اقتصادی

جک ما سرمایه گذار و بنیانگذار گروه علی بابا کیست؟

در این مطلب از پایگاه خبری امت پرس  ، توضیحاتی درباره زندگینامه کامل جک ما سرمایه گذار و بنیانگذار گروه علی بابا (یک شرکت چندملیتی تجارت الکترونیک چینی) خواهیم داشت! با ما همراه باشید. جک ما (Jack Ma) یا ما یون به عنوان یکی از نمادهای کارآفرینی و موفقیت در جهان و تاجر، سرمایه‌ گذار و هم‌بنیانگذار و مدیر عامل سابق گروه علی‌ بابا متولد ۱۰ سپتامبر سال ۱۹۶۴ میلادی در هانگژو واقع در چجیانگ کشور چین می باشد. پدر و مادر وی، او را یون نامیدند که به معنای ابر است؛ نام خانوادگی وی، یعنی ما نیز در زبان چینی به معنای اسب است.

جک ما
جک ما

دوران کودکی و علاقه عجیب جک ما به زبان انگلیسی

علاقه جک ما به زبان انگلیسی به دوران کودکی او بازمی‌ گردد. او از کودکی به واسطه هم صحبتی با انگلیسی زبان‌ ها در هتل بین‌ المللی هانٰگژو شروع به یادگیری زبان انگلیسی کرد! جک از هر فرصتی برای تمرین انگلیسی استفاده می‌ کرد. جالب است بدانید جک ما به مدت نه سال مسیری بیست و هفت کیلومتری را با دوچرخه خود می‌ پیمود تا توریست‌ ها را همراهی کند و زبان انگلیسی وی تقویت شود!

وی در این باره می گوید: هر روز صبح از ساعت پنج جلوی هتل، انگلیسی می‌ خواندم. گردشگران خارجی بسیاری از آمریکا و اروپا می‌ آمدند. من آنها را به صورت رایگان به دیدن دریاچه باختری می‌ بردم و آنان به من انگلیسی می‌ آموختند. ۹ سال تمام، بدون توجه به این که باران می‌ بارید یا برف زمین را سفیدپوش می‌ کرد من به این شیوه انگلیسی تمرین می‌ کردم! انگلیسی کمک زیادی به من می‌ کند. کمک می‌ کند تا جهان را بهتر بشناسم، با بهترین مدیران عامل و رهبران جهان دیدار کنم و باعث می‌ شود که بتوانم فاصله میان چین و جهان را بهتر ببینم!

جک ما
جک ما

داستان نام مستعار جک ما به زمانی بر می‌ گردد که او به عنوان راهنمای گردشگران خارجی مرتب به هتل رفت و آمد می‌ کرد! تلفظ نام ما یون برای انگلیسی زبان‌ های هتل سخت بود؛ به همین دلیل یک گردشگر آمریکایی که پدر و شوهر وی جک نام داشتند، این نام را پیشنهاد داد و از آن زمان به بعد ما یون در زبان انگلیسی به نام جک ما شناخته شد!

جک ما برای ورود به دانشگاه به مشکل برخورد! چرا که امتحان‌ های ورودی دانشگاه‌ ها در کشور چین به صورت سالانه برگزار می‌ شود و برای او سه سال طول کشید تا وارد دانشگاه شود. جک ما سرانجام وارد موسسه تربیت معلمی شد (کنون تحت عنوان دانشگاه دولتی هانگژو شناخته می‌ شود). وی در سال ۱۹۸۸ میلادی با مدرک لیسانس زبان انگلیسی فارغ‌ التحصیل شد.

جک ما در دانشگاه رئیس انجمن دانشجویی بود و پس از فارغ‌ التحصیلی، سخنران انگلیسی زبان در زمینه تجارت بین‌ الملل دانشگاه دولتی هانٰگژو شد. طبق گفته وی، او ده بار به مدرسه کسب و کار هاروارد درخواست تحصیل داد اما هربار درخواست وی رد شد!

جک ما
جک ما

جک ما دنیای اینترنت را می شناسد!

در سال ۱۹۹۴ میلادی، جک ما درباره اینترنت چیزهایی شنیده بود و در همین سال اولین شرکت خود را تاسیس کرد! دارالترجمه هانگژو. اوایل سال ۱۹۹۵ میلادی وی همراه با همکاران خود به ایالات متحده آمریکا سفر کرد و با کمک آنها با اینترنت آشنا شد. در اولین برخود کلمه آبجو را جستجو کرد؛ اطلاعات مربوط به آبجو از بسیاری از کشورها در نتیجه جستجو آمد و متعجب شد که هیچ نتیجه‌ ای از چین نبود! علاوه بر این، او سعی کرد اطلاعات کلی در مورد چین را جستجو کند و در کمال تعجب هیچ اطلاعاتی نبود؛ بنابراین او و دوست وی یک وبسایت مربوط به چین ایجاد کردند. در عرض پنج ساعت از ایجاد وب سایت او ایمیل‌ هایی از برخی از کاربران چینی دریافت کرد که می‌ خواستند بدانند او کیست!

در این زمان بود که جک ما متوجه شد اینترنت چیزهای بزرگی برای ارائه دارد! در آوریل ۱۹۹۵ میلادی، جک ما به همراه یک معلم کامپیوتر به نام هی یی بینگ اولین دفتر صفحات چینی را افتتاح کرد؛ در ۱۰ می سال ۱۹۹۵ میلادی آنها chinapages.com را در ایالات متحده آمریکا ثبت کردند! در عرض سه سال، شرکت او ۵٬۰۰۰٬۰۰۰ یوان چین معادل ۸۰۰٬۰۰۰ دلار درآمد کسب کرد!

جک ما با کمک دوستان خود در ایالات متحده آمریکا شروع به ساخت وبسایت برای شرکت‌ های چینی کرد!

از سال ۱۹۹۸ میلادی تا ۱۹۹۹ میلادی، جک ما ریاست یک شرکت فناوری اطلاعات را که توسط مرکز بین‌ المللی فروش ابزار الکترونیک چین)احداث شده بود و زیر نظر وزارت واردات و صادرات و همکاری اقتصادی چین کار می‌ کرد، بر عهده داشت. او در سال ۱۹۹۹ میلادی از این کار استعفا کرد و همراه با تیم خود که گروه ۱۸ نفره‌ ای از دوستان وی بودند به هانگژو بازگشت تا یک سایت تجاری چینی به نام علی‌ بابا را افتتاح کند!

جک ما
جک ما

داستان خلق علی بابا

علی‌ بابا که اکنون هولدینگی شامل ۹ شرکت است، آغاز بسیار ساده و کوچکی داشت و تنها شامل یک وبسایت می‌ شد. می‌توان زادگاه علی‌ بابا را آپارتمان شخصی جک ما در شهر هانگژو چین به شمار آورد! جک ما با جسارت تمام کسب و کار خود را به عنوان یک بازار عمده فروشی اینترنتی با ۵۰۰٫۰۰۰ ین شروع کرد! در اکتبر سال ۱۹۹۹ میلادی وٰ ژانویه سال ۲۰۰۰ میلادی، علی‌ بابا با سرمایه‌ گذاری در گلدمن ساکس (شرکت خدمات مالی در ایاات متحده آمریکا) و سافت بانک (شرکت خدمات مالی در ژاپن)، ۲۵ میلیون دلار به دست آورد!

هدف از راه‌ اندازی علی‌ بابا این بود که تولیدکنندگان چینی بتوانند با خریداران خارج از کشور ارتباط برقرار کنند! اکنون این شرکت در بیش از ۲۰۰ کشور فعالیت می‌ کند و به‌ عنوان یکی از بزرگ‌ ترین شرکت‌ های اینترنتی دنیا شناخته می‌ شود. ۵۰۰ میلیون کاربر فعال به‌ طور ماهیانه از اپلیکیشن موبایل علی‌ بابا استفاده می‌ کنند.

هدف جک ما بهبود تجارت الکترونیکی در کل دنیا بود. در نوامبر سال ۲۰۱۲ میلادی ، حجم معاملات علی بابا به بیش از یک تریلیون یوآن رسید و لقب مرد تریلیون یوآنی به جک ما داده شد!

در سپتامبر سال ۲۰۱۴ میلادی، علی بابا سهامی به ارزش ۲۵ میلیارد دلار را در بازار بورس نیویورک برای فروش عموم قرار داد! این رقم که بالاترین فروش عمومی سهام در تاریخ ایالات متحده آمریکا بود؛ علی‌ بابا را به یکی از ارزشمندترین شرکت‌ های تکنولوژی جهان تبدیل کرد!

جک ما
جک ما

علی‌ بابا یک بازار بزرگ است که در آن تولیدکنندگان و خریداران محصولات مختلف در یک مکان یعنی وبسایت علی‌بابا به دور هم جمع می‌ شوند و از خدمات این وبسایت استفاده می‌ کنند. مهم‌ ترین کار علی بابا، ایجاد ارتباط بین تولیدکنندگان و خریداران محصولات است! فرض کنید که ما خریدار هستیم و می‌ خواهیم در این وبسایت یک محصول مشخص را پیدا کنیم؛ پس به سایت علی‌ بابا می‌ رویم و یک آگهی خرید برای محصول مورد نظرمان ثبت می‌ کنیم. با این کار، آگهی ما برای اشخاصی که در زمینه مورد نظرمان فعالیت می‌ کنند، فرستاده می‌ شود و آن‌ ها هم پیام‌ هایی برایمان می‌ فرستند که در آن به شرایط خرید، کاتالوگ‌ ها، نحوه خرید و مواردی از این دست اشاره شده است. حالا ما می‌ توانیم از بین این پیام‌ ها بهترین مورد را انتخاب نماییم و فرآیند خرید را به صورت آنلاین با آنها هماهنگ کنیم. علاوه بر این، می‌ توانیم تمام شرکت‌ های مرتبط با محصول مورد نظرمان را در محدوده جغرافیایی جایی که هستیم، پیدا کنیم!

بزرگ‌ ترین مزیت این فرآیند، فعالیت در بستری امن و مطمئن به نام علی‌ بابا است! در این کسب و کار، علی‌ بابا سود خود را از چند روش به دست می‌ آورد:

  • قرار دادن آگهی‌ ها
  • دریافت حق کمیسیون
  • فروش حق عضویت ویژه
  • و…

۹ ژانویه سال ۲۰۱۷ میلادی جک ما با رئیس‌ جمهور وقت ایالات متحده آمریکا یعنی دونالد ترامپ ملاقات کرد! آنها در این دیدار در مورد ایجاد یک میلیون فرصت شغلی در ایالات متحده آمریکا از طریق علی‌ بابا مذاکره کردند.

جک+ما
جک+ما

ماجرای خداحافظی جک ما با علی بابا

دهم سپتامبر سال ۲۰۱۸ میلادی، جک ما از مدیر عاملی علی‌ بابا اعلام بازنشستگی کرد! او همچنین تکذیب کرد که توسط دولت چین مجبور به بازنشستگی شده است و بیان کرد که قصد دارد از طریق تاسیسات خود روی کارهای بشردوستانه متمرکز شود. از آن تاریخ دنیل ژانگ، مدیر عاملی علی‌ بابا را به عهده گرفته‌ است.

روز ۳۰ ام سپتامبر سال ۲۰۱۹ میلادی، جک ما به‌طور رسمی از مدیر عاملی علی‌ بابا خارج شد.

پس از موفقیت های متعددی که جک ما در تجارت الکترونیک کسب کرد، دانشگاه‌ های مختلفی از او برای سخنرانی و تدریس دعوت کردند! دانشگاه‌ های پنسیلوانیا، ماساچوست، هاروارد و پکن از جمله موسسات آموزش عالی معتبری بوده‌ اند که وی در آن‌ ها سخنرانی و تدریس کرده است.

جک ما
جک ما

زندگی شخصی جک ما

جک ما در دانشگاه با ژانگ یینگ (کتی ژانگ) آشنا شد. آنها بلافاصله پس از فارغ‌ التحصیلی و در سال ۱۹۸۸ میلادی ازدواج کردند. ژانگ یینگ (کتی ژانگ) علاوه بر تدریس، برای توسعه تجارتشان هم تلاش می‌ کرد و مدیر بخش عمومی شرکت اصلی بود! جک ما و ژانگ یینگ (کتی ژانگ) سه فرزند دارند.

تا نوامبر سال ۲۰۱۷ میلادی، سرمایه‌ شخصی جک ما حدود ۴۷.۸ میلیارد دلار گزارش شده است!

جک ما پس از تبدیل شدن به یک میلیاردر چینی، خریدهای آنچنان بزرگی برای خود انجام نداد! و هنوز هم عاداتی ساده دارد. نویسندگی، هنرهای رزمی، مدیتیشن و تمرین تای‌ چی از سرگرمی‌ های همیشگی او هستند. فعالیت‌ های بشردوستانه و حفاظت از محیط زیست نیز از علایق وی هستند که فعالیت‌ هایی جدی در آن‌ ها دار

لینک کوتاه این مطلب: https://ommatpress.ir/?p=4811

(برای کپی کردن، روی لینک کلیک کنید)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی الفاظ رکیک، ناسزا و تهمت باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

از گذاشتن لینک گروه یا کانال جدا خودداری نمایید.

دکمه بازگشت به بالا