اقتصادی

لارِنس لَری پِیج بنیانگذار موتور جستجوی گوگل کیست؟

در این مطلب از پایگاه خبری امت پرس ، توضیحاتی درباره زندگینامه کامل لری پیج کارآفرین و بنیانگذار موتور جستجوی اینترنتی گوگل خواهیم داشت! با ما همراه باشید. لری پیج (Larry Page) با نام کامل لارِنس لَری پِیج متولد ۲۶ مارس سال ۱۹۷۳ میلادی در لنسینگ واقع در ایالت میشیگان ایالات متحده آمریکا می باشد.

لری پیچ
لری پیچ

کودکی لری پیج

والدین لری پیج هر دو متخصص علوم کامپیوتر بودند و او از سنین پائین با مفاهیم کامپیوتری آشنا شد. پدر لری پیج یعنی کارل وینسنت پیج، در سال ۱۹۶۵ میلادی در رشته علوم کامپیوتر از دانشگاه میشیگان دکترا گرفته‌ بود و استاد علوم کامپیوتر در دانشگاه ایالتی میشیگان بود! جالب است بدانید در آن زمان رشته علوم کامپیوتر به تازگی در دانشگاه ها تدریس می‌ شد. کارل وینسنت پیج پدر لری پیج در آن زمان پیشگام در علوم کامپیوتر و هوش مصنوعی لقب گرفته بود! گلوریا ، مادر لری پیج نیز در کالج بریگز دانشگاه ایالتی میشیگان مربی برنامه‌ نویسی کامپیوتر بود.

لری پیج در یکی از مصاحبه‌ های خود، کودکی خود را غرق در مجلات علم و فناوری و  کامپیوتر توصیف می کند!

لری پیچ
لری پیچ

لری پیج در جوانی به نوشتن علاقه‌ مند شد و زمان زیادی را برای مطالعه کتاب‌ ها و مجلات صرف می‌ کرد. همچنین لری پیج جوان در این دوران ساز فلوت می نواخت و آهنگ سازی  ی‌آموخت. لری پیج در این باره می گوید: آموختن موسیقی، بی‌ تابی و وسواس در سرعت محاسبات را در من القا کرد! فکر می‌ کنم یادگیری موسیقی، برای من به سریع بودن عملکرد گوگل انجامید! در موسیقی، توجه شما بسیار معطوف به زمان است؛ زمان، از اساسی‌ ترین چیزها در موسیقی‌ است. اگر از دیدگاه موسیقی نگاه کنید، وقتی نوازنده ب ساز کوبه‌ ای باشید، دارید به چیزی ضربه می‌ زنید و این در کسری از ثانیه روی می دهد!

او شش سال سن داشت که شیفته کامپیوتر شد و با کامپیوترهای شخصی نسل اول که پدر و مادر وی دیگر آنها را لازم نداشتند، بازی می کرد! در مدرسه ابتدایی از لری پیج خواسته بودند تا یک واژه پرداز طرح کند. وی در مصاحبه ای می گوید: در همان سن کم دریافتم که دوست دارم چیزی بسازم. اینگونه بود که بسیار به تکنولوژی علاقه‌ مند شدم. تقریبا ۱۲ سال سن داشتم که دیگر می‌ دانستم سرانجام شرکت خودم را بنیان خواهم گذاشت!

لری پیچ
لری پیچ

دوران ابتدایی و دبیرستان لری پیج

لری پیج از سال ۱۹۷۵ میلادی تا ۱۹۷۹ میلادی تحصیلات ابتدایی خود را در مدرسه مونتسوری در اکموس واقع در میشیگان گذراند. مدرسه‌ او یک مدرسه‌ عادی نبود و به شیوه‌ مونته سوری اداره می شد! او در این باره می گوید: در مدرسه به ما یاد می‌ دادند که نبایستی خود را در بند مقررات و پیش فرض ها ببینیم. آنها، ما را پرسشگر نسبت به اتفاقات جهان تربیت می کردند.

در سال ۱۹۹۱ میلادی نیز از دبیرستان ایست لنسینگ دانش آموخته شد. او با موفقیت تمام در رشته مهندسی کامپیوتر از دانشگاه میشیگان لیسانس گرفت و برای کارشناسی ارشد علوم کامپیوتر در دانشگاه استنفورد پذیرفته شد!

او در دوران کارشناسی خود در دانشگاه میشیگان پیشنهاد کرد که سیستم اتوبوس دانشگاه با وسیله ای به نام پی آر تی (PRT) یا سیستم حمل و نقل شخصی سریع جایگزین شود! شاید این سوال پیش آید که پی آر تی چیست؟ در پاسخ بایستی گفت پی آر تی در اصل یک مونوریل بی‌ راننده با اتومبیل‌ های جدا برای هر مسافر بود!

جالب است بدانید او در آن سال ها پس از اینکه لری پیج دریافت می توان با کارتریج چاپگرهای جوهرافشان و با هزینه کم، پوسترهای بزرگ چاپ کرد، یک چاپگر جوهرافشان با قطعات لگو ساخت (در واقع یک پلاتر!).

لری پیچ
لری پیچ

ماجرای تولد گوگل

پیج در دوره ی دکترای علوم رایانه در دانشگاه استنفورد، با سرگِی برین آشنا شد! آنها با یکدیگر موتور جستجوگر گوگل را در سال ۱۹۹۸ میلادی بنا نهادند. در ابتدا نام پروژه آنها، Backrub بود. آنها تلاش می‌ کردند با استفاده از داده های به دست آمده از پیوند ورودی (Backlink) راهی برای درجه‌ بندی وبسایت‌ های مختلف از نظر اهمیت پیدا کنند! در همین راستا بود که متوجه شدند با الگوریتمی که ساخته اند می توانند یک موتور جست‌ و جو درست کنند.

نسخه‌ اولیه‌ گوگل در سال ۱۹۹۶ میلادی بیرون آمد که هنوز هم در وبسایت دانشگاه استنفورد موجود است!

اولین دامنه‌ شرکت، Googol بود که از نام یک عدد بزرگ (یک با صد صفر جلوی آن) گرفته شده بود! تا نشان‌ دهنده‌ حجم عظیم داده هایی باشد که این موتور جست‌ و جو باید آنها را کاوش می‌ کرد. لری پیج و سرگِی برین هدف خود را این چنین تعریف کرده بودند: سازمان دهی اطلاعات جهان و همچنین کاربردی و دست یافتنی کردن آنها برای افراد جهان.

لری پیچ
لری پیچ

خیلی سریع و تا سال ۲۰۰۱ میلادی، درآمد گوگل رشد زیادی به خود دید! اولین عرضه‌ عمومی شرکت ۱٫۶۷ میلیارد دلار بود که ۲۳ میلیارد دلار سرمایه را نصیب آنها کرد. لری پیج تنها ۲۷ سال سن داشت که میلیاردر شد.

لری پیج و سرگِی برین گوگل را تا سال ۲۰۰۱ میلادی اداره کردند و در این سال اریک اشمیت را به عنوان قائم مقام مدیرعامل و رئیس هیئت‌ مدیره برگزیدند. شمار کارکنان گوگل در سال ۲۰۰۶ میلادی به بیش از ده هزار نفر رسید و درآمد سالانه‌ آن بالغ بر ۱۰ میلیارد دلار شد! وی بر این باور بود که: هدف ما رشد بلندمدت است؛ بنابراین با وجود اینکه در هزینه‌ های کوتاه‌ مدت خود سخت‌ گیر هستیم، به‌ راحتی روی نوآوری‌ های آینده سرمایه‌ گذاری می‌ کنیم.

در ژانویه سال ۲۰۱۱ مسلادی گوگل اعلام کرد که در آوریل اریک اشمیت از مدیریت کنار می رود و پیج جای او را خواهد گرفت. مجله فوربز در سال ۲۰۱۱ میلادی، لری پیج را (با سرمایه خالص ۲۹٫۲ میلیارد دلار) در رده ۲۴ ثروتمندترین افراد جهان و در رده ۱۱ ثروتمندترین‌ های ایالات متحده آمریکا اعلام کرد!

لری پیچ
لری پیچ

لری پیج یکه تاز دنیای اینترنت!

در سال ۲۰۱۴ میلادی، شاخص میلیاردرهای بلومبرگ، لری پیج را با ثروت ۳۲.۷ میلیارد دلاری، هفدهمین مرد ثروتمند جهان معرفی کرد! و مجله فورچن نیز او را مرد سال تجارت و شجاع ترین مدیرعامل جهان خواند. در سال ۲۰۱۵ میلادی، مجله‌ فوربز پیج را به عنوان مشهورترین مدیر اجرایی ایالات متحده آمریکا معرفی کرد.

در ابن سال ها کمپانی گوگل چندین شرکت نرم‌ افزاری و سخت‌ افزاری را به تملک خود در آورده است که یکی از موفق ترین آنها یوتیوب (ِYoutube) است که ۱٫۶۵ میلیارد دلار برای آن پرداخت شد!

لری پیج همچنین یکی از سرمایه‌ گذاران شرکت تسلا موتورز است و در ترویج انرژی‌ های جایگزین تلاش می‌ کند.

لری پیچ
لری پیچ

زندگی شخصی لری پیج

لری پیج در تاریخ در سال ۲۰۰۸ میلادی با لوسیندا ساوتورث ازدواج کرد. لوسیندا ساوتورث فارغ‌ التحصیل رشته‌ پزشکی بیومدیکال است. جالب است بدانید مراسم ازدواج آنها در جزیره‌ نکر ریچارد برانسون برگزار شد! آنها در سال‌ های ۲۰۰۹ میلادی و ۲۰۱۱ میلادی صاحب دو فرزند شدند.

لینک کوتاه این مطلب: https://ommatpress.ir/?p=4391

(برای کپی کردن، روی لینک کلیک کنید)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی الفاظ رکیک، ناسزا و تهمت باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

از گذاشتن لینک گروه یا کانال جدا خودداری نمایید.

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا