یادداشت

آلزایمر بیماری سالمندان که باید جدی گرفت

آلزایمر یا زوال عقل هر وقت این کلمات را می شنوم یاد یکی از عزیزانم می افتم که ممکن است من هم دچار این بیماری بشوم. مختصری از این بیماری می گویم تا با آن آشنا شوید. شاید بتوانیم به عزیزان مان در پیشگیری از این بیماری کمک کنیم.

بدون شک شما هم  در اطرفیانتان با افراد سالمندی برخورد داشته اید که به آلزایمر مبتلا شده باشد.  من با این افراد زندگی کرده ام باورش سخت است که روی هیچ کاری کنترل نداشته باشی و زمان و مکان از دستت در برود و اسامی افراد و مکان ها را فراموش کنی و لیوانی را برعکس زیر شیر آب بگیری و ببینی پر نمی شود و نتوانی آب بخوری و ضعف در به یاد آوردن واژگان داشته باشی و در خواندن و نوشتن دچار مشکل شوی و حتی فرزندان خود را فراموش کنی.

 ذهن مانند جسم با بالارفتن سن تحلیل می رود و این فراموشی ناشی از مشکلات مغز است که سلول ها عملکرد خود را از دست می دهند و در نهایت از بین می روند و این روند به از دست دادن حافظه و کاهش توانایی در فکر کردن و حتی تغییرات شخصیتی منجر می شود.

در بیماری آلزایمر ابتدا حافظه کوتاه مدت تخریب می شود و با پیشرفت بیماری حافظه بلندمدت هم دچار آسیب می شود. نیمکره چپ مغز جایگاه حافظه کوتاه مدت و نیمکره راست جایگاه حافظه بلندمدت است. وقتی فردی مبتلا به فراموشی می شود نیمکره چپ مغز درگیر می شود. هنوز درمانی برای این بیماری یافت نشده است اما می شود از این بیماری پیشگیری کرد. باید برای تقویت نیمکره چپ مغز به دنبال راهی بود.

 نیمکره چپ نقش اصلی را در زبان یا گفتار و پردازش کلمات به عهده دارد و همچنین مسئول منطق و محاسبات دقیق ریاضی است و هنگامی که شما واقعیتی را به یاد می آورید نیمکره چپ مغز است که آن را به یاد می آورد. در نتیجه باید مغز را درگیر بازی با کلمات و محاسبات اعدادی کنیم . حل روزانه جداول کلمات و جدول سودوکو چه به صورت مجله مکتوب و یا به صورت اپلیکیشن و یا سایت بهترین گزینه هستند تا از این بیماری جلوگیری کنیم.

جدول کلمات و سودوکو با تمام سادگی از دچار شدن به بیماری آلزایمر پیشگیری می کند.

5/5 - (1 رای)

لینک کوتاه این مطلب: https://ommatpress.ir/?p=9507

(برای کپی کردن، روی لینک کلیک کنید)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی الفاظ رکیک، ناسزا و تهمت باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

از گذاشتن لینک گروه یا کانال جدا خودداری نمایید.

دکمه بازگشت به بالا