سیاسی

افغانستان به آرامش و ثبات خواهد رسید؟

در این مطلب از پایگاه خبری امت پرس ، توضیحاتی درباره آرامش و ثبات افغانستان خواهیم داشت! با ما همراه باشید.

کارشناس مسائل بین الملل گفت: ایران خواهان یک افغانستان مستقل و توسعه یافته است به گونه‌ای که تمامی اقوام و گروه‌ها در قدرت مشارکت داشته باشند.

نوذر شفیعی کارشناس مسائل بین الملل در گفت‌وگویی درباره سفر امیر خان متقی به ایران سرپرست وزارت امور خارجه افغانستان، گفت: ایران خواهان یک افغانستان مستقل و توسعه یافته است به گونه‌ای که تمامی اقوام و گروه‌ها در قدرت مشارکت داشته باشند.

به گفته وی مذاکره کنندگان و گروه‌هایی که در تهران حضور داشتند از دو طیف مختلف و با دو تفکر مختلف هستند که مخالفت‌های آن‌ها ریشه عمیق و تاریخی دارد، لذا نمی‌توان انتظار داشت که یک مذاکره دو روزه بتواند این اختلافات تاریخی را حل و فصل کند.

شفیعی گفت که ایران می‌تواند با رابط‌های گروه‌های افغانستانی گفت‌وگوی بیشتری داشته باشد و نقش کدخدامنشی ایفا کند و اختلافات را به حداقل برساند. اما به نظر می‌رسد که نیاز به رایزنی بیشتر است.

مولوی امیرخان متقی سرپرست وزارت امور خارجه افغانستان و هیئت همراه وی یکشنبه  ۱۹ دی ماه به تهران سفر کردند و با حضور در محل وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه دیدار و گفت‌و‌گو کردند.

در این نشست امیرعبداللهیان ضمن تأکید بر این که تاریخ اثبات کرده است پیوند مردم ایران و افغانستان از نوع خویشاوندی است، گفت: مجاهدت‌های مردم با غیرت افغانستان نشان داد که هیچ قدرت خارجی نمی‌تواند افغانستان را اشغال و بر آن حکومت کند.

وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به سخنان مثبت رهبران طالبان در خصوص تشکیل دولت فراگیر، ضرورت تامین شاخص‌های قابل قبول در این خصوص را مورد تأکید قرار داد.

امیرعبداللهیان کمک‌های بشردوستانه جمهوری اسلامی ایران به مردم رنج دیده افغانستان را یادآور شد و گفت: ایران ضمن تداوم این کمک‌ها، از ظرفیت‌های منطقه‌ای نیز برای کمک‌های بیشتر به منظور کاهش مشکلات مردم افغانستان بهره خواهد گرفت.

منبع : باشگاه خبرنگاران جوان

امتیاز به این مطلب post

لینک کوتاه این مطلب: https://ommatpress.ir/?p=9521

(برای کپی کردن، روی لینک کلیک کنید)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا