا بِطَاعَتِهِمْ وَ عَجِّلِ اللَّهُمَّ فَرَجَهُمْ بِقَائِمِهِمْ وَ أَظْهِرْ إِعْزَازَهُ یَا مُحَمَّدُ یَا عَلِیُّ یَا عَلِیُّ یَا مُحَمَّدُ اکْفِیَانِی فَإِنَّکُمَا کَافِیَایَ یَا مُحَمَّدُ یَا عَلِیُّ یَا عَلِیُّ یَا مُحَمَّدُ انْصُرَانِی فَإِنَّکُمَا نَاصِرَایَ یَا مُحَمَّدُ یَا عَلِیُّ یَا عَلِیُّ یَا مُحَمَّدُ احْفَظَانِی فَإِنَّکُمَا حَافِظَایَ یَا مَوْلَایَ یَا صَاحِبَ الزَّمَانِ ثَلَاثَ مَرَّاتٍ الْغَوْثَ الْغَوْثَ الْغَوْثَ أَدْرِکْنِی أَدْرِکْنِی أَدْرِکْنِی الْأَمَانَ الْأَمَانَ الْأَمَان». ‏ [۲]
ج. عاملی کفعمی (متوفای ۹۰۵ ق‏): نماز امام زمان؛ دو رکعت است، دارای یک حمد که آیه «إِیَّاکَ‏ نَعْبُدُ وَ إِیَّاکَ‏ نَسْتَعِینُ» را صد مرتبه می‌خوانند، سپس سلام داده و صد مرتبه بر پیامبر صلوات می‌فرستند. [۳]
د. شیخ حُرّ عاملى (متوفای ۱۱۰۴ ق):‏ نماز مهدی (عج): دو رکعت است؛ نمازگزار در هر رکعت سوره حمد تا آیه «إِیَّاکَ‏ نَعْبُدُ وَ إِیَّاکَ‏ نَسْتَعِینُ‏» را می‌خواند، پس از آن این آیه را صد مرتبه خوانده، سپس سوره حمد را تمام می‌کند و بعد از آن سوره اخلاص را یک‌بار می‌خواند. [۴]
به هر حال، با توجه به این‌که تکرار یک آیه در نوافل به صحت آن اشکالی وارد نمی‌کند، می‌توان نماز با این کیفیت ویژه را به قصد رجاء (به امید رسیدن به ثواب) خواند؛ و تکرار «ایاک نعبد و ایاک نستعین» هم شاید به همان دلیلی باشد که برای تکرار صد تکبیر در ابتدای زیارت جامعه بیان شده است، و آن این‌که تکرار چنین کلماتی که پرستش را تنها ویژه پروردگار می‌داند، از ایجاد توهمات شرک‌آمیز نسبت به پیشوایان دینی جلوگیری خواهد کرد.
نماز امام زمان از نماز‌های مستحبی شیعیان که دو رکعت است و آیه «إیاکَ نَعْبُدُ وَ إیاکَ نَسْتَعین» از سوره حمد در آن صد بار تکرار می‌شود.
در آداب مسجد جمکران به خواندن این نماز توصیه شده است. این نماز را سید بن طاووس در دو کتابش نقل کرده و در یکی از آنها، سند این نماز را یکی از توقیعات امام زمان (عج) بیان کرده است. نماز امام زمان (عج) دو بخش کلی دارد؛ دو رکعت نماز و دعای بعد از نماز امام زمان. این نماز برای رفع مشکلات و مستجاب شدن دعا‌ها پیشنهاد شده است.

بیشتر بخوانید:

چگونه نماز امام زمان را اقامه کنیم؟

نماز امام زمان شامل دو رکعت نماز و یک دعا خواهد بود. آیه «إیاکَ نَعْبُدُ وَ إیاکَ نَسْتَعین» که قسمتی از سوره حمد است، در این نماز صد بار تکرار می‌شود. نماز امام زمان تفاوت‌هایی با نماز‌های روزانه دارد؛ ولی در کلیت امر، نمازی مشابه آن‌هاست.

نماز امام زمان؛ یک نماز پر فضیلت

درباره نماز امام زمان و ثواب آن باید گفت که اقامه این نماز از جمله مناسک مسجد جماران است. در کتاب بحار الانوار به همت آیت الله مجلسی، یک حکایت از شخصی با نام حسن بن مثله روایت شده است. مطابق با این روایت، اقامه نماز امام زمان در مسجد جمکران، برابر با اقامه این نماز در خانه خداوند در مکه است. همچنین باید بدانید برای گرفتن حاجت و مستجاب شدن دعا، اقامه نماز امام زمان در شب‌های جمعه توصیه شده است. کیفیت و چگونگی اقامه نماز صاحب الزمان (عج) را در ویدئو زیر پیگیری نمایید:
فضیلت دعای بعد از نماز امام زمان برای شیعیان
دعای پس از نماز صاحب الزمان (عج) چیست؟ همانطور که گفتیم یکی از اعمال مستحبی پرفضیلت که با یاد و ذکر امام زمان (عج) انجام می‌شود، اقامه نماز صاحب الزمان است؛ لذا باید پس از اقامه دو رکعت نماز، دعای آن را قرائت کنید.

متن و ترجمه دعای بعد از نماز امام زمان

متن عربی و ترجمه این دعا به شرح زیر است:

اللّٰهُمَّ عَظُمَ الْبَلَاءُ، وَبَرِحَ الْخَفَاءُ، وَانْکَشَفَ الْغِطَاءُ، وَضَاقَتِ الْأَرْضُ بِمَا وَسَعَتِ السَّماءُ
خدایا! بلا بسی بزرگ شده و سختی‌های نهان آشکار گشته و پرده برافتاده و زمین با آنچه آسمان فرا گرفته، تنگ شده

وَ إِلَیْکَ یَا رَبِّ الْمُشْتَکَىٰ، وَعَلَیْکَ الْمُعَوَّلُ فِى الشِّدَّةِ وَالرَّخَاءِ، اللّٰهُمَّ صَلِّ عَلَىٰ مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ
پروردگارا! به‌سوی تو دادخواهی می‌کنیم و در سختی و آسانی تنها بر تو تکیه می‌زنیم. خدایا درود فرست بر محمّد و خاندان محمّد

الَّذِینَ أَمَرْتَنَا بِطَاعَتِهِمْ، وَعَجِّلِ اللّٰهُمَّ فَرَجَهُمْ بِقَائِمِهِمْ، وَأَظْهِرْ إِعْزَازَهُ
آنان که ما را به فرمان‌برداری از ایشان فرمان دادی. خدا! در فرج آنان به آمدن قائمشان شتاب فرما و عزّتش را نمایان ساز

یَا مُحَمَّدُ یَا عَلِىُّ، یَا عَلِىُّ یَا مُحَمَّدُ، اکْفِیانِى فَإِنَّکُمَا کَافِیَاىَ
یا محمّد یا علی، یا علی یا محمّد، کفایت نمایید مرا که کفایت‌کننده‌ام شما هستید

یَا مُحَمَّدُ یَا عَلِىُّ، یَا عَلِىُّ یَا مُحَمَّدُ، انْصُرَانِى فَإِنَّکُما نَاصِرَاىَ
یا محمّد یا علی، یا علی یا محمّد، یاری‌ام کنید که یاور من شمایید

یَا مُحَمَّدُ یَا عَلِىُّ، یَا عَلِىُّ یَا مُحَمَّدُ، احْفظَانِى فَإِنَّکُما حَافِظَاى
یا محمّد یا علی، یا علی یا محمّد، نگهدارم باشید که شما نگهدارم هستید

یَا مَوْلاىَ یَا صَاحِبَ الزَّمَانِ، یَا مَوْلاىَ یَا صَاحِبَ الزَّمانِ، یَا مَوْلَاىَ یَا صاحِبَ الزَّمَانِ

‌ای مولای من‌ای صاحب الزامان،‌ای مولای من‌ای صاحب الزامان،‌ای مولای من‌ای صاحب الزمان

الْغَوْثَ الْغَوْثَ الْغَوْثَ، أَدْرِکْنِى أَدْرِکْنِى أَدْرِکْنِى، الْأَمَانَ الْأَمَانَ الْأَمَانَ.
درخواست یاری دارم، درخواست یاری، درخواست یاری، مرا دریاب، مرا دریاب، مرا دریاب، امانم بده، امان، امان.

منابع:
[۱]. قطب الدین راوندی، سعید بن هبة الله، الدعوات (سلوة الحزین)، ص ۸۹، قم، انتشارات مدرسه امام مهدی (عج)، چاپ اول، ۱۴۰۷ ق.
[۲]. سید ابن طاووس، رضی الدین علی، جمال الأسبوع بکمال العمل المشروع، ص ۲۸۰، قم، دار الرضی، چاپ اول، بی‌تا.
[۳]. کفعمی، ابراهیم بن علی، البلد الأمین و الدرع الحصین، ص ۱۶۴، بیروت، مؤسسة الأعلمی للمطبوعات، چاپ اول، ۱۴۱۸ ق.
[۴]. شیخ حرّ عاملی، هدایة الامة إلی أحکام الأئمة، ج ۳، ص ۳۱۹، مشهد، مجمع البحوث الإسلامیة، چاپ اول، ۱۴۱۲ ق. ندایی که امام زمان (عج) هنگام ظهور می‌فرمایند چیست؟

لینک کوتاه این مطلب: https://ommatpress.ir/?p=16402

(برای کپی کردن، روی لینک کلیک کنید)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی الفاظ رکیک، ناسزا و تهمت باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

از گذاشتن لینک گروه یا کانال جدا خودداری نمایید.

دکمه بازگشت به بالا