اقتصادی

تاریخچه برند KFC + داستان تاسیس رستوران های زنجیره ای

در این مطلب ازپایگاه خبری امت پرس، توضیحاتی درباره تاریخچه و فعالیت های رستوران های زنجیره ای KFC خواهیم داشت! با ما همراه باشید. رستوران های زنجیره ای KFC (مخفف کلمه Kentucky Fried Chicken با ترجمه مرغ سوخاری کنتاکی) به عنوان یک رستوران مرغ سوخاری کنتاکی در سال ۱۹۵۲ میلادی توسط کلنل هارلند ساندرز ، کارآفرین آمریکایی در شهر کوربین ایالت کنتاکی ایالات متحده آمریکا راه اندازی شد!

 KFC
KFC

اما درباره کلنل هارلند ساندرز ، بنیانگذار برند غذایی کی اف سی بد نیست بدانید وی در طول زندگی خود مشاغل مختلفی را از جمله فروشندگی، کارمندی بیمه، کار در مزرعه و همچنین کار در جایگاه سوخت پمپ بنزین تجربه کرده است! او در سال ۱۹۳۰ میلادی و در سن ۴۰ سالگی، یک رستوران کوچک بین راهی در اتاقکی در یک پمپ بنزین راه اندازی کرد؛ جالب است بدانید وی از ابتدا، خود سرآشپز و صاحب‌ امتیاز بود!

 KFC
KFC

بعد از گذشت مدتی، غذاهای هارلند ساندرز معروف شد! به گونه ای که در سال ۱۹۳۶ میلادی فرماندار ایالت کنتاکی، به او لقب افتخاری کلنل (سرهنگ) داد (او هرگز یک نظامی نبود). جالب است بدانید لقب افتخاری کلنل، بالاترین لقبی است که یک ایالت می‌ تواند به یک فرد اعطا کند. هارلند ساندرز توانسته بود مرغ سوخاری را در صنعت غذا به شهرت و محبوبیت جهانی رساند! او در سال ۱۹۳۷ میلادی، تعداد صندلی‌ های رستوران خود را به ۱۴۰ عدد افزایش داد و این اتفاق دلیلی نداشت جز افزایش روز به روز تعداد مشتری های وی.

 KFC
KFC

کلنل هارلند ساندرز در سال ۱۹۳۷ میلادی، به احداث یک متل شیک با نام کافه‌ سندرز در کنار مجموعه‌ رستوران خود پرداخت! او در سال ۱۹۴۰ میلادی، اولین دستور پخت مرغ کنتاکی را ابداع کرد…!

شاید این سوال پیش آید که دستور پخت مرغ کنتاکی چگونه خلق شد؟

در پاسخ بایستی گفت در سال ۱۹۳۹ میلادی بود که اولین بخارپزهای فشاری وارد بازار شد! این دستگاه های بخارپز به وسیله‌ فشار بالا، سبزیجات را به سرعت آب‌ پز می‌ کردند…

در این بین، کلنل هارلند ساندرز یکی از این بخارپزهای فشاری را خریداری نمود و با اندکی دستکاری، آن را به یک سرخ‌ کن فشاری تبدیل کرد! او در تلاش بود تا روش جدید و متفاوت تری را برای سوخاری کردن مرغ ابداع نماید (کم شدن زمان پخت و همچنین افزایش کیفیت).

 KFC
KFC

کلنل هارلند ساندرز در سال ۱۹۴۰ میلادی دستورالعمل مشهور خود با نام دستور اوریجینال ۱۱ سبزی و ادویه ارائه کرد! جالب است بدانید او هیچگاه دستورالعمل جادویی خود را فاش نکرد، اما همواره تایید داشت که در این دستورالعمل مشهور از نمک و فلفل استفاده شده است و دیگر محتویات آن نیز در هر آشپزخانه‌ ای وجود دارد.

یکی از بزرگ ترین اتفاقات شگفتی ساز برند KFC در سال ۱۹۵۲ میلادی حادث شد! در این سال کلنل هارلند ساندرز دستورالعمل تهیه‌ مرغ سوخاری خود را در اختیار پیت هرمن، صاحب بزرگ‌ ترین رستوران شهر سالت لیک سیتی ایالت یوتا ایالات متحده آمریکا قرار داد. جالب است بدانید در اولین سال فروش مرغ سوخاری کنتاکی، فروش رستوران پیت هرمن سه برابر شد! تا سال ۱۹۶۷ میلادی، برند KFC به ششمین رستوران بزرگ زنجیره‌ ای در ایالات متحده آمریکا تبدیل شد.

هارلند ساندرز در سال ۱۹۸۰ میلادی بر اثر بیماری سرطان درگذشت؛ جالب است بدانید پرچم‌ های ایالت کنتاکی، به مدت چهار روز به احترام او به حالت نیمه‌ افراشته درآمد.

 KFC
KFC

در سال‌ های ۱۹۸۶ میلادی تا ۱۹۹۱ میلادی، تعداد شعب برند KFC به عدد ۲۰۰۰ شعبه رسید و فروش آن ها از ۳.۵ به ۶.۲ میلیارد دلار افزایش یافت… در سال ۱۹۸۹ میلادی، برند KFC شعبه ای را در شهر پکن افتتاخ کرد. جالب است بدانید این اولین رستوران زنجیره‌ ای غربی در کشور چین بود! در همان سال، شرکت پپسی رستوران‌ زنجیره‌ ای KFC را به مبلغ ۸۵۰ میلیون دلار معادل ۱.۸ میلیارد دلار حال حاضر خریداری نمود…

لازم به بیان است شعبه های رستوران زنجیره ای KFC در کشورهای مختلف جهان از قوانین واضح و همیشه ثابتی پیروی می کنند! برای نمونه در شعب اصلی KFC از روغن آفتابگردان، سویا و خرما به صورت هم زمان استفاده می شود. یا هر مرغ با درجه ی 85 سانتیگراد سرخ می شود. همچنین برای پخت مرغ های سوخاری کنتاکی از گازهای مخصوصی استفاده می شود که بسیار گران قیمت هستند.

 KFC
KFC

در حال حاضر برند KFC با شعار ” It’s finger lickin’ good ” با ترجمه ی ” آنقدر خوب است که انگشتانت را میلیسی ” در بیش از صد کشور جهان، دارای بیش از سیزده هزار شعبه ی رستوران می باشد! همچنین چیزی در حدود هفتصد و پنجاه هزار نفر در سراسر نقاط جهان در رستوران‌ های زنجیره ای KFC به صورت مستقیم و غیرمستقیم مشغول به کار هستند.

لینک کوتاه این مطلب: https://ommatpress.ir/?p=6227

(برای کپی کردن، روی لینک کلیک کنید)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی الفاظ رکیک، ناسزا و تهمت باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

از گذاشتن لینک گروه یا کانال جدا خودداری نمایید.

دکمه بازگشت به بالا