مذهبیقرآن و عترت

نظر اسلام درباره شوخی چیست؟

در این مطلب از پایگاه خبری امت پرس ، توضیحاتی درباره  شوخی از نظر اسلام خواهیم داشت! با ما همراه باشید.

خندیدن و خنداندن به دور از رفتارها و الفاظ زشت، مانعی ندارد. اما نباید برای خندیدن به دروغ گفتن و مسخره کردن، بازی کردن با آبروی مردم، و … پرداخت.

خندیدن و خنداندن به دور از رفتارها و الفاظ زشت، مانعی ندارد. اما نباید برای خندیدن به  دروغ گفتن و مسخره کردن، بازی کردن با آبروی مردم، و … پرداخت. و اگر از این امور پرهیز کنیم، شوخی کردن و شاد کردن دیگران، بسیار مطلوب بوده و پیشوایان دینی ما نیز به آن می پرداخته اند که نمونه هایی از این نوع برخوردها بیان می شود:

۱- رسول گرامی اسلام در فرصتهای مناسب اصحاب و یاران خود را می خنداند و آنان را شاداب و سرحال نگه می داشت. یک روز رسول خدا به پیرزنی فرمود: چرا تلاش می کنی، پیرزنها به بهشت نمی روند.

آن زن ناراحت شد و گفت: یا رسول الله، من به بهشت نمی روم؟ رسول خدا در حالی که می خندید فرمود: همه جوان شده و وارد بهشت می گردند.

۲-  روزی پیامبر(ص) با امام علی علیه السلام در مجلسی، خرما تناول می فرمود و هسته های خرما را مقابل علی علیه السلام می گذاشت ، به گونه ای که اگر کسی وارد می شد فکر می کرد همه خرماها را علی علیه السلام خورده و آن حضرت چیزی تناول نفرموده است.

پیامبر خطاب به حضرت علی فرمود: « شما زیاد خرما خورده اید؟» حضرت علی جواب داد: « آن کس زیادتر خورده که خرما را با هسته آن تناول کرده است.» و لبخند بر لبان پیامبر نقش بست.

۳- روزی ابوبکر و عمر ، دو طرف حضرت علی علیه السلام راه می رفتند چون قد آن دو نفر کمی بلندتر از آن حضرت بود ، عمر جملاتی را به شوخی و طنز مطرح کرد و خطاب به حضرت گفت: اَنت فی بَینِنَا کَنُونِ « لَنا »علی! تو در میان ما، مثل حرف ” نون” در ” لنا” هستی.

حضرت علی علیه السلام بلافاصله پاسخ داد که : اِن لَم اَکُن اَنا اَنتُم « لا » یعنی اگر من نباشم ، شما چیزی نیستید چون “لا” یعنی “هیچ”.

۴-  قبول هدیه حلوا و شوخی کردن: روزی یکی از دوستان امام علی علیه السلام حلوایی تهیه کرد و از آن حضرت خواست تا تناول فرماید. امام فرمود: مناسبت آن چیست؟

جواب داد: امروز نوروز است.(روز عید است) حضرت از آن حلوا میل فرمود ، خندید و چنین شوخی کرد که: اگر می توانی همه روز را نوروز قرار ده.

اما همین پیشوایان هرگز شخصیت جدی خود را در میان بذله گویی های فراوان مدفون نمی کردند و شاد شدن و خندیدن را بهانه ای برای ارتکاب محرمات قرار نمی دادند.

حضرت علی (ع)، همواره از شوخی های زشت و بی معنا پرهیز می فرمود و عمروعاص را درمورد پخش این گونه شایعات مورد نکوهش قرار داد و در خطبه ۸۴ مرز میان شوخی های ناروا و روا را روشن ساخته و فرمود:
شگفتا از عمر و عاص پسر نابغه! میان مردم شام گفت من اهل شوخی و خوش گذرانی بوده و عمر، بیهوده می گذرانم! حرفی باطل است و گناه را در میان شامیان انتشار داده است.

مردم آگاه باشید! بدترین گفتار دروغ است. عمر وعاص سخن می گوید ، پس دروغ می بندد . … آگاه باشید! به خدا سوگند که یاد ِ مرگ مرا از شوخی و کارهای بیهوده باز می دارد، ولی عمر و عاص را فراموشی آخرت از سخن حق باز داشته است. با معاویه بیعت نکرد مگر بدان شرط که به او پاداش دهد و در برابر ترک دین خویش ، رشوه ای تسلیم او کند.

حضرت علی علیه السلام درباره شوخی های ناروا را تذکر می دهد و می فرماید: هیچ کس شوخی بیجا نکند جز آنکه مقداری از عقل خویش را از دست بدهد.

لینک کوتاه این مطلب: https://ommatpress.ir/?p=11368

(برای کپی کردن، روی لینک کلیک کنید)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی الفاظ رکیک، ناسزا و تهمت باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

از گذاشتن لینک گروه یا کانال جدا خودداری نمایید.

دکمه بازگشت به بالا