مذهبی

جمع بین دو نماز از دیدگاه شیعیان چیست؟

در این مطلب از پایگاه خبری امت پرس، توضیحاتی درباره جمع بین دو نماز از دیدگاه شیعیان چیست؟ خواهیم داشت! با ما همراه باشید.

جمع بین دو نماز از دیدگاه اهل سنت

همه مسلمانان اتفاق نظر دارند که در عرفه جمع بین دو نماز ظهر و عصر و در مزدلفه بین نماز مغرب و عشاء، جایز و مستحب است. ولی از دیدگاه اکثر مذاهب اهل سنت، جمع بین دو نماز «در حال سفر، شرایط بارانی، مریضی و عذر» جایز است. البته اقوال مذاهب اهل سنت در مواردی که ذکر شد، مختلف است.

دلیل تفاوت دیدگاه شیعه با اهل سنت

متفاوت بودن دیدگاه شیعه و اهل سنت به دلیل متفاوت بودن دیدگاه آنها در وقت نمازهای یومیه است. عالمان شیعه بر اساس آیه «أَقِمِ الصَّلَاهَ لِدُلُوکِ الشَّمْسِ إِلَىٰ غَسَقِ اللَّیْلِ وَقُرْآنَ الْفَجْرِ ۖ إِنَّ قُرْآنَ الْفَجْرِ کَانَ مَشْهُودًا؛ نماز را وقت زوال آفتاب تا اول تاریکی شب به پا دار و نماز صبح را نیز به جای آر که آن نماز به حقیقت مشهود است» قائل به وقت مشترک، وقت فضیلت و وقت مخصوص برای نمازهای ظهر و عصر و نیز مغرب و عشاء هستند. اما عالمان اهل سنت برای هر نماز وقت مخصوص قائل اند و وقت مشترک نمازهای یومیه را نمی پذیرند.

از این رو معتقدند در صورت جمع خواندن نماز، یکی از دو نماز خارج از وقت خود و در وقت دیگری خوانده می شود، در حالی که از نظر فقهای شیعه خواندن نماز، فقط در وقت مخصوص نماز دیگر جایز نیست و در وقت مشترک یا فضیلت نماز دیگر جایز است. برخی از مفسران اهل سنت هم اوقات سه گانه (صبح، ظهر و شب) را برای نمازهای واجب روزانه ثابت می دانند.

پرسش : آیا فاصله انداختن بین دو نماز واجب مثلا بین ظهر و عصر یا بین نماز مغرب و عشاء واجب است؟

پاسخ آیت الله سید علی حسینی سیستانی : بهتر است نمازها در زمان فضیلت خوانده شود وقت فضیلت نماز مغرب به احتیاط واجب بعد از اینکه سرخی طرف مشرق ـ که بعد از غروب آفتاب پیدا می شود ـ از بالای سر انسان بگذرد تا زوال شفق (سرخی مغرب-حمره مغربیه) است.

و وقت فضیلت نماز عشا از زوال شفق (تقریبا ۴۵ دقیقه بعد از مغرب) تا یک سوم شب است.

ولی در هر صورت جمع کردن بین دو نماز اشکال ندارد.

از مجموع روایات استفاده می شود که :

• رسول خدا (ص) بین نمازها در حالی که مسافر نبوده، مریضی، خوف و خطر وباران هم نبوده، جمع می کرده است و این دلیل است که جمع بین نمازها تنها در مواردی که اهل سنت آن را عذر می دانند، جایز نیست بلکه در همه احوال جایز است.

• این روایات نظر شیعه را تایید می کنند که جمع بین نمازها در صورتی که عذرهای فوق هم نباشد، جایز است؛

• اهل سنت تنها به روایاتی که سیره رسول خدا را در جمع بین نمازها در صورت عذرهای فوق بیان می کنند، عمل می کنند و این روایات را که مطابق مذهب شیعه است، مطرح نمی کنند.

• طبق روایات معتبر شیعه، هم رسول خدا (ص) در حالت عادی، بین دو نماز جمع می کرده و هم ائمه (علیهم السّلام) دستور داده اند و هم امام صادق (ع) این مسأله را تایید کرده اند.

امتیاز به این مطلب post

لینک کوتاه این مطلب: https://ommatpress.ir/?p=5669

(برای کپی کردن، روی لینک کلیک کنید)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی الفاظ رکیک، ناسزا و تهمت باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

از گذاشتن لینک گروه یا کانال جدا خودداری نمایید.

دکمه بازگشت به بالا