اقتصادی

ثبات اقتصادی در گرو هوشمند سازی، مردمی‌ سازی و شفاف‌سازی

Deprecated: تابع wp_make_content_images_responsive از نگارش 5.5.0 منسوخ شده است! به جای آن از wp_filter_content_tags() استفاده نمایید. in /home/baghest1/domains/ommatpress.ir/public_html/wp-includes/functions.php on line 6078

رییس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: هوشمندسازی، مردمی‌سازی و شفاف‌سازی می‌تواند ما را در یک برنامهٔ پنج‌ساله از مشکلات اقتصادی نجات دهد و ما شاهد هر روز یک قیمت و هر کس هر کار می‌خواهد بکند، نخواهیم بود.

به گزارش پایگاه خبری امت پرس، «محمد باقر قالیباف» روز دوشنبه در نشست با دانشجویان دانشگاه شهید بهشتی که به مناسبت روز دانشجو در مرکز همایش‌های  این دانشگاه برگزار شد، گفت: ۱۶ آذر مقطع عطفی در تاریخ کشور است و نشان داد که برای استمرار عزت و استقلال مردم تا پای جان آماده رشادت هستند و این رشادت‌ها چه در ۱۶ آذرماه و چه در میدان دفاع مقدس مقابل تجاوز رژیم بعثی است.

رییس مجلس شورای اسلامی افزود: این نشست‌ها به برکت شهدای ۱۶ آذر تا شهدای هسته ای است و امیدوارم این راه را پیش ببریم و به نحوی عمل کنیم تا مدیون این شهدا نباشیم.

قالیباف با اشاره سخنان یکی از نمایندگان دانشجویان درباره تحول در حکمرانی، ادامه داد: حکمرانی بزرگترین چالش امروز کشور است. شاید در ۲۰ سال گذشته به این موضوع بارها اشاره شده است. امروز استقلال و امنیت کشور هزینه دارد.

وی ادامه داد: امروز جمهوری اسلامی با همان ایده مردم سالاری در استقلال و آزادی کشور تثبیت شده است و کارنامه خیلی خوب به سمت عالی دارد.

رییس قوه مقننه اضافه کرد: آنهایی که در مخالفت با جمهوری اسلامی گام برداشتند، در برابر مبانی جمهوری اسلامی شکست خوردند، امروز بر اساس معیارهای حقیقی باید پیش رویم و این جلسه، همین شاخص‌ها و مطالبه گری‌هایی است  که از ما مسوولان می‌شود که دلیل‌ آن پایبندی به ارزش‌های جمهوری اسلامی است. البته در حوزه حکمرانی در کشور کارنامه قابل دفاعی نداریم و یکی از دلیل آن عدم توجه شایسته سالاری است.

دانشگاه محل حل مسائل و مشکلات کشور است

قالیباف در پاسخ به این سوال یکی از نمایندگان تشکل‌های دانشجویی که آیا همه نخبگان در یک دانشگاه هستند، گفت: قطعا خیر، اما حل شدن اشکالات حکمرانی در همین فضای دانشگاه صورت می‌گیرد.

رییس مجلس با تاکید بر اینکه از زمان جنگ هیچگاه از دانشگاه فاصله نگرفته است، افزود: اگر در حوزه‌های اجرایی موفقیتی بدست آمده دلیل آن محوریت قرار دادن دانشگاه بوده است و باید در همه عرصه‌ها حواسمان به دانشگاه باشد که پیش قراولان همه عرصه‌ها حتی حوزه حمکرانی است.

وی با تاکید بر اینکه دانشگاه محل طرح مسئله و به رسمیت شناختن مسائل است، خاطرنشان کرد: دانشگاه محل فهم مسئله و فهم  مشکلات کشور است و محیط‌‎های اجرایی محل حل مسائل نیست.

قالیباف با بیان اینکه پیشرفت‌های کشور سبب شد جمهوری اسلامی ایران جزو ۵ کشور اول دنیا شود، عنوان کرد: به کمک ظرفیت‌های دانشگاه، اساتید و دانشجویان این موفقیت‌ها بدست آماده و هر جا که دانشگاه را انتخاب کردیم،  ارتباط از پایین به بالا برقرار شده تا شاهد موفقیت‌هایی در تمام حوزه‌های فنی، مهندسی، نرم افزارها، علوم انسانی و سایر بخش‌ها باشیم.

رییس مجلس با تاکید بر اینکه دانشگاه همیشه محل حل مسائل بوده است و هر کدام از مسوولان که از محیط دانشگاه غافل شدند، اشتباه کردند، ادامه داد: موفقیت با هوشمندسازی، شفاف‌سازی و مردمی‌سازی محقق می شود و در مجلس از همه اساتید و دانشجویان برای هوشمندسازی دعوت کردیم تا ضمن داشتن اطلاع از حوزه قانونگذاری و نظارت بتوانند اظهارنظرهای خود را بیان کنند.

وی با بیان اینکه اقتصاد به دلیل دولتی شدن دچار چالش است، افزود: با نظام بوروکراسی موفقیتی حاصل نمی‌شود، چرا که  نظام بوروکراسی ما به اسب سرکشی تبدیل شده که تا این لحظه کنترل آن دست کسی نیست و از درون خود را اداره می‌کند و مبتنی بر باورها هم حرکت نمی‌کند.

متخصصان هوا فضا سپاه، نماد «ما می‌توانیم» در کشور هستند

قالیباف ادامه داد: پیش از این در سازمان هوا فضا به مناسبت دهمین سالگرد شهادت شهید تهرانی مقدم گفتم که فاصله «می‌توانیم» با «نمی‌توانیم» و نقش دانشگاه و دانشجو و مردم به اندازه فاصله شمال اتوبان کرج تا جنوب آن است.

رییس قوه مقننه افزود: در شمال اتوبان، تلاشگران بخش هوا فضا نماد دانشگاه، دانشجو، نیروهای جوان و خلاق بوده و شایسته سالاری، شایسته گزینی و شایسته پروری اتفاق می‌افتد که به چنین تکنولوژی دست می‌یابند اما در جنوب این اتوبان جایی است که نه به شفافیت اعتقاد دارند، نه هوشمندسازی و مردمی سازی و نه به محیط دانشگاه و رابطه آن با صنعت باور دارند.

وی اضافه کرد: در جنوب اتوبان برای یک پمپ برف پاکن، خودرو غیرفعال می‌شود و زیر آفتاب می‌ماند اما در شمال اتوبان اوج تکنولوژی را داریم که می‌تواند موشک‌هایی را چند هزار کیلومتر پشتیبانی کند.

قالیباف با بیان اینکه تحول در حکمرانی از مهمترین چالش‌ها است، بیان داشت: امروز در مرکز پژوهش‌های مجلس، معاونتی تحت عنوان حکمرانی و مدیریت راه‌اندازی کردیم و از ظرفیت بیش از ۳۰۰ نفر از دانشجویان کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا و تربیت یافتگان حوزه و دانشگاه در این معاونت برای حل مسائل حوزه حکمرانی، نحوه اداره و مدیریت کشور دعوت کردیم. چرا که اصلاح ساختار بودجه یا ناترازی بودجه، محرومیت زدایی، برقراری عدالت و شفافیت نیز در این حوزه قابل پیگیری است.

وی درباره زمان تحقق این وعده‌‎ها که سوال یکی از دانشجویان بود، گفت: زمانی که ما با هم در میدان بایستیم و کار را انجام دهیم، این اصلاحات تحقق پیدا می‌کند. امروز نه به عنوان یک مدیر اجرایی بلکه به عنوان نماینده شما پاسخگو هستم تا این اصلاحات را بتوانیم عملیاتی کنیم و با قانونگذاری این کارها انجام خواهد شد.

از کلنگ زنی بیزارم ولی پروژه‌ها را افتتاح کردم

قالیباف با اشاره به زمان مدیریت خود در شهرداری تهران گفت: در طول ۱۲ سال خدمت در شهرداری تهران تمام پروژه‌ها را با تعیین زمان‌بندی مشخص اجرا و به اتمام رساندم و در همه موضوعات شفاف سازی کردم و شما دانشجویان نیز به جوسازی‌ها توجه نکنید.

وی ادامه داد: از هر کلنگ زدنی بیزار بودم اما پس از اتمام پروژه آن‌ها را افتتاح می کردم. چرا که امروز دهها هزار پروژه در کشور کلنگ زده‌ شده و ۳۰ سال است که همانطور باقی مانده است. قبل از کلنگ زنی پروژه‌ها، یک تایمر گذاشته و زمان اتمام آن و قیمت تمام شده را به مردم شهر اعلام کردم.

رییس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در سایت شهرداری همه هزینه های انجام شده به صورت شفاف وجود دارد، عنوان کرد: قانون می‌گوید هزینه‌ها را هر ۶ ماه یکبار اعلام کنید اما هزینه را در شهرداری به روز اعلام می‌کردیم. در شرایط فعلی نیز به عنوان یک رزمنده و با قول رزمندگی باور دارم که با یک برنامه ۵ ساله می‌توان به ثبات اقتصادی با وجود شرایط تحریم در کشور برسیم.

هوشمندسازی و شفاف سازی مهمترین موضوع امروز کشور است

قالیباف با یادآوری دوره خدمت در نیروی انتظامی، گفت: در آن زمان هم تاکید کردم هوشمند سازی و شفاف سازی به این معنا است که  به عنوان مثال مسوول باید بدانم افراد قبل و بعد از ورود به کلانتری چه موضوع و خواسته‌ای را مطرح کردند. در پلیس با تاکید بر شفاف‌سازی و هوشمندسازی،  سبب یک روستایی، پیرمرد، پیرزن، یک فرد تنها، خانم، بچه و جوان در هر کجا هست، در خانه خود کمتر از ۳ دقیقه به پلیس دسترسی پیدا کند و این مهم کمتر از ۱۵ ماه محقق شد.

فهم مشترک بین مردم، مسوولان و دستگاه‌ها چالش‌های کشور را حل خواهد کرد

رییس مجلس شورای اسلامی با اشاره به برنامه هفتم توسعه که در آینده نزدیک به مجلس تحویل داده می‌شود، گفت: در جلسه با هیأت دولت نیز تأکید کردم که برنامه‌ای عملیاتی باید تنظیم کنیم که مردم، مسوولان  و سایر دستگاه‌ها تکالیف خود را بدانند. در این صورت می توانیم با فهم مشترک چالش‌های اولویت‌دار کشور که جمعیت به معنای موالید، مهاجرت و اختلاف طبقاتی، آب و اقتصاد  است، حل کنیم.

قالیباف ادامه داد: منظور از رفع چالش‌های حوزه اقتصاد این است که دولت بیشتر از دخلش خرج نکند چرا که در غیر این صورت شاهد آغاز برداشت از جیب مردم برای هزینه دولت خواهیم بود و نتیجه آن فشار به بانک‌ها، سوء استفاده بانک‌ها و نهایتا نقدینگی می‌شود.

نمایندگان اجازه فعالیت سیاسی در مجلس ندارند

رییس قوه مقننه با تاکید بر اینکه مجلس وکیل ملت است،‌ ادامه داد: اینکه در مجلس نامه ای نوشته شود که قالیباف برای ریاست جمهوری نامزد شود یا آقای رئیسی بیاید، این کار درستی نیست. البته تک تک نمایندگان حتما کار سیاسی هم می‌کنند که ما اجازه ندادیم در مجلس انجام شود. هر نماینده می تواند فعالیت سیاسی داشته باشد و نظر سیاسی بدهد و در منطقه خود سخنرانی کند اما اینکه در مجلس نامه‌ای نوشته شده و امضا شود پسندیده نیست و این نقد وارد است که البته ما اجازه ندادیم این نامه در مجلس خوانده شود.

قالیباف با اشاره به فرمایش رهبر معظم انقلاب نمایده مجلس نباید این محل را فضایی برای ورود به دستگاه اجرایی بداند،  گفت: البته دولت با تشخیص و پیگیری خود انتخاب‌هایی داشت و شهادت می دهم دو وزیری که از مجلس به دولت رفتند خود آنها لابی نکردند. حتی آقای خاندوزی تا ۷۲ ساعت درباره این موضوع مقاومت کرد.

مجلس نقشی در انتخاب زاکانی برای شهرداری تهران نداشته است

وی درباره تصدی پست شهرداری از سوی زاکانی اظهار داشت: این انتخاب توسط شورای شهر تهران صورت گرفت و مجلس با آن موافقت کرد که بعد از آن هم برای تعیین معاونان رییس جمهوری به صورت منحصر به فرد بود که ریاست بنیاد شهید از بین نمایندگان انتخاب شد که مجلس نقشی در آنها نداشت. ولی  برای لابی ها در حوزه عزل و نصب ها هرکس این کار را انجام داده باید پاسخگو باشد.

رییس قوه مقننه با تاکید بر اینکه قانون شهرداری‌ها و شورای شهر باید ازحالت تشریفاتی خارج شود،  ادامه داد: با توجه به اینکه ۶ اصل قانون اساسی برای شوراها است باید به آن ها توجه کرد چرا که در حال حاضر هویت درستی ندارند.

وی ادامه داد: زمانی که نماینده به حوزه انتخابیه می رود مردم همه امور اجرایی را از او می خواهند در حالی که دستگاه اجرایی در این خصوص هم موظف است و نظام اداری باید اصلاح شده و امور ملی از محلی جدا شوند.

قالیباف در ادامه با اشاره با سابقه طولانی برای تدریس در دانشگاه، یادآور شد: مصمم هستم قانون انتخابات مجلس را اصلاح کرده و مدیریت شهرداری‌ها را تقویت کنیم تا به سمت شفاف سازی و هوشمندسازی برویم تا در حکمرانی تحول ایجاد شود.
رییس مجلس ادامه داد:در  این ۴ ماه هیچ سفارشی در عزل و نصب‌ها نداشته و هیچ نظری نداده‌ام اما اگر کسی قانون را اجرا نکرد وظیفه نظارتی پیگیری دارم که البته مچ گیری نبوده و قانون را با اخلاق پیگیری می کنیم.

تعداد طرح های امضاء شده توسط نماینده نشانه فعال بودن او نیست

رییس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: فهرست نامزدهای انتخابات تهران اولویت خود را مسائل اقتصادی اعلام کردند و شفافیت در شعارهای آنها وجود نداشت ولی این موضوع را پیگیری کردم..
وی با تاکید بر اینکه افزایش تعداد طرح‌های امضا شده از لوایح سبب خطا بیشترمی شود، گفت:۱۵ نفر از نمایندگان هر موضوعی را که بنویسند تبدیل به طرح می‌شود و ما در هیات رییسه براساس قانون آئین نامه داخلی موظف به اعلام وصول آن به صورت دو فوریتی یا یک فوریتی هستیم.

وی ادامه داد: بیش از ۷۰۰ طرح و لایحه در مجلس وجود دارد که این اشتباه است و نماینده‌ای که طرح های بیشتری امضاء کرده است،  نشانه فعال بودن او نیست.

قالیباف با بیان اینکه در دوران حضور در مجلس فقط طرح شفافیت را امضا کرده است، ادامه داد: طرح شفافیت نیازمند اصلاح قانون آئین نامه داخلی مجلس است و به دو سوم رأی نمایندگان نیاز دارد. از طرفی دو شوری شدن طرح ها آن‌ها را پخته تر می کند و طرح شفافیت با توجه به اهمیت آن باید دو شوری می شد.

رییس قوه مقننه با بیان اینکه شفافیت تنها مختص مجلس نیست و باید   باید در سطوحی که قانون مشخص می کند اجرا شود، تصریح کرد: در تمامی دنیا مسائل طبقه بندی خاص خود را دارند اما در اموراتی که به مردم بازمی‌گردد باید شفافیت وجود داشته باشد و این شفافیت نه تنها در مجلس بلکه باید در شورای نگهبان، مجمع تشخیص مصلحت نظام و شورای عالی انقلاب فرهنگی اعمال شود. در حال حاضر مجلس از همه نهادها شفاف تر بوده و حداقل این موضوع پخش زنده مذاکرات مجلس است.

طرح حمایت از فضای مجازی دچار فضاسازی خارج از کشور شد

قالیباف با اشاره به پخش زنده مذاکرات بررسی طرح حمایت از فضای مجازی در اینستاگرام و صدا و سیما، ادامه داد: با فضا سازی که از خارج از کشور شد اعلام کردند که طرح حمایت از کاربران فضای مجازی براساس اصل ۸۵ بررسی می شود تا مردم ندانند چه اتفاقی قرار است رقم بخورد

وی ادامه داد: در مجلس افرادی هستند که قصد دارند محدودیت‌هایی را اعمال کنند اما عموم نمایندگان به دنبال این موضوع نیستند در حال حاضر درخواست شده تا تمامی ذینفعان و صنف‌ها در کمیسیون مشترک بررسی طرح حمایت از کاربران فضای مجازی حضور پیدا کرده و نظرات خود را اعلام می کنند.

قالیباف ادامه داد: مجلس به دنبال محدود کردن فضا و فیلترینگ نیست. فضای مجازی در دوران کرونا حدود ۴ تا ۶ درصد در حوزه اقتصاد و GDP کشور نقش دارد، برندهای بزرگ فعال در فضای مجازی که چندصد برابر یک واحد صنعتی متروکه ارزش دارند چگونه باید تبدیل به دارایی مالی شوند و در سیستم بانکی اعتبار پیدا کنند؟پس اجازه دهید این مسائل تبدیل به قانون شود.

وی با اشاره موضوع الزام به دریافت اینماد (نماد اعتماد الکترونیکی)، افزود: کماکان اعلام می شود جوانان باید برای فعالیت خود مجوزهایی را از بانک مرکزی، وزارت اقتصاد و وزارت صمت دریافت کنند، چرا جوانان را در عرصه‌ای که می توانند تحول عظیم ایجاد کنند دچار مشکل می‌کنیم؟

قالیباف با تاکید بر اینکه در حال حاضر در حوزه فناوری جزو کشورهای پیشرفته هستیم اما با کج اندیشی این ظرفیت را از دست می دهیم، عنوان کرد: بخشی از فعالین حوزه نرم افزار به دلیل فضاسازی های خارجی در خصوص طرح حمایت  از کشور خارج شده و به ترکیه و امارات رفتند. این موضوع توطئه دشمنان است و ما در مجلس به دنبال اینگونه مسائل نیستیم و قانون رفع موانع تولید را تصویب کردیم.

هزینه‌های نمایندگان کاملا شفاف سازی شده است

وی افزود: براساس قانون هر نماینده می تواند ۵ نفر کارمند داشته باشد اما این به معنای استخدام آن‌ها و ایجاد هزینه برای جمهوری اسلامی نیست اما اگر این ۵ نفر را از کارمندان دولت انتخاب کنند دستگاه‌ها باید آن ها را مامور کنند، نمایندگان به خودرو و دفتر در حوزه انتخابیه نیاز دارند و بیش از مسوولان اجرایی درگیر امورات مردم هستند

قالیباف با اشاره به اینکه تمامی هزینه‌های موردنیاز نمایندگان به صورت دقیق برآورد می شود، ادامه داد: حوزه انتخابیه برخی از نمایندگان شامل چند شهرستان می شود که ۳۰ تا ۳۵ میلیون تومان دریافت می کنند.

رییس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اگر تامین و نگهداری خودرو نمایندگان که متعلق به مجلس است باشد و در اختیار مجلس قرار بگیرد، سالانه حدود ۱۰۷ میلیارد تومان هزینه دارد، عنوان کرد: اگر خودرو در اختیار نمایندگان باشد هزینه‌ها برعهده نماینده است و بعد از ۴ سال باید پول آن را پرداخت کند، این موضوعات باید شفاف شوند اما مشکل اصلی کشور این مسائل نیست.

فقط از دانشگاه تهران حقوق می‌گیرم

وی با اشاره به اینکه ۱۰۰ در صد حقوق پرداختی دیوان محاسبات و ۸۰ درصد حقوق مجلس براساس گزارش سازمان امور استخدامی ثبت شده است، عنوان کرد: به عنوان یک نماینده هیچ حساب حقوقی، پولی و مالی برای خود باز نکرده‌ام و تنها فیش حقوق دانشگاه تهران را دارم. اما اگر کسی مدرکی دارد که یک ریال یا یک دلار در زمینه حق ماموریت وارد زندگی‌ام شده است من را به عنوان یک فرد متخلف اعلام کنید.

قالیباف در ادامه درباره مسائلی که برخی از دانشجویان درباره خودروی نمایندگان مطرح کردند، گفت:  بسیاری از دستگاه ها و نهادها هم هزینه رفت وآمد کارمند عادی خود را پرداخت می‌کنند یا سرویس برای تردد آنها تعبیه می‌کنند. نمایندگان نیز برای سرکشی به حوزه‌های انتخابیه و شهرها و روستاهای خود از این خودروها استفاده می‌کنند.

افراد شایسته تری از فهرست نامزدهای نمایندگان تهران برای مجلس وجود داشت 

وی در توضیح فهرست نمایندگان تهران که زمان انتخابات اعلام شد، گفت: من هم موضوعات پدرخوانده را درست دانسته و نقدهایی به این فهرست را نیز وارد می دانم، اما  پس از نهایی شدن فهرست نمایندگان تهران، ویدئوکلیپ ۵ دقیقه‌ای منتشر کردم که در آن گفتم افراد شایسته تری بودند که در این لیست قرار نگرفتند. ولی من مکلفم به فضل الهی و با همین فهرست، تعهداتی را که قول دادم دنبال کنم..

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: البته  ممکن است در انتخابات دوره های بعد نیز چنین اتفاق هایی تکرار شود، مگر آنکه تحولی در حوزه حکمرانی صورت گیرد و قانون انتخابات مجلس اصلاح شود.

قالیباف در ادامه با بیان اینکه برخی مواقع از مبانی دینی و انقلابی، برداشت های نادرستی صورت می گیرد، گفت: در مقاطعی ظاهر حرفمان آرمان خواهی است، اما اهداف سیاسی را دنبال می کنیم که در این اهداف سیاسی متاسفانه اخلاق زیر پا گذاشته می شود، یا ممکن است به افراد تهمت زده شود، یا اینکه مردم را فریب دهند یا تخریب کنند. اگر اصلاحات اساسی صورت نگیرد، تکرار همه این فرآیندها ممکن است. ما می توانیم با تحول در حوزه حکمرانی و با برنامه، تمام حوزه ها به ویژه حوزه اقتصادی را سامان ببخشیم.

وی با اشاره به اینکه فلسفه حکومت آگاهی بخشی به مردم است، تصریح کرد: اولین حق مردم داشتن آگاهی است. آنها به موجب آگاهی می توانند مطالبه کنند، کما اینکه به وظیفه و حقوق خود نیز واقف باشند. در چنین شرایطی اعتماد و مشارکت مردم نیز افزایش پیدا می کند و شاهد تحول در حوزه مردمی سازی خواهیم بود.

شفافیت بر آرا و رفتار نمایندگان در مجلس اصلاح می شود

رییس مجلس شورای اسلامی درخصوص هیات نظارت بر رفتار نمایندگان که در اظهارات دانشجویان به آن پرداخته شد، گفت:  در این حوزه ضعف هایی داریم اما مجلس به دنبال اصلاح قانون آیین نامه داخلی برای شفافیت و تقویت هیات نظارت بر رفتار نمایندگان است.

وی با اشاره به موضوع درگیری علی اصغر عنابستانی نماینده مردم سبزوار با سرباز پلیس راهور گفت: به این موضوع برخی از دانشجویان اشاره کردند که  البته هیات نظارت پیگیری های مجدانه‌ای انجام داد. هر چند معتقدم هیات محکمتر باید پیگیری می کرد. اما در نهایت با موافقت رسیدگی این پرونده در مراجع قضایی، نظر و رأی دادگاه ملاک قرار گرفت.

قالیباف ادامه داد: اشکالاتی هم در برخورد مامور ناجا بود. چرا که سرباز وظیفه نباید از قانون تخطی کند یا به نماینده توهین کند. البته که نماینده مجلس هم سیلی نزد، اما حق هُل دادن سرباز نیروی انتظامی را هم نداشت.

طرح رتبه بندی معلمان را تا سقف ۲۵ هزار میلیاردتومان تصویب می کنیم

رییس مجلس یازدهم با یادآوری اظهارات رییس سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه رتبه بندی معلمان لایحه بوده و طرح نبوده است، گفت: دولت وقتی لایحه می دهد تعهد دارد. در مجلس موضوع ما این بود که براساس اصل ۷۵ نمی‌توانیم هزینه‌ای بیش از آنچه دولت در لایحه آورده، پیش بینی کنیم زیرا حتی در صورت تصویب مجلس توسط شورای نگهبان رد می شود، نباید کار عبس انجام دهیم، دولت هم نباید هزینه‌ها را بالا ببرد.

وی ادامه داد اگر بنا باشد یک اولویت در کشور باشد برای حل مشکلات منزلتی و معیشتی آن موضوع، مساله معلمان و اساتید است که در پیشرفت کشور نقش دارند. هم اکنون که کشور با بی پولی مواجه است، ده‌هامیلیارد دلار را از بین می بریم به این دلیل که به منابع انسانی بی توجه هستیم. نیروی انسانی که پشت میز مدرسه و دانشگاه نشسته و ظرفیت‌های فراوانی دارد.

رییس مجلس شورای اسلامی ادامه داد:  براساس آنچه رییس سازمان برنامه و بودجه گفتند، دولت دارای ظرفیت اعتباری ۲۵ هزار میلیارد تومانی برای رتبه بندی معلمان است و این لایحه را می‌توانیم تا سقف مشخص شده تصویب کنیم.

قالیباف در ادامه به قوانین خوبی که در این دوره به تصویب رسیده است، اشاره کرد و گفت: قانون اقدام راهبردی از گام های خوب مجلس بوده است ما برای یکبار با زبان دیپلماسی و از جنس پارلمانی حرفی را زدیم و قانونی را وضع کردیم که موجب ایجاد فرصت هایی برای دولت شد، هر چند دولت قبل فرصت سوزی هایی کرد.

وی با اشاره به اظهارات یکی از دانشجویان درباره توهین هایی که به مرحوم آیت الله مصباح شده، تصریح کرد: آیت الله مصباح، مطهری زمان ما است و ما خطبه های پرمغز این عزیز را در دانشگاه تهران و گفتمان انقلابی و اسلامی وی را فراموش نمی کنیم. اینکه یک فرزند شهید تحت شرایطی مطالبی را عنوان می کند، به دلیل اشکالاتی است که ما در حوزه های مختلف سیاسی و… داریم. ما نباید تحت تاثیر کسانی قرار گیریم که با اساس انقلاب و نظام مشکل دارند

دولت‌های احمدی‌نژاد و روحانی به شهرداری تهران کمک نکردند

رییس قوه مقننه در ادامه با بیان اینکه تا زمانی که در ناجا بودم ما را به عنوان یک رزمنده می‌شناختند، عنوان کرد: در آن زمان مردم آثار فعالیت‌ها را می‌دیدند اما از زمانی که وارد میدان سیاست شدیم، قوانین گذشته به نحو دیگری اجرا شد چنانچه در ۱۲ سال فعالیت در حوزه شهرداری علیرغم بسیاری از نقص‌ها، تمام تلاش خود را برای انجام اقدامات کردیم در حالی که هم تحریم خارجی بودیم و هم تحریم سه دولت و در دولت‌های احمدی‌نژاد و روحانی هیچ کمکی به شهرداری تهران نکردند و تمام تلاش خود را برای چوب لای چرخ گذاشتن ما انجام دادند.

وی در ادامه با تأکید بر اینکه جوانگرایی سرلوحه تمام امور ما از سال ۷۸ تاکنون بوده است، اظهار کرد: برخی می‌گفتند قالیباف چون عرضه کار کردن با افراد سرشناس را ندارد، با بچه‌ها کار می‌کند و در جلساتی که به قول شما با پدرخواندگان می‌گذاشتیم می‌گفتند چرا با اینها کار می‌کنی اما تأکید داشتیم که نباید به سن نگاه کرد بلکه باید به خروجی کارها نگاه شود لذا علیرغم اینکه به انتخاب جوان ۲۶ ساله برای شهرداری یکی از مناطق صورت ‌گرفت، انتقاد می‌شد من از آنها استفاده می‌کردم چرا که خودم از ۱۸ سالگی وارد کار شدم لذا حق ندارم آنها را نادیده بگیرم.

قالیباف افزود: جوانان نباید احساس ناامیدی کنند و نباید فکر کنند که دیده نمی‌شوند؛ نباید آنها را ناامید کرد و حتی همین که گفته می‌شود نخبگان در دانشگاه‌های خاص جمع می‌شوند، نشان از نوعی رانت دارد که بر اساس شایسته‌گزینی نیست.
رییس مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: من به عنوان نماینده مردم در خدمت شما هستم و دسترسی به من از طریق سامانه که در راستای هوشمندسازی است، راحت بوده و میسر است و معتقدم استفاده از نظرات دانشجویان تحول را در کشور رقم می‌زند.

لینک کوتاه این مطلب: https://ommatpress.ir/?p=4036

(برای کپی کردن، روی لینک کلیک کنید)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی الفاظ رکیک، ناسزا و تهمت باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

از گذاشتن لینک گروه یا کانال جدا خودداری نمایید.

Pagespeed Optimization by Lighthouse.