ویژهگفتگو

اقتصاد دستوری باشد سطح فساد بیشتر می شود

پیمان مولوی رییس انجمن اقتصاددان ها در ایران در گفتگو با امت پرس درباره چالش های فساد اقتصادی گفت: وقتی در مورد فساد صحبت می کنیم یک واژه ای وجود دارد به اسم درک فساد، درک فساد یعنی چی؟ اقتصادی که شفاف نباشد حالا سوال پیش می آید که اقتصاد شفاف نباشد یعنی چه؟ اقتصاد شفاف اقتصاد سامانه ای نیست. دیدید بانک مرکزی در ایران هر روز یک سامانه راه اندازی می کند که قرار است کار شفافیت را انجام بدهد یا این سامانه قرار است شفافیت را بیشتر کند.

وی ادامه داد: شما به جای این همه سامانه یک کاری باید انجام دهید. اجازه بدهید که همه فعالیت ها در اتاق شیشه ای اتفاق بیافتد مثل برخی کشورها دنیا، اگر کشورهای دنیا اقتصاد پویایی دارند به دلیل این است در اتاق های شیشه ایی کار خود را انجام می دهند. چه رابطه ای بین فساد و نوع اقتصاد دستوری وجود دارد هر چقدر اقتصاد دستوری تر سطح فساد بالاتر می شود و هرچقدر اقتصاد بازتر فساد کمتر می شود.

او در پاسخ به این پرسش، آیا اقتصاد دستوری که داریم باعث فساد شده است؟ تصریح کرد: بله اقتصاد دستوری باعث تشکیل یک لایه ضخیم از اقتصاد پنهان شده است. اقتصاد ایران یک اقتصاد ذینفعانه و دستوری است. از آن زمان که دولت نفتی شروع شد متاسفانه دولت می خواهد در ایران نقش سوپرمن را بازی کند. زمان هایی که دولت در خزانه پول داشت نقش سوپرمن را بخوبی بازی می کرد الان که وضعیت اقتصادی به این شکل شده دیگر نمی تواند کاری انجام دهد و اعتماد عمومی را به ساختار دولت سلب می کند. به نظر من، دولت از کری خواندن هم گذشته است.

مولوی در پاسخ به این پرسش، دولت برای تقویت پایه پولی باید چه اقداماتی را انجام بدهد تصریح کرد: تنها عاملی که می تواند باعث تقویت پایه پولی و افزایش رشد شاخص بورس شود رشد اقتصادی است. برای رشد اقتصادی نیازمند سرمایه گذاری هستیم، برای رشد اقتصادی نیازمند حداقل 10 میلیارد دلار پول هستید که چنین شرایطی وجود ندارد.

رییس انجمن اقتصاددان های ایران براین باور است: دولت نباید در اقتصاد حضور داشته باشد. هرچقدر دولت در اقتصاد دیده شود یک اقتصاد پژمرده خواهیم داشت. مردم دیگر حاضر نیستند جایی که دولت دیده می شود در آنجا سرمایه گذاری کند که این خیلی برای اقتصاد و دولت جلو خوبی ندارد. اگر اقتصاد ما از دید مردم بی اعتماد شد به خاطر عملکرد دولت است.

 

امتیاز به این مطلب post

لینک کوتاه این مطلب: https://ommatpress.ir/?p=5738

(برای کپی کردن، روی لینک کلیک کنید)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی الفاظ رکیک، ناسزا و تهمت باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

از گذاشتن لینک گروه یا کانال جدا خودداری نمایید.

دکمه بازگشت به بالا