ویژهگفتگو

چیدمان تیم مذاکره کننده ایران برای آمریکا فرقی ندارد

Deprecated: تابع wp_make_content_images_responsive از نگارش 5.5.0 منسوخ شده است! به جای آن از wp_filter_content_tags() استفاده نمایید. in /home/baghest1/domains/ommatpress.ir/public_html/wp-includes/functions.php on line 6078

کارشناس بین الملل در خصوص رضایت کشورهای عربی به توافق برجام گفت: تجربه سختی را کشورهای جنوب خلیج فارس پشت سر گذاشتند و آن هم اینکه واقعا دیدند نتیجه خروج آمریکا از برجام و به خطر افتادن برجام چه عواقب خطرناکی را برای آنها می تواند به دنبال بیاورد.

امیرعلی ابوالفتح کارشناس بین الملل در گفتگو با امت پرس، درباره فضای جلسه مذاکرات وین گفت: باتوجه به اظهار نظر افرادی که در نشست بودند ابراز خوش بینی کردند و گفتند گفتگوها خوب صورت گرفت و شروع خوبی بود. ولی نمی توان سریع پیش بینی کرد که آیا به نتیجه می رسیم یا خیر به دلیل اینکه تازه اول کار هستیم و نتیجه گرفتن نهایی زود است.

او تصریح کرد: ظاهرا قرار بر این شده دو تا کارگروه تحریم و هسته ای بخش فنی تشکیل شود که کار خود را آغاز کردند. به هر حال گروه ایران با گروه 4+1 مشکل اساسی ندارد. مشکل اساسی با طرفی است که از برجام خارج شده که در مذاکرات حضور ندارد و نتیجه مذاکرات ایران و گروه 4+1 مورد پذیرش قرار بگیرد یا نگیرد حساب نیست بلکه باید ببینیم که آمریکایی ها چه واکنشی را نشان می دهند.

وی با اشاره به فرق مذاکرات هفتم و مذاکرات ششم، خاطرنشان کرد: این مذاکرات جدید در دولت سیزدهم تشکیل شده و دوره ششم در دولت آقای روحانی بود. سیاست تیم هم آقای عراقچی داشت وزیر خارجه هم آقای ظریف بود. از آن مهم تر نگاه و جهت گیری و موضعی که دولت ها نسبت به برجام داشتند وجود دارد. از نظر تاکتیکی اتفاقات مهمی پیش آماده و اولویت ها تغییر کرده است. شاهد بودیم در دولت سیزدهم همراه تیم مذاکره کننده چند معاون وزیر تیم را همراهی می کنند ولی در تیم دولت دوازدهم چنین چیدمانی دیده نمی شد. همین تغییرات، تغییرات اساسی و مهم به شمار می آید.

ابوالفتح در خصوص همراهی چند اقتصاددان در تیم مذاکره کننده چه پیامی برای آمریکا دارد، پاسخ داد: ایران عنوان کرده اولویت ما رفع تحریم ها است البته در دولت روحانی نیز اولویت رفع تحریم ها بود. ولی تیم قبلی تشخیص داده بود که ارنج تیم به گونه دیگری باشد یک نفر در سطح معاون وزیر شرکت کند. ولی در حال حاضر چند معاون وزیر حضور دارند که ریاست این هیات را معاون سیاسی وزارت خارجه برعهده دارد. این نکته را نیز اشاره کنم به حال امریکا هیچ فرقی نمی کند در تیم مذاکره کننده چند معاون وزیر حضور داشته باشد اگر امریکا بخواهد تحریم ها برداشته می شود اگر نخواهد برداشته نمی شود.

این تحلیلگر در پاسخ به پرسش، با توجه به سفر رابرت مالی به کشورهای عربی و اینکه این کشورها تمایل دارند برجام به نتیجه برسد ولی در زمان باراک اوباما همین کشورها مخالف صددرصد برجام بودند دلیل اصلی این رضایت چیست؟ خاطرنشان کرد: شاید به این دلیل باشد که یک تجربه سختی را کشورهای جنوب خلیج فارس پشت سر گذاشتند و آن هم اینکه واقعا دیدند نتیجه خروج آمریکا از برجام و به خطر افتادن برجام چه عواقب خطرناکی را برای آنها می تواند به دنبال بیاورد. ادعاهای آن ها است که ایران به آرامگاه حمله کرده و نفتکش های خلیج فارس را زده است. از منظر کشورهای عربی خروج آمریکا از برجام و به خطر افتادن برجام این پیامدها را داشته است.

امیرعلی ابوالفتح در ادامه این سوال پاسخ داد: ضمن اینکه ایران در حوزه هسته ای هم پیشرفت های زیادی داشته است. ایران زمان برجام 20 درصد غنی سازی داشت که با توافق برجام به 3 درصد رسید و با خروج آمریکا از برجام به 60 درصد رسید. بنابراین، در این شرایط ترجیح می دهند برجام به نتیجه مطلوب برسد که در همین راستا فعالیت های هسته ای ایران کاهش پیدا کند. کشورهای خلیج فارس معتقد هستند که بدون برجام منطقه خیلی خطرناک خواهد شد.

گفتگو: زهرا ترابی

لینک کوتاه این مطلب: https://ommatpress.ir/?p=1956

(برای کپی کردن، روی لینک کلیک کنید)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی الفاظ رکیک، ناسزا و تهمت باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

از گذاشتن لینک گروه یا کانال جدا خودداری نمایید.

Pagespeed Optimization by Lighthouse.