سلامت و طب سنتی

از خواص عنبر نسارا چه می دانید؟

در این مطلب از پایگاه خبری امت پرس ، توضیحاتی درباره  خواص عنبر نسارا خواهیم داشت! با ما همراه باشید.

انبر نسارا دارای خواص بسیاری است و در طب سنتی ارزش بسیاری برای درمان بیماری ها دارد، از خواص عنبر نسارا می توان به درمان سینوزیت و درمان عفونت های رحمی اشاره کرد.

برای رفع عفونت و میکروب

عنبر نسارا، پشگل الاغ ماده (ماچه الاغ) است که در بهار جمع آوری می شود و در طب سنتی ارزش فراوانی برای درمان بیماری ها دارد. این ماده به ظاهر بی ارزش خواص مشمئز کننده داروی عجیبی برای درمان بسیاری از بیماری ها است.

خواص عنبر نسارا

عنبر نسارا چیست؟

عنبر نسارا سرگین الاغ ماده ای است که در بهار جمع آوری می شود اما چرا الاغ ماده؟

الاغ نر طبع گرم دارد اما طبع الاغ ماده خنک است و طبع مریضی و عفونت گرم است بنابراین استفاده از سرگین الاغ ماده برای درمان بیماری مفید است اما استفاده از پشگل الاغ نر می تواند بیماری را تشدید کند.

چرا باید در فصل بهر سرگین الاغ ماده را جمع کرد ؟

در فصل بهار الاغ ماده از بهترین گیاهان دارویی تغذیه می کند بنابراین بهتر است هنگام بهار که گیاهان دارویی زیادی در طبیعت می رویند و الاغ ماده می تواند از آن استفاده نماید ، سرگین الاغ ماده را جمع کرد.

عنبر نسارا

ترکیبات تشکیل دهنده عنبر نسارا

اجزای عنبر نساء را با استفاده از روش کروماتوگرافی و با استفاده از دستگاه GC-MS در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی از یکدیگر جدا نمودند و تایید نودند که عنبر نسارا شامل هگزان،اسید، آکونیتین، بتا کاروتن، دی متیل آمین است و خواص آنتی اکسیدانی، آنتی باکتریال (ضدباکتریایی)، ضدقارچ و ضدالتهابی و خواص ضدمیکروبی دارد.

روش تهیه عنبر نسارا و روش مصرف آن

برای تهیه عنبر نسارا به عطاری معتبر بروید و عنبر نسارا یا همان پشکل ماچلاغ را تهیه نمایید.

از آنجا که استفاده خوراکی از عنبر نسارا در فقه ما حرام شمرده شده است از دود عنبر نسارا می توانید استفاده نمایید. برای این کار عنبر نسارا را مثل اسفند روی آتش می گذارند و دود خارج شده از آن را استنشاق می کنند یا اجازه می دهند دودِ آن با بدن که دچار بیماری گشته ، تماس داشته باشد.

دود کردن عنبر نسارا در واقع دود کردن صدها گیاه دارویی مختلف به صورت یکجا است و این دود که بوی چندان خوشایندی ندارد می تواند بیماری های مختلف را درمان کند.

برای از بین بردن بوی بد عنبر نسارا می توانید یک یا دو عدد عنبر نسارا را در داخل دستمال مرطوب آغشته به روغن اسطوخدوس و گلاب گذاشته و آن را 2 تا 3روز در جای بدون نور قرار دهید.

فواید عنبر نسارا

خواص عنبرنسارا:

ضد عفونی کردن خانه

با دود عنبر نسارا می توانید خانه خود را ضد عفونی نمایید. برای این کار عنبرنسارا را در اسپند دودکن ریخته و روی شعله کم قرار دهید تا دود آن در خانه بپیچد. عنبر نسارا با اثر میکروب کشی قوی که دارد سبب ضد عفونی شدن خانه می شود.

ضد سرما خوردگی

برای اینکه در فصول سرد دچار سرما خوردگی نشوید ، در خانه عنبرنسارا دود کنید. عنبر نسارا با داشتن خواص میکروب کشی در درمان سرما خوردگی موثر است و افزایش بار ویروس در فضای محلّ زندگی را کاهش می دهد.

سرماخوردگی

درمان سینوزیت

استنشاق دود عنبر نسارا سبب درمان سردرد های کهنه و درمان سینوزیت های مزمن و حاد می شود. برای دود کردن عنبرنسارا آن را در یک اسفند دود کن بریزید و روی شعله کم قرار دهید و دود آن را استنشاق نمایید.

درمان تاول و زخم های ترشح دار

برای درمان تاول و انواع زخم ها به ویژه زخم های سوختگی ترشح دار ، این مواضع را روی دود عنبر نسارا بگیرید تا این زخم ها به راحتی ترمیم و درمان شوند.

درمان اگزما

یکی از بهترین روش های درمانی اگزما و کاهش خارش آن ، گرفتن مواضعی از بدن که دچار اگزما و خارش است روی دود عنبر نسارا می باشد.

مصرف عنبر نسارا

درمان خون دماغ

برای رفع خون دماغ مخلوط عنبر نسارا و سرکه را روی پیشانی بمالید

درمان صرع

برای درمان صرع ، عصاره خشک عنبر نسارا را با سرکه مخلوط کرده و دود آن را استنشاق نمایید و یا از آب عنبر نسارای تازه به عنوان قطره بینی استفاده نمایید.

متوقف کردن خونریزی

برای متوقف کردن خونریزی انواع زخم های تازه و بهبودی آنها پودر عنبر نسارا را بر روی زخم بپاشید.

خونریزی

کوتاه کردن دوره عادت ماهیانه بانوان

عنبر نسارا برای خانم ها نیز فواید زیادی دارد. خانم هایی که خونریزی دوره عادت ماهیانه شان زیاد است ، 2 روز قبل از زمان پریود، 2 روز در زمان پریود و 2 روز بعد از پریود ، 2 الی 3 عدد عنبر نسا را همراه با خاکشیر و اسپند، روی کمی ذغال انداخته و گلدان سفالی که ته آنها سوراخ است را روی آن برگردانند، سپس لباس زیر خود را درآورده و دامن بلندی بپوشند و نیم خیز روی آن بایستند. همچنین می توانید در اسفند دود کن کمی عنبرنسارا بریزید و آن را روی شعله کم قرار دهید و دودش را به واژن خود دهید.

درمان بواسیر

برای درمان و و کاهش عوارض بواسیر دود عنبرنسارا بسیار مناسب است.

درمان عفونت های رحمی

خانم هایی که دچار عفونت های واژینال و رحمی هستند ورنگ ترشح سفید و بد بو است و عملکرد تخمدان های آنها ضعیف می باشد و دچار لکه بینی هستند می توانند 2 روز قبل و بعد از پریود ، مقداری عنبر نسارا را با مقداری خاک شیر و اسپند روی زغال گداخته درون اسپند دود کن بریزند و دود آن را به واژن خود دهند.

مضرات عنبر نسارا

درمان زخم دهانه رحم

استفاده از مدفوع الاغ فیبروم ها و سایر مشکلات رحمی را درمان نمی کند و تنها برای درمان عفونت های واژینال و زخم های رحمی بدون نیاز به فریز زخم های رحمی است.

برای درمان زخم های رحمی 2 الی 3 عدد عنبر نسا را همراه با خاکشی و اسپند، روی کمی ذغال انداخته و گلدان سفالی که ته آنها سوراخ است را روی آن برگردانید، سپس لباس زیر خود را درآورده و دامن بلندی بپوشید و نیم خیز روی آن بایستید.

این روش روشی موثر و بدون عارضه در طب سنتی برای درمان زخم های رحمی است اما باید توجه کنید که پس از استفاده از این ماده استحمام نکنید و از شست و شوی واژن با آب سرد جدا خودداری نمایید.

درمان و زخم ختنه

در قدیم برای درمان و بهبود زخم ختنه ، عنبر نسارا را روی حرارت می گذاشتند و دود آن را به محل ختنه می دادند تا زخم خیلی سریع بهبود یابد.

رفع درد گوش

برخی از افراد برای آرام کردن درد گوش ، توتون سیگار را خالی می کنند و آن را با عنبرنسارا پر می کنند سپس از دود آن برای تسکین درد گوش استفاده می کنند.

دهانشویه مناسب

عنبر نساء مانند دهانشویه کلرهگزیدین در برابر باکتری های موجود در دهان عمل می کند زیرا وجود خواص ضد میکروبی و ضد باکتریایی دود عنبر نسا سبب مهار رشد میکروب ها و باکتری های استرپتوکوکوس موتانس، استرپتوکوک سالیواریوس و استرپتوکوک دهان می شود و از پوسیدگی و بیماری ها جلوگیری می کند.

مبارزه با میکروب ها

دود عنبر سبب افزایش فعالیت نوتروفیل های خون و مبارزه با میکروب ها می شود.

ترکیبات عنبر نسارا

خواص درمانی دیگر عنبر نسارا

  • تقویت کننده تار های صوتی
  • بهترین درمان برای بیماری آسم
  • برطرف کننده زخم های چرکین و…..

عوارض استفاده از عنبر نسارا

استفاده از عنبر نسارا بدون عارضه بوده و در صورت مصرف صحیح و هیچ گونه مشکلی برایتان به وجود نمی آید بنابراین عوارض عنبر نسارا و مضرات عنبر نسارا در حد صفر است پس با خیال راحت از آن استفاده کنید.

امتیاز به این مطلب post

لینک کوتاه این مطلب: https://ommatpress.ir/?p=9814

(برای کپی کردن، روی لینک کلیک کنید)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا