جهان اسلام

دانشگاه قم و جامعةالمصطفی تفاهم‌نامه همکاری امضا کردند

حجت‌الاسلام والمسلمین علی عباسی، رئیس جامعةالمصطفی العالمیه عصر روز یکشنبه ۱۶ آبان‌ماه، ضمن خیرمقدم به رئیس و معاونین دانشگاه قم به معرفی جامعةالمصطفی و واحد‌های آموزشی و پژوهشی آن در داخل و خارج کشور پرداخت و اظهار کرد: جامعةالمصطفی علاوه بر پذیرش دانش‌پژوهان پیرو مکتب اهل‌بیت(ع)، پذیرای علاقه‌مندان تحصیل علوم دینی از دیگر مذاهب و ادیان با رویکردی تقریبی و مقارن نیز است که این سبک و سیاق در میان مراکز آموزشی علوم دینی جهان اسلام بی‌نظیر به شمار می‌آید.

۳۸ درصد دانش‌پژوهان المصطفی بانو هستند

وی با اشاره به تحصیل ده‌هاهزار نفر از ۱۳۰ ملیت در واحد‌های داخل و خارج المصطفی، اظهار کرد: تنوع ملیتی طلاب جامعةالمصطفی در میان سایر مراکز علمی و دانشگاهی داخل و خارج کشور کمتر دیده می‌شود و با توجه به همین مسئله، رشته‌ها و گرایش‌های متعددی ناظر به گستردگی نیاز‌های دانش‌پژوهان المصطفی طراحی و اجرا گردیده که بسیاری از آن‌ها برای اولین بار به ابتکار جامعةالمصطفی راه‌اندازی شده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین عباسی حوزه‌های دانشی المصطفی را شامل شش قلمرو مهم علمی در زمینه علوم اسلامی، علوم انسانی، زبان و فرهنگ‌شناسی توصیف کرد و گفت: جامعةالمصطفی امروز تقریباً از سراسر جهان دانش‌پژوه می‌پذیرد و حدود ۳۸ درصد دانش‌پژوهان ما را بانوان تشکیل می‌دهند. یکی از خدمات مهم المصطفی به کشور، آموزش زبان و ادبیات فارسی به غیرفارسی‌زبانان است که به اذعان مسئولان امر، در این زمینه بیشترین دستاورد را در میان همه مراکز آموزشی کشور، المصطفی به خود اختصاص داده است و در واقع دانش‌آموختگان المصطفی هم‌اکنون سرمایه‌های فرهنگی مهم کشور در جهان به شمار می‌آیند.

وی با اشاره به اهمیت آموزش‌های مجازی، به ویژه پس از شیوع بیماری کووید ۱۹، افزود: دانشگاه مجازی المصطفی با سابقه فعالیت چندین ساله تا‌کنون موفق به ارائه آموزش‌های مجازی به هزاران نفر بوده است و در زمان شیوع کرونا نیز جامعةالمصطفی با استفاده از همین تجربه ارزشمند، موفق شد بدون هیچ گونه وقفه‌ای، برنامه‌های آموزشی خود را به صورت برخط دنبال کند.

رئیس جامعةالمصطفی ارائه آموزش‌های مهارتی و کاربردی به طلاب و دانش‌پژوهان غیرایرانی را یکی از راهبرد‌های جامعةالمصطفی برشمرد و ابراز کرد: «مرکز بیان» در جامعةالمصطفی، مسئولیت ارائه آموزش‌های مهارتی و کاربردی را برعهده دارد و به یاری خدا، در آینده نزدیک شاهد ثمرات این حرکت که به تازگی آغاز شده است، خواهیم بود.

وی عضویت جامعه المصطفی را در اتحادیه‌های مهم دانشگاه‌های جهان مانند؛ اتحادیه دانشگاه‌های جهان اسلام، اتحادیه رؤسای دانشگاه‌های جهان و اتحادیه دانشگاه‌های آسیا و اقیانوسیه مورد توجه قرار داد و گفت: جامعةالمصطفی ارتباط علمی گسترده‌ای با دانشگاه‌ها و مراکز علمی در سراسر جهان دارد و مؤسسه آموزش‌های کوتاه‌مدت و فرصت‌های مطالعاتی جامعةالمصطفی، سالانه میزبان هزاران استاد و دانش‌پژوه از دانشگاه‌ها و مراکز علمی جهان است.

حجت‌الاسلام والمسلمین عباسی، با اشاره به امضای تفاهم‌نامه‌های همکاری میان جامعةالمصطفی و بسیاری از دانشگاه‌های داخلی و خارجی، ابراز کرد: امیدواریم با امضا و اجرای تفاهم‌نامه با دانشگاه قم، شاهد فصل جدیدی از همکاری و دستاورد‌های ارزشمند علمی و آموزشی میان دو مجموعه باشیم.

در ادامه حجت‌الاسلام والمسلمین عسگر دیرباز، عضو خبرگان رهبری و رئیس دانشگاه قم، با ابراز خرسندی از حضور در جامعةالمصطفی و دیدار با رئیس و معاونین این نهاد آموزشی بین‌المللی، اظهار کرد: دانشگاه قم در سال‌های نخست پیروزی انقلاب اسلامی، به همت شهیدان بهشتی و باهنر با عنوان «مدرسه عالی تربیتی و قضایی طلاب قم» تأسیس شد و در دهه هفتاد با نام «دانشگاه قم» از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری موفق به اخذ مجوز گردید.

وی با اشاره به زمینه‌های همکاری دانشگاه قم با جامعةالمصطفی، گفت: اسلامی‌سازی علوم‌انسانی، از موضوعات مورد علاقه هر دو مجموعه به شمار می‌آید که می‌تواند زمینه‌ساز همکاری علمی میان این دو نهاد علمی باشد. همچنین فراهم کردن زمینه تحصیل فرزندان طلاب غیرایرانی در رشته‌های علوم پایه، فنی و مهندسی دانشگاه قم می‌تواند یکی دیگر از زمینه‌های همکاری به شمار آید.

عضو مجلس خبرگان رهبری، با اشاره به ظرفیت‌های بسیار خوب زبانی جامعةالمصطفی، گفت: دانشگاه قم هم‌اکنون سه رشته زبان فارسی، عربی و انگلیسی را ارائه می‌کند که با همکاری جامعةالمصطفی می‌توان به سمت ارائه زبان‌های دیگر نیز پیش رفت.

رئیس دانشگاه قم، ابعاد بین‌المللی فعالیت‌های جامعةالمصطفی را بسیار ارزشمند توصیف کرد و گفت: جامعةالمصطفی در سالیان گذشته دستاورد‌های علمی و آموزشی ارزشمندی در جهان داشته است که همگی در مسیر خدمت به آرمان‌های انقلاب اسلامی و گسترش معارف اهل‌بیت(ع) بوده است.

لازم به ذکر است، در این جلسه مقرر گردید، کمیته‌ای مشترک به منظور پیگیری و اجرایی‌سازی تفاهم‌نامه همکاری میان جامعةالمصطفی و دانشگاه قم تشکیل گردد.

 

 

امتیاز به این مطلب post

لینک کوتاه این مطلب: https://ommatpress.ir/?p=66

(برای کپی کردن، روی لینک کلیک کنید)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا