فرهنگی و هنری

جریان حضور رویا نونهالی در ترانه همایون شجریان چیست؟

Deprecated: تابع wp_make_content_images_responsive از نگارش 5.5.0 منسوخ شده است! به جای آن از wp_filter_content_tags() استفاده نمایید. in /home/baghest1/domains/ommatpress.ir/public_html/wp-includes/functions.php on line 6078

رویا نونهالی به عنوان بازیگر در موزیک ویدئوی همایون شجریان به نقش آفرینی پرداخته است.
به گزارش امت پرس، جزئیات جدیدی از آلبوم موسیقی «گاهِ فراموشی» جدیدترین همکاری همایون شجریان و فردین خلعتبری اعلام شد.
آلبوم «گاهِ فراموشی» بیست و دوم اردیبشهت ماه امسال در حالی عرضه می‌شود که در همین روز، مراسم رونمایی و نشست رسانه‌ای این اثر با حضور دست اندرکاران آلبوم در تالار وحدت برگزار خواهد شد.
این اثر با اشعار فردین خلعتبری در هشت قطعه به نام‌های:«در شب بی تو، گاه فراموشی، مشتاق توام، پی در پی، خواب خاکی، با تو مست، نشان، محرم به اسرار» طی حدود دو سال تولید شده است.
در این بین «رویا نونهالی» نیز به عنوان بازیگر در موزیک ویدئوی یکی از قطعات این آلبوم به نقش آفرینی پرداخته است که این اثر نیز به زودی در اختیار دوستداران موسیقی قرار خواهد گرفت.

رامین صدیقی، رضا موسوی، کاوه عابدین و سحر فروزان از دست اندرکاران تولید این اثر و بیورن مه‌یر، کلاوس گزینگ، کارلو نیدرهاوزر و فردریک ژیل نوازندگان این اثر بوده‌اند.

همایون شجریان و فردین خلعتبری طی سال‌های اخیر آثاری در قالب آلبوم موسیقی منتشر کرده‌اند که آخرین آن سال 1398 به شکل آلبوم «امشب کنار غزل‌های من بخواب» بر اساس اشعار زنده یاد افشین یداللهی منتشر شده است.

این اثر در استودیوهای صبا (ایران) و ویوگاردن (اتریش) ضبط شده و صاحب امتیاز آن موسسه هنری 1400 آریا است.

آهنگ «دل من می‌گرید» از همایون شجریان

همایون شجریان خواننده سرشناس ایرانی در تازه‌ترین فعالیت هنری خود قطعه «دل من می‌گرید» را به آهنگسازی علیرضا سپهوند روانه بازار نشر موسیقی کرد.

«دل من می‌گرید» نام جدیدترین قطعه‌ای است که شجریان منتشر کرده است. در این اثر فیوژن(تلفیقی) که بر مبنای رپرتوار ایرانی و در ساختار موسیقی کلاسیک غربی درهم تنیده شده، وصف حال خواننده را چه در احساس و بیان چه در موزیکالیته و ساختار و منحنی‌های آوازی نمایان می‌سازد.

میزان‌های اولیه این قطعه با سولوی عود آغاز می‌شود و نوع جمله‌بندی حاکی از این است که نوازنده بر مبنای بداهه‌نوازی به اجرا می‌پردازد تا بار عاطفی احساسی اثر را منتقل کرده باشد.

آکوردهای کاسته موازی با آنجا که شعر می‌گوید «من به تکرار به خود می‌گویم» بر تقلای بیم و امید روایت دراماتیک خواننده از ماجرای دل، حسرت و عشق، صحه می‌گذارد.

نمود هارمونیک و کنترپوئنتیک این اثر در بستری کاملا مینیمال و بهره از آکوردها و حرکت افقی اصواتی که توسط برجسته‌ترین نوازندگان حال حاضر کشور از جمله بهنام ابوالقاسم نوازنده پیانو و پدرام فریوسفی نوازنده ویلن اجرا شده، ارکستری با صدادهی و دینامیک مطلوب به دست می‌دهد.

از بخش‌های برجسته این اثر می‌توان به آواز بخش پایانی قطعه اشاره کرد که خواننده در چپ کوک، کار خود را از آواز اصفهان با تحریرهایی دشوار و فنی و حرکت به سمت دستگاه نوا و فرود، به سرانجام رسانده است.

آواز: همایون شجریان، آهنگساز: علیرضا سپهوند، تنظیم: غلامرضا صادقی، شعر: مهرانگیز سلحشور، نوازندگان: پیانو: بهنام ابوالقاسم، عود: امیرفرهنگ اسکندری، ویولن: پدرام فریوسفی، میثم مروستی، نیلوفر محبی، امین عطایی، ویولن آلتو: پدرام فریوسفی، میثم مروستی، ویولنسل: آتنا اشتیاقی، ضبط: استودیو صبا،

کاوه عابدین و مرجان معصومی، میکس: غلامرضا صادقی، فتوگرافی: پیمان امدادی، کاور: جواد قاسمی، عوامل خلق قطعه «دل من می‌گرید» را تشکیل می‌دهند.

بیوگرافی همایون شجریان

همایون شجریان (زادهٔ ۳۱ اردیبهشت ۱۳۵۴ در تهران) خوانندهٔ موسیقی سنتی ایرانی و موسیقی تلفیقی، آهنگساز و نوازندهٔ تنبک و کمانچه است. وی پسر محمدرضا شجریان است.

آغاز فعالیت هنری همایون شجریان

همایون شجریان در ۳۱ اردیبهشت ۱۳۵۴ در تهران در خانواده‌ای سرشار از موسیقی متولد شد. وی فرزند محمدرضا شجریان است و از کودکی علاقه به موسیقی و ریتم در او نمایان بود تا آن که با تشخیص پدر نزد ناصر فرهنگ‌فر به فراگیری تکنیک و شناخت ریتم که اساس موسیقی است پرداخت و چند سالی هم آموختن را نزد جمشید محبی ادامه داد. از ده‌سالگی به همراه خواهرانش نزد پدر آواز را شروع کرد و در دوران بلوغ روزانه تکنیک آواز و صداسازی را به‌صورت فشرده فراگرفت. در همان زمان به هنرستان موسیقی رفت و کمانچه را به عنوان ساز تخصصی خود انتخاب کرد و در خارج از هنرستان به ادامهٔ فراگیری آن نزد اردشیر کامکار و آشنایی با تار و سنتور به صورت گوشی پرداخت.

او از سال ۱۳۷۰ به‌همراه محمدرضا شجریان در کنسرت‌های آمریکا، اروپا و ایران (با تنبک) همراهی کرد و از ۱۳۷۸ به بعد در صحنهٔ کنسرت‌ها به هم‌خوانی با پدرش پرداخت. اولین اثر با حضور او یاد ایام نام دارد که در آن اثر همایون شجریان تنبک نوازی را بر عهده داشته‌است. همایون شجریان کنسرت‌های بسیاری را با بزرگان موسیقی اجرا کرده و آثار زیادی را به همراه آنان در ایران و جهان منتشر کرده‌است که می‌توان به آلبوم کنسرت‌های «بی تو بسر نمی‌شود» و «فریاد» اشاره کرد که هردو اثر در سال‌های ۲۰۰۳ و ۲۰۰۵ نامزد دریافت جایزه گرمی شدند.

برخی آثار همایون شجریان

همایون شجریان به آهنگسازی برای سایر خوانندگان نیز مشغول بوده‌است؛ از جمله، تصنیف «دل سِتان» با مطلع «ای کاروان آهسته ران» را برای «علیرضا افتخاری» در آلبوم «قصهٔ شمع» آهنگسازی کرده‌است.

ترانه «وطن» بر اساس شعری با همین نام از سیاوش کسرایی از کارهایی بود که همایون شجریان چندی قبل از خرداد ۱۳۸۸ منتشر کرد

در اسفند ۱۳۹۷ گواهینامه درجه یک هنری (معادل مدرک تحصیلی دکتری) در رشته «آواز» توسط وزارت ارشاد به همایون شجریان اعطاء شد.

آلبوم خداوندان اسرار

خداوندان اسرار که هجدهمین آلبوم موسیقی همایون شجریان به حساب می‌آید که به عنوان خواننده اصلی در آن حضور دارد و بعد از تجربه موفق و جهانی «مستور و مست» یک اثر پنج قسمت است که به صورت صوتی و تصویری و یک مستند به نام «آنسوی آیینه‌ها» به کارگردانی رخشان بنی اعتماد عرضه خواهد شد. «خداوندان اسرار» شامل دو بخش است. در بخش اول آن ساز و آوازی بداهه در مقام اصفهان با اشعاری از مولوی اجرا شده و بخش دوم شامل روایتی با نام «رهایی» در سه پرده «مهتاب، خداوندان اسرار، جانی و صد آه» روی اشعاری از خیام، مولوی و حافظ است. در این آلبوم موسیقی، آزاد میرزاپور (بربت)، حسین رضایی نیا (دف)، همایون نصیری (سازهای کوبه‌ای)، آیین مشکاتیان (کوزه)، محمت اکاتای (سازهای کوبه‌ای)، آرشاک ساهاکیان (دودوک)، آرین کشیشی (گیتار باس) و سهراب پورناظری (تنبور) آواز همایون شجریان را همراهی کرده‌اند. این اثر که در ایران، ترکیه و آمریکا ضبط شده، در ایران توسط «غلامرضا صادقی» میکس و مسترینگ شده و توسط شرکت موسیقی «ایران‌گام» منتشر شده‌است.

آلبوم ایران من

آلبوم ایران من همایون شجریان که با آهنگسازی سهراب پورناظری تهیه شده‌است دارای ۱۲ قطعه آواز و تصنیف است. دلنیا آرام نیز به عنوان خواننده سوپرانو در این آلبوم همکاری داشته‌است.

آلبوم افسانه چشمهایت

آلبوم افسانه چشمهایت که حاصل همکاری همایون شجریان و علیرضا قربانی و آهنگسازی مهیار علیزاده می‌باشد در سال ۱۳۹۸ با ۱۱ قطعه منتشر شد که در این آلبوم از اشعار شاعران معاصر استفاده شده‌است.

حواشی همایون شجریان

حضور همایون شجریان به همراه علیرضا قربانی در مرکز تجاری ایران مال حواشی بسیاری را رقم زد. شجریان جهت گرفتن چند عکس برای تبلیغات مربوط به آلبوم مشترکش با علیرضا قربانی (افسانه چشمهایت) به محل کتابخانه ایران مال رفته بود که این حضور منجر به انتقادهای شدیدی شد.آنها به شبهه‌ناک بودن منابع مالی ایران مال اشاره کرده و از همایون شجریان برای حضورش توضیح خواسته بودند. در همین راستا شجریان و قربانی اقدام به انتشار بیانیه‌هایی مجزا کردند که به این واکنش‌ها اعتراض کردند و شبهه‌دار بودن منابع مالی برای ساخت این مجتمع عظیم تجاری را بی‌ارتباط با گرفتن چند عکس دانسته بودند.

شجریان در بخشی از یادداشتش نوشت: «من فراتر از این مردم نیستم و هر جا آنان می‌توانند حضور داشته باشند چنانچه لازم باشد من هم خواهم بود.»

منبع: تیتر برتر

لینک کوتاه این مطلب: https://ommatpress.ir/?p=15909

(برای کپی کردن، روی لینک کلیک کنید)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی الفاظ رکیک، ناسزا و تهمت باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

از گذاشتن لینک گروه یا کانال جدا خودداری نمایید.

Pagespeed Optimization by Lighthouse.