اقتصادی

ایکی باتیستا کارآفرین و ثروتمندترین فرد برزیل کیست؟

در این مطلب از پایگاه خبری امت پرس ، توضیحاتی درباره زندگینامه و فعالیت های باتیستا کارآفرین، بازرگان و همچنین ثروتمندترین فرد برزیل خواهیم داشت! با ما همراه باشید. ایکی باتیستا (Eike Batista) ، کارآفرین، بازرگان و همچنین ثروتمندترین فرد برزیل متولد ۳ نوامبر سال ۱۹۵۶ میلادی در شهر میناس گرایس واقع در شرق کشور برزیل (سومین شهر بزرگ برزیل) می باشد. او بخش اعظم ثروت و دارایی خود را از صنایع استخراج معادن و نیز اکتشاف نفت و گاز کسب نموده است.

البته لازم به بیان است زندگی ایکی باتیستا ، سرمایه‌ دار بزرگ برزیلی که یک زندگی عادی و استاندارد نیست! او تنها در عرض شش ماه، چیزی در حدود ۶/ ۹۹ درصد از ثروت خود را از دست داد (چیزی در حدود ۳۴ میلیارد دلار) وحالا در زندان زندگی می‌ کند!

اما در بیان زندگینامه وی بایستی گفت ایکی باتیستا در سال ۱۹۸۱ میلادی، یک وام ۵۰۰ هزار دلاری دریافت کرد و به کمک آن توانست شرکت اوترام اورم (Autram Aurem) را در زمینه تجارت طلا راه‌ اندازی نماید. البته بد نیست بدانید در این بین، شایعاتی نیز وجود دارد که او از موقعیت پدر خود که وزیر وقت معادن و انرژی در دولت برزیل بود، استفاده کرد!

تنها در مدت دو سال، شرکت اوترام اورم (Autram Aurem) ۶ میلیون دلار سود کسب کرد! توسعه سریع کسب‌ و کار او در منطقه آمازون توجه و علاقه دیگر کشورها را نیز به خود جلب کرد.

در سال ۱۹۸۳ میلادی، ایکی باتیستا (زمانی که تنها ۲۹ سال سن داشت) با شرکت کانادایی تی‌ وی‌ اکس گلد (TVX gold) وارد همکاری شد و دو سال بعد توانست به عنوان مدیرعامل همین سازمان معرفی شود!

در سال ۱۹۹۸ میلادی، ایکی باتیستا اولین شرکت خود از مجموعه شرکت‌ های تصفیه فاضلاب که بعدها شرکت خوشه‌ ای او را تشکیل دادند و ای‌ ام‌ اکس (AMX) نام داشت، راه‌ اندازی کرد! شرکت‌ های بعدی که وی تاسیس کرد عبارت بودند از ام‌ پی‌ اکس (MPX) فعال در بخش انرژی گرمایی در سال ۲۰۰۱ میلادی، ام‌ ام‌ اکس (MMX) فعال در بخش معدن و استخراج در سال ۲۰۰۵ میلادی، اُ جی‌ اکس (OGX) فعال در بخش نفت و گاز در سال ۲۰۰۷ میلادی، ال‌ ال‌ اکس (LLX) فعال در بخش لجستیک در سال ۲۰۰۷ میلادی، آر ای‌ اکس (REX) فعال در بخش املاک و مستغلات در سال ۲۰۰۸ میلادی، اُ اس‌ اکس (OSX) فعال در بخش تجهیزات دریایی و کشتی‌ سازی در سال ۲۰۰۹ میلادی و همچنین اس‌ آی‌ اکس (SIX) فعال در بخش فناوری در سال ۲۰۱۱ میلادی پایه گذاری شدند (سهام آن‌ ها در بازار بورس سائوپائولو داد و ستد می‌ شد)…

در اوایل سال ۲۰۱۲ میلادی، ایکی باتیستا با دارایی خالص ۳۰،۰ میلیارد دلاری به‌ عنوان هفتمین فرد ثروتمند جهان و همچنین ثروتمندترین فرد برزیل شناخته شد!

اما سال 2012 میلادی، سال خوبی برای وی نبود! اولین پیش‌ درآمد سقوط ایکی باتیستا در مارس سال ۲۰۱۲ میلادی اتفاق افتاد؛ زمانی که پسر وی ثور باتیسال در حالی که با ماشین مک‌ لارن‌ SLR خود رانندگی می‌ کرد، با یک دوچرخه‌ سوار تصادف کرد… بدشانسی های ایکی باتیستا به همین اتفاق محدود نشد! در همان سال، شرکت ام‌ پی‌ اکس (MPX) که در بخش انرژی گرمایی فعالیت داشت، دچار انباشت بدهی شد و ضررهای پی در پی به همراه داشت… ایکی باتیستا چاره‌ ای نداشت جز اینکه دارایی‌ های برخی دیگر از شرکت‌ ها را بفروشد تا ضررهای بقیه شرکت‌ ها را جبران کند. ثروت او تقریبا به‌ اندازه ۷ میلیارد دلار کاهش یافت! آن‌هم فقط در یک روز.

به بیان برخی کارشناسان، فعالیت های ایکی باتیستا بسیار موردتوجه پلیس فدرال بود! و در نهایت عملیات کارواش یا لاوا‌جاتو، کار او را یکسره کرد… این عملیات به‌ منظور تحقیق درباره شرکت‌ های خصوصی که با پرداخت رشوه برای قراردادهای عمومی و سایر منافع‌ خود با مقامات دولتی ارتباطی نزدیک برقرار کرده بودند، ترتیب داده شده بود.

پلیس دریافت ایکی باتیستا یکی از افرادی است که با پرداخت رشوه به برخی سیاستمداران، مزایایی برای خود فراهم کرده است. سرانجام در سال ۲۰۱۷ میلادی، دادگاه حکم بازداشت علیه ایکی باتیستا صادر کرد! اما پلیس نتوانست او را پیدا کند. ایکی باتیستا مدتی فراری بود تا اینکه بالاخره در فرودگاه بین‌ المللی ریودوژانیرو تسلیم شد…

در ژانویه سال ۲۰۱۷ میلادی، ایکی باتیستا شروع به گذراندن دوره محکومیت خود در مجتمع کیفری بانگو (Bangu) کرد! و این پایان دوره سلطنت میلیاردر برزیلی بود…

لینک کوتاه این مطلب: https://ommatpress.ir/?p=4092

(برای کپی کردن، روی لینک کلیک کنید)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی الفاظ رکیک، ناسزا و تهمت باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

از گذاشتن لینک گروه یا کانال جدا خودداری نمایید.

دکمه بازگشت به بالا