اقتصادی

تاریخچه برند آدیداس + داستان تاسیس شرکت تجهیزات ورزشی

Deprecated: تابع wp_make_content_images_responsive از نگارش 5.5.0 منسوخ شده است! به جای آن از wp_filter_content_tags() استفاده نمایید. in /home/baghest1/domains/ommatpress.ir/public_html/wp-includes/functions.php on line 6078

در این مطلب از پایگاه خبری امت پرس ، توضیحاتی درباره تاریخچه و فعالیت های برند تجهیزات ورزشی آدیداس خواهیم داشت! با ما همراه باشید. ابرشرکت چندملیتی آلمانی آدیداس که در زمینه طراحی و تولید انواع لباس ورزشی، کفش ورزشی، تجهیزات ورزشی، ساعت، عینک آفتابی و… فعالیت دارد، توسط آدولف داسلر ، طراح کفش و کارآفرین آلمانی با مشارکت برادر بزرگ تر خود یعنی رودولف داسلر در سال ۱۹۴۸ میلادی پایه گذاری شده است. بد نیست بدانید این برند ورزشی در ابتدا با نام کارخانه کفش برادران داسلر فعالیت خود را آغاز کرد!

 آدیداس
آدیداس

در المپیک تابستانی سال ۱۹۳۶ میلادی، آدولف داسلر با یک ساک پر از کفش‌ های ورزشی به دهکده المپیک رفت تا بتواند جسی اونز ، دونده آمریکایی-آفریقایی را راضی کند تا از محصولات آن‌ ها استفاده نماید! در آن مسابقات جسی اونز توانست ۴ مدال طلا به دست بیاورد. وی قهرمانی خود را مرهون کفش‌ های برادران داسلر می‌ دانست و این مسئله سبب شد که در مدت زمان بسیار کوتاهی شهرت برادران داسلر جهانی شود…

کار برادران داسلر در مدت کوتاهی گرفت و تا پیش از جنگ جهانی دوم این دو برادر سالانه بیش از ۲۰۰ هزار جفت کفش به فروش می‌ رساندند.

 آدیداس
آدیداس

اما در طی جنگ جهانی دوم، اتفاق عجیبی برای کسب و کار برادران داسلر روی داد! کارخانه برادران داسلر که در طول جنگ جهانی دوم به عنوان کارخانه تولید اسلحه ی ضدتانک فعالیت داشت، در سال ۱۹۴۵ میلادی توسط نیروهای آمریکایی ویران شد. اما زمانی که اثبات شد کارخانه و کارکنان آن تنها تمایل داشته‌ اند کفش ورزشی تولید کنند، کارخانه، کارکنان و همچنین مسئولین آن بخشوده شدند. پس از این واقعه نیروهای آمریکایی که خاک آلمان را اشغال کرده بودند، خریدار عمده کفش‌ های شرکت برادران داسلر شدند.

در سال ۱۹۴۸ میلادی و پس از بروز اختلاف میان برادران داسلر، رودولف داسلر از شرکت جدا شد و شرکت پوما را پایه گذاری کرد. پس از این جدایی، آدولف داسلر نیز نام شرکت را به آدیداس تغییر داد! برند پوما و برند آدیداس پس از جدایی از یکدیگر وارد رقابت شدیدی در بازار تولید محصولات ورزشی شدند.

 آدیداس
آدیداس

لازم به بیان است واژه آدیداس از نام مستعار آدولف (آدی) و ابتدای نام خانوادگی وی (یعنی داسلر: داس (یعنی آدی+داس)) گرفته شده‌ است! البته بسیاری از مردم فکر می‌ کنند که آدیداس مخفف جمله انگلیسی ” هر روز درباره ورزش رویاپردازی می‌ کنم ” یا All Day I Dream About Sport است.

چندی بعد آدولف داسلر به فکر گسترش فعالیت ها و تولیدات شرکت خود افتاد؛ به همین دلیل لباس ها و گرمکن های ورزشی نيز به محصولات آديداس اضافه شدند. در ادامه آديداس تجهيزات ورزشی مانند توپ و راکت نيز توليد کرد

با گسترش محصولات آديداس، آدولف داسلر علامت جديدی برای شرکت خود انتخاب کرد! اين علامت از شکل کلی کفش گرفته شده بود… علامت جديد دارای سه نوار از کوتاه به بلند بود!

 آدیداس
آدیداس

در سال ۱۹۷۲ میلادی آدولف داسلر به اين نتيجه رسيد که تغييری را در لوگوی آديداس انجام دهد! چون همان سال مسابقات المپيک در شهر مونيخ برگزار می شد، آنها از المپيک ايده گرفتند… در لوگوی جديد سه برگ که نشانه سه قاره شرکت کننده در المپيک بود، در کنار هم قرار گرفتند. سه خط نيز در پايين اين برگ ها عبور می کرد. يک سال بعد آديداس علامت خود و آرم سه نوار را ثبت بين المللی کرد.

آدولف داسلر در سال ۱۹۷۸ میلادی و در سن ۷۸ سالگی درگذشت و سهام اين شرکت را برای پسر خود یعنی هورست داسلر برجای گذاشت. اما در سال ۱۹۸۹ میلادی خانواده داسلر از شرکت بيرون رفتند و آديداس به یک شرکت سهامی عام تبديل شد.

پس از مشکلاتی که در سال ۱۹۸۷ میلادی در پی درگذشت عجیب هورست داسلر پیش‌آمد، شرکت با بحران‌ های بسیاری روبرو شد! در ادامه شرکت توسط یک صنعتگر فرانسوی به نام برنارد تاپی، به قیمت ۲۴۳٫۹ میلیون دلار به فروش رسید. برنارد تاپی این پول را قرض گرفته بود.

برنارد تاپی تصمیم گرفت کارخانه آدیداس را به آسیا منتقل کند! اما متاسفانه اتفاقات مطابق میل وی پیش نرفت و در سال ۱۹۹۲ میلادی او دیگر نتوانست وام خود را پرداخت کند؛ به همین دلیل بانک به فروش شرکت آدیداس مجبور شد. در سال ۱۹۹۳ میلادی، بانک برند آدیداس را به قیمت ۶۸۳٫۵۱۴ میلیون یورو به روبرت لویی دریفوس فروخت!

اما آدیداس همچنان راه پر فراز و نشیبی را در پی داشت! در سال ۱۹۹۴ میلادی گروه خیریه‌ ای به نام روستای کمک به کودکان که مالک گروه جوانان فیفا بود، مالکیت آدیداس را به دست آورد. این مالکیت در پی ادغام این دو شرکت اتفاق افتاد.

در سال ۲۰۰۴ میلادی، استلا مک‌کارتنی، طراح مشهور مد انگلیسی در قراردادی با برند آدیداس، خط تولید جدیدی را به نام Adidas by Stella McCartney راه اندازی کرد که به طراحی و تولید پوشاک و لوازم ورزشی زنان مشغول بود!

 آدیداس
آدیداس

وضعیت حال حاضر برند جهانی آدیداس

برند آدیداس در حال حاضر به عنوان بزرگ ترین تولیدکننده ی لوازم ورزشی در اروپا و همچنین دومین تولیدکننده ی بزرگ لوازم ورزشی در جهان شناخته می شود. البته آدیداس به عنوان یک هلدینگ ورزشی فعالیت دارد؛ چرا که شرکت تولید پوشاک ورزشی ریبوک، شرکت لوازم گلف تیلورمید و همچنین شرکت راک پورت از زیرمجموعه‌ های آن به شمار می آید.

آدیداس اولین عرضه سهام خود را را در نوامبر سال ۱۹۹۵ میلادی و هنگامی که به بورس اوراق بهادار فرانکفرت ملحق شد، انجام داد.

بیشترین درآمد آدیداس از فروش پوشاک می باشد؛ اما هنوز هم کفش بزرگ ترین محصول تولیدی آن ها برای فروش است. این شرکت امروزه بیشتر از هشتصد و پنجاه میلیون کالا در صد و شصت کشور جهان می فروشد.

لینک کوتاه این مطلب: https://ommatpress.ir/?p=6037

(برای کپی کردن، روی لینک کلیک کنید)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی الفاظ رکیک، ناسزا و تهمت باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

از گذاشتن لینک گروه یا کانال جدا خودداری نمایید.

Pagespeed Optimization by Lighthouse.